Vilka fiskar i 222 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rundström
    Användare
    • augusti 2005
    • 51

    Vilka fiskar i 222 liter?

    Hej och hallå!

    Införskaffade här för någon vecka sedan en burk på 222 liter efter några års uppehåll. Hade till en början tänkt köra något central- eller sydamerikanskt. Men har haft det förut så tänkte väl att det kanske är roligare att prova på nåt nytt! Varför inte malawiciklider?

    Akvariet är som sagt på 222 liter och måtten är 110 x 45 x 45. Vore tacksam om ni kunde komma med bra förslag på lite sköna fiskar som jag skulle kunna ha. Gärna fiskar med lite drag i så det händer lite. Dvs jag är inte enbart ute efter vackra fiskar, utan uppskattar kanske mer ett intressant beteende! .
    Skulle bli jätteglad för tips!
    Fisksugen - igen!
  • jullen
    Användare
    • mars 2005
    • 628

    #2
    Hej!
    Alltid lika kul med nytt akvarium
    Mitt tips på malawiciklider till ett 222 liters är följande:
    1+4 rödzebra
    3+6 golden
    1+3 alunocara baenshi
    ett trevligt lugnt malawikar.
    vill du ha ett aggressivt kar:
    3+6 melanochromis auratus
    1+3 labeotropheus trewavasae thumbi west
    Ev.någon art till.

    lycka till!
    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

    Kommentar

    • Rundström
      Användare
      • augusti 2005
      • 51

      #3
      Tack för tipset ville!
      Det andra förslaget känns lite roligare då jag fick med 3 st golden med akvariet och de känns som ganska tråkiga fiskar, även om de är väldigt fina! . Likaså rödzebra känns lite som en "standardfisk", även om den med är väldigt fin!

      Ska kolla runt lite vad det är för fiskar i ditt andra förslag, lät intressant! trewavasae har jag spanat in lite redan, jäkligt fin fisk det!
      Fisksugen - igen!

      Kommentar

      • jullen
        Användare
        • mars 2005
        • 628

        #4
        Ja trewavasae är en klar favorit,aggressiv ,lättlekt och matglad.Min största hona ca 10 cm spöar upp min rödzebrahanne(ca 11,men ett fläskberg) lätt som en plätt.Rekommenderas starkt!

        lycka till!
        mvh ville.

        375 L Malawi
        585 L Malawi
        54 L Johanniyngel
        25 L OB rödzebrayngel

        Kommentar

        • Rundström
          Användare
          • augusti 2005
          • 51

          #5
          Kom att tänka på en sak till.
          Hur är det med VF-fiskar? Är det nån större skillnad i t.ex. deras utseende om man jämför med odlade fiskar? Vore ju lite tufft att ha vildfångat, även om det är lite dyrare []
          Fisksugen - igen!

          Kommentar

          • jullen
            Användare
            • mars 2005
            • 628

            #6
            Tror inte att det är nån större skillnad.
            Man gör som man vill.
            mvh ville.

            375 L Malawi
            585 L Malawi
            54 L Johanniyngel
            25 L OB rödzebrayngel

            Kommentar

            • malplacerad
              Användare
              • maj 2005
              • 877

              #7
              Labidochromis sp "Hongi" och Pseudotropheus saulosi blir mina förslag.
              Lycka till med fiskvalet.
              ||||

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #8
                Jag har haft Malawi i 222 liter och något som du skall tänka på är att inte blanda för många arter. Personligen skulle jag nog bara hålla mig till två. En Aulonocara och en Mbuna, typ Ps Saulosi, Mel. Johanni eller Maingano (orkar inte skriva det andra namnet)
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • Midas_Tom
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 809

                  #9
                  när jag hade malawi i mitt malawi kar så hade jag: 1+2rödzebror 1+1johanni några golden ungdjur och lite sånt...

                  jag skulle inte ta auratusen jag tycker den blir för stor och aggresiv för ett 222L kar visst ungdjur funkar bra men jag skulle inte ha haft stora tror de kommer spöa varandra och andra i det karet!

                  jag skulle kanske kört så här:

                  1+3 protomelas taeniolatus(fire bue)
                  1+2 auloncara (din favorit)

                  visst fireblue blir rätt stor men den har ocks ett rätt lungt temprament! hannen är hur fin som helst medans honorna är lite grå..

                  men men kolla igenom vilka arter du gillar ! det blir alltid bäst så

                  kanske ciklider från tanganyika sjön?

