Vem äter ögon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WaterBoy
    Användare
    • november 2004
    • 39

    Vem äter ögon?

    Har ett 300liters malawikar. Där simmar 3st M. Callainos, 4st L. Caeruleus 15st P. Demasoni, 2st S. Nyassae.
    Mina demasonis är av varierande storlekar eftersom de förökat sig från 5 till 15st. Märkte idag till min stora förvåning att en av demasonina som är ungefär 3,5cm blivit av med det ena ögat!! Den dominerande demasonihanen är en tuff jäkel som konstant jagar och nafsar i fenorna på övriga artfränder