Identifiering av Malawi.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Det var hårda råd, men kanske goda...vad vet jag. Man får ändå inte glömma att det handlar om levande djur och inga leksaker man slänger på tippen hur som helst.

    Nu menar jag inte att någon tänker så, men med tanke på hur det var formulerat så lät det lite hårt...

    Jag skulle vilja ge dig förslag att ta med dig fiskarna till någon lokal handlare/akvariebutik och eventuellt byta in dom mot andra fiskar. Kanske har de mer nytta av dom än vad du eventuellt kommer att få.

    Om du däremot väljer att ha dom kvar och väntar lite så kanske de ser bättre ut om någon månad eller två om de får bra foder samt i måttlig mängd. Antingen är de väldigt gamla eller så är de övergödda (inte alla, men en del). Kanske kunde du ta reda på lite mer om fiskarna genom säljaren och på det sättet få reda på foder de haft, vart de kommer ifrån och vilken ålder de har "mellan pekfingret och tummen". Det är inte alla mbunas som är "vackra" med ett antal år på nacken och bulligt fullvuxna så en del av dem kanske är riktigt gamla för att vara mbunas?
    Färger brukar kunna mattas och storleken kan ofta bli lite "fet" utan att det skulle vara något fel direkt.

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #17
      Hur tusan kan ni döma ut fiskarna när bilderna är så urusla? Väl hårt, tycker jag.
      Visserligen ser jag en tjockis, men sen....?
      Min zoon

      Kommentar

      • jullen
        Användare
        • mars 2005
        • 628

        #18
        Firre 7 tippar jag på en väldigt fet johannihanne.
        mvh ville.

        375 L Malawi
        585 L Malawi
        54 L Johanniyngel
        25 L OB rödzebrayngel

        Kommentar

        • jullen
          Användare
          • mars 2005
          • 628

          #19
          Bild 1,2 och 8 kan vara en metriaclima barlowi
          Bild finns på http://www.cichlidecentret.dk
          Tryck på lagerlista och leta upp den
          mvh ville.

          375 L Malawi
          585 L Malawi
          54 L Johanniyngel
          25 L OB rödzebrayngel

          Kommentar

          • mek
            Användare
            • januari 2005
            • 540

            #20
            Hade ont om tid igår kväll, så jag gjorde det mest drastiska..... trots det blev inte alla bra. Har lagt upp de som blev bra på zoonen (lär säkert få WWF på mig för dessa ).

            Stefan: Det var så jag tänkt. Om någon art stämmer överens med de jag har (primärt Maingano, Rödzebra och Hongi), åker de i stora tanken. I annat fall blir det inbyte.
            Kan heller aldrig döda en fisk. En av firrarna jag fick, åkte på spö (blev nästan "hudflängd"). Satte denna i karantän i hopp om att den skulle klara sig. Tyvärr inte :/
            Två misstänkta förövare flyttade jag till ett annan bunke

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Bilderna blev bättre, men samtidigt så kanske det blev än fler frågor...

              Nya bilderna.

              Nr1: Ser ut att vara en Röd Zebra hona.
              Nr2: Ska väl vara den du tror är Demasoni? Jag tycker den ser lite underlig ut för att vara en Demasoni så där ställer jag mig frågande. Det kan dock vara den jag tidigare nämnde Pseudotropheus demasoni, Mozambique.
              Nr3: Svårt svårt...inga direkta färger att gå efter förutom de gula inslagen ytterst på fenorna. Det kan stämma in på många. Munnen har en speciell form dock så där kanske man kan hitta något. Liknar en del formen som finns hos t ex Labidochromis sp. hongi, Kimpuma. Men färgen...hmm. Hongi är dock "humörfisk" och kan bli gråsvart när de inte trivs. Har den något gult på strupen?
              Nr4: Ser ut att vara en stor, och gammal? Melanochromis cyaneorhabdos (Maingano).

              Kommentar

              • WaterBoy
                Användare
                • november 2004
                • 39

                #22
                Nr2: 95% säkert INTE en demasoni. Tycker den ser alldeles för långsmal ut med ett för grovt ansikte för att vara en demasoni, dessutom ser färgerna lite förvrängda ut. Hur stor är den?
                Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #23
                  Det är till 100% inte en demasoni, inte en mozambique. Skäl 1: Mozambiquen är inte så vanlig att någon bara ger bort den, skäl 2: Den hr en annan form på munnen än en vanlig demasoni. jag antar att det är en afra eller liknande.

                  Mitt hårda råd, byt in dom i en affär mot annan fisk, du kommer troligtvis inte att få reda på vad det är för någon fisk. Köp ett gäng andra fiskar där du vet artnamn och fångstplats. Det är skitsvårt att gissa till sig vad fisken är för något.

                  Jag håller dock fortfarande på moitt tips att den gul/orangea fisken är en tropheops sp. red top chilumba-hona, du ser det på munnen.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #24
                    Här finns bilder på Pseudotropheus sp. "demasoni mozambique":
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • mek
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 540

                      #25
                      Stefan:
                      Nja.... mest trodde jag att ynglet (Firre3) var Demasoni. Tvivlar dock på detta nu (kan för lite om dem []).
                      Nr 3 misstänker jag också är en Hongihona. Precis som du säger, är den dock rätt mörk. Mina honor har aldrig blivit så mörka, när den befunnit sig i födselkaret. Vet inte om den är gul på strupen. Får kolla detta i helgen (eller be dem kolla det i butiken om jag kommer dit i helgen ).

                      Waterboy:
                      Har inte mätt nr 2, men tror den är kanske 8-9 cm. Kan kolla det i helgen (om den är kvar då dvs).

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Har en hongi hona gult på fenorna? När jag hade hongi "Kimpuma" så var honan bara grå-blå-brun?!?!

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #27
                          fisken på bild 1 är så övermatad att den är deformerad-trist att återigen se broiler-mbunas..
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • mek
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 540

                            #28
                            Stefan:
                            Vet inte. De jag har i stora tanken har inte det. De har ungefär de färger som du säger att dina hade. Vad fenorna beträffar, så vet jag bara att ryggfenan kan vara orange eller gul (kan kanske ha fler färger. Inget jag känner till).
                            Whatever.... Enda sättet att identifiera dessa firrar, lär vara antingen att visa en perfekt bild (för svårt med min kamera :/) eller att visa dem live.

                            Specmats:
                            Överviktiga människor går att få i bättre form om de bantar och är aktiva. Detta lär väl även gälla för Malawis?

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #29
                              Hehe..Kanske atkins metoden för överviktiga malawi!?
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • Bright_Blue
                                NCS Medlem
                                • juni 2004
                                • 1582

                                #30
                                Jag tror att den är inavlad, inavlade fiskar brukar få den där formen. Det ser också ut som om den simmat in i glaset i 110km/h.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...