                  Lycka till med karet!!

                  //tom
                  //tom

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                  Kommentar

                  • Rundström
                    Användare
                    • augusti 2005
                    • 51

                    #10
                    Tack för många intressanta tips! Ska ta alla i beaktning och läsa på om de arter som kommit på tal. Måste bara fråga om det är vanligt att man blandar malawi med tanganyika? Det känns rätt onaturligt för min del iaf... men men, smaken är ju bekant som baken
                    Fisksugen - igen!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Det kan skilja en del i kroppsform mellan VF och odlat beroende på t ex foder.

                      Jag tycker mig också se ganska stor skillnad i beteende från VF till odlat (efter F2). Troligen tappar de en del av det naturliga letandet efter föda när de blir matade uppifrån i generationer. Även yngelvård sägs inverkas...och där kan jag hålla med i viss mån.

                      En del blandar Tanganyika och Malawi och jag har faktiskt gjort det med gott resultat. Dock inget jag förordar då jag själv gärna håller isär dessa...
                      Jag hade Tropheus med Pseudotropheus sp. acei en stund...men troffarna hämmade Malawigruppen på 2 par ganska rejält. Å andra sidan var ju troffarna 30st.

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 1314

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Rundström

                        Tack för många intressanta tips! Ska ta alla i beaktning och läsa på om de arter som kommit på tal. Måste bara fråga om det är vanligt att man blandar malawi med tanganyika? Det känns rätt onaturligt för min del iaf... men men, smaken är ju bekant som baken
                        Att blanda är väl upp till var och en. Jag tror inte det är vanligt! Själv skulle jag aldrig kunna göra det, men sen är jag ju lite biotoptokig ocskå!
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          Ett tips kan ju vara att du kanske provar på ett gäng tangnyika istället för malawi.

                          En koloni snäcklekare i ena hörnet, några jullar i ett stenröse, en grupp paracyprichromis nigripinnis "blue neon" som simmar rundor i de övre vattenlagren och kanske några xenotilapia flavipinnis.

                          När det gäller mlawi, håll dig till en-två arter. Auratus är en vacker ciklid men trivs bäst i grupp, skaffar du 10 stycken borde det fungera finfint. Protomelas och lika stora hapluisar är ganska olämpliga i det akvariet, de kan bli ganska aggressiva vid lek och tar då rätt så mycket plats. Aulonocara bukar fungera bra, bara de inte är tillsammans med Melanochromis-arter.

                          Ett malawiakvarium jag tror skulle fungera:
                          10 Melanochromis auratus
                          3+3 Cynotilapia afra

                          Alternativ två med Aulonocara:
                          2+4 Aulonocara (ex. blue neon)
                          6st Golden
                          Var bara försiktig så att Aulonocaran har det relativt lugnt, då kommer nog detta akvarium att fungera, särskilt om du har bra med gömställen.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • jullen
                            Användare
                            • mars 2005
                            • 628

                            #14
                            Jag skulle nog inte blandat när det finns en massa andra malawi att välja på,men till tex frontosor är ju cyrtocara moorii ett bra men ej biotopriktigt val.
                            Jag tror inte att auratus är för aggressiv(sen skiljer det från fisk till fisk)för ett 222 liters.

                            mvh ville.

                            375 L Malawi
                            585 L Malawi
                            54 L Johanniyngel
                            25 L OB rödzebrayngel

                            Kommentar

                            • jullen
                              Användare
                              • mars 2005
                              • 628

                              #15
                              Fjärilscikliden var lite snabbare än mig!
                              Tycker att hans förslag med afra var bättre än mitt med trewavasae.
                              Tanganikya skulle du ju kunna kolla på också, det är väldigt intressanta!
                              mvh ville.

                              375 L Malawi
                              585 L Malawi
                              54 L Johanniyngel
                              25 L OB rödzebrayngel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...