Nybörjare på Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KarinB

    Nybörjare på Tanganyika

    Hej!
    Jag tänkte skaffa mig ett akvarium med Tanganyikaciklider, men är nybörjare på området och skulle därför behöva lite tips från "er som kan". Akvariet jag funderar på är 250 l (125*45*45) och jag undrar då lite över vilka typer av fiskar och hur många som skulle passa. Efter att ha plöjt några böcker så har jag förstått att Prinsessan av Burundi är en lämplig nybörjarfisk, så den hade jag tänkt utgå ifrån. Hur många sådana kan jag ha och vilka andra (och hur många) tycker ni jag ska ha? Jag har tyvärr inte möjlighet att flytta över eventuella mobbade fiskar till något annat akvarium. Det vore skoj att testa arter med olika lekbeteenden..

    Vänliga hälsningar
    Karin
  • Pejan
    Användare
    • maj 2005
    • 204

    #2
    Prinsessorna är väl kanske lätta på sitt sätt, men det finns dock ett problem. Vet ej om det gäller alla typer av prinsessor, men mina (olivaceus) dominerar ett 375 l akvarium. De drar upp en del kullar och tar då upp en större del av akvariet. Dock tycker jag det är en både vacker och intressant fisk att beskåda (yngelvårdande), men det kräver att man kombinerar med rätt besättning. Själv delar mina prinsessor akvarium med snäcklekare (multisar) och det funkar bra. Multisarna har precis ynglat av sig och man kan se små, små fiskar i snäckorna, som verkar få vara ifred. Det finns säkert bättre kominationer men denna funkar för mig.

    Hälsar Peter

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Ditt eget och pejans förslag tycker jag är utmärkt. Jag hade nog lagt till en Julidochromisart:

      Prinsessan av Burundi
      Multifasciatus eller annan snäcklekare
      Julidochromis, min egen favorit är dickfeldi men vilken variant som helst passar bra.

      Om du vill satsa på olika lekbeteende hade jag nog bytt ut jullarna mot hästnosciklider så får du en munruvare också. Min ervarenhet är dock att de kan vara lite känsligare så som nybörjare får du vara extra uppmärksam om du väljer dem. En annan munruvare är naturligtvis Tropheus, men jag tycker akvariet är i minsta laget, även om jag själv odlat T duboisi i ett 250l.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • KarinB

        #4
        Tack för svaren! Det känns ju bättre att höra sig för i förväg så man inte står där med ett gäng fiskar som inte alls går ihop..

        Vilken inredning passar dessa fiskar då? Jag hade tänkt mig en Back To Nature-bakgrund och sten till grottor och sånt, men vad vill de ha för bottenmaterial? Och hur får man rätt hårdhet i vattnet, räcker det att ha kalksten eller måste man tillsätta något annat?

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Prinsessan av burundi (Neolamprologus brichardi) och dess närbesläktade uppvisar liknande revirbeteende. De tar över hela akvariet efter en stund och de kommer troligen föröka sig ganska mycket.

          Jag vet inte riktigt vilken storlek som man kan ha för att inte Prinsessorna skall nypa åt sig hela karet. Bygger man ett större stenröse så räcker det ändå inte då de markerar revir en bra bit utanför platsen. Jag hade ett par med ett par Juliidochromis regani, Kipili och de vågade knappt titta ut ur sitt lilla stenröse i på andra sidan.

          Prinsessan är en oerhört vacker ciklid, men också väldigt egoistisk. Yngelvården är dock väldigt intressant att följa där ungdjur hjälper sina föräldrar att vårda nästkommande kull.

          Det finns lite arter att välja på men tipset om snäckskalslekare och Juliidochromis fungerar ok. Jag skulle dock råda dig att titta på alternativ till Prinsessan...

          Kanske detta vore något att läsa för ytterliggare råd?






          Är du inne på att ha t ex Snäckskalslekare så kan detta var bra att ta till sig:




          För övrigt är ju hela artikelsamlingen grymt bra här...

          A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!




          Bra sajt av Michael Persson (Redaktör för Ciklidbladet):

          Kommentar

          • Pejan
            Användare
            • maj 2005
            • 204

            #6
            Som framkommit här är prinsessorna lite speciella, dock skulle jag personligen ej vilja vara utan dem. Bottenmaterialet bör vara finkornig sand, eftersom både snäcklekare och prinsessor gillar (bör få möjlighet) att gräva. Detta innebär då att du bör ställa stenar på ex frigolit innan du pytsar i sanden, detta för att förhindra underminering av grottor etc.

            hälsar Peter

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Schyssta länkar Stefan! Dom två första artiklarna hade jag inte läst. Det anslöt ju till mycket som dryftats här på slutet: aggression, fiskartskomposition, mbunasantal m m. Trevlig beskrivning av varför Tanganyika är det optimala sällskapsakvariet - "Only with Tanganyikan cichlids, I propose, can a truly holistic community tank be established". Och smakfull sammansättning i andra artikelns 55-gallonssetup. Mitt stora höstprojekt är ett 720 sällskapsakvarium Tanganyika.

              Kommentar

              Arbetssätt...