Aqúarium Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Aqúarium Malawi

    Det är ett tag sen de uppdaterade hemsidan/lagerlistan.Undrar om det är nån som varit där på sistonde.Mkt fisk hemma? Nån som tänkte på hur VF Dubbarna var ,om det fanns några kvar över huvud taget.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    ja ja undrar samma sak..har för mej att dom får en ny sändning i augusti-snart med andra ord.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      dubbarna såldes samma dag dom kom in

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

        dubbarna såldes samma dag dom kom in
        Aj fan!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

          dubbarna såldes samma dag dom kom in
          Skönt att höra att fisken går i karantän =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            sista tåget går på tisdag nästa vecka ifall man har nått önskemål-då gör dom sin beställning från Likoma-Malawi, jag beställde 15 st Melanochromis Parallelus som turligt nog bla kommer från likoma.
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • lisabeth
              Användare
              • december 2012
              • 124

              #7
              De får malawiciklider om ca 2v ,var inne idag och köpte vf Auloncara sp Iwandor,de har ett helt kar med mycket fina vf fiskar.
              Specmats undrar om det inte var du som ringde i em då jag stog och betalade Anders,,,,,,,, mycket trevliga killar som har affären,,,,,,
              lisa

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #8
                Nej dom går inte direkt i karntän utan det är ju upp till kunden att ta risken efter man blivit informerad.
                Ibland finns det inte möjlighet att låta fisk gå i karantän för kunnderna slås om fisken

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  Lisabeth! Japp det var jag! ska bli kul att få vf "black´n´white auratus"
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av bmwpower


                    Ibland finns det inte möjlighet att låta fisk gå i karantän för kunnderna slås om fisken
                    Det argumentet håller ju inte när man är importör, tycker det är lite synd att dom inte kan se till så fisken e frisk när den säljs speciellt eftersom dom höga priserna på VF försvaras ofta med att "fisken ska ju gå i karantän med och det är ju kostsammt" Ringer man och frågar om den vildfångade fisken går i karantän så svaras det ju till 99procent att "ja det gör den" =( Sedan så kan man ju undra vad det spelar för roll om alla skulle få vänta 14dagar på sin fisk... personligen tycker jag det skulle kännas bättre o handla VF som man vet är frisk och äter ordentligt men jag kanske bara är gammalmodig.

                    citat: Nej dom går inte direkt i karntän utan det är ju upp till kunden att ta risken efter man blivit informerad.
                    Jag tror inte någon säger till en kund "Dessa kom idag så det e risk för att dom e sjuka och kanske det kan bli lite problem och några kanske dör... bara så du vet!" det tvivlar jag starkt på.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Det handlar inte om ett par hundra utan snarare om åtskilliga tusenlappar. Försäkras dom genom AM? Om dom inte kan ge "friskhetsgaranti" så borde de rimligen ha en "bortfallsgaranti" för köparen.

                      Jag skulle aldrig köpa VF som kom direkt från sjön utan att ha gått i karantän...det är verkligen att utmana ödet. Särskilt om det handlar om Tropheus. Kan faktiskt tycka att det är lite oansvarigt av AM.

                      Men ok...envisas kunden om att han/hon vill ha dom trots riskerna så kan det kanske vara argument. Men då vet jag inte om man mer tänker på att man vill fylla sitt akvarium än att värna om fiskarnas väl.

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        #12
                        JAg har handlat en hel del på akvarium malwai och kan säga att det inte varit så stora bortfall på fisken när man tagit den 1-3dagar efter att den kommit hem.
                        Är det en fisk många vill ha så finns det inte möjlighet att vänta då tar någon annan den.
                        För genom att snabbt få iväg fisk så kommer ju pengarna också snabbt tillbaka.
                        Akvarium malawi har alltid infomerat mig om att fiksen är ny och att man bör vänta lite men att fisken då kan bli såld.

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1324

                          #13
                          Det är väl inte så konstigt om slutköparen tar en större risk vid hög efterfrågan av samma varor? Priset borde ju dock avspegla förfarandet. Har inte själv ställts inför dilemmat, men det känns inte som om det är fiskarnas "väl" som skulle styra val av karantär eller inte.

                          Kommentar

                          • Leopoldi
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 1082

                            #14
                            Om det är hugg sexa om fisken på det sättet så är priset för lågt....

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Helt seriöst så trodde jag faktiskt att det fanns regler för grossister att dom måste hålla djur inkomna från tex africa i karantän en viss tid, någon annan kanske har koll på hur det liger till?
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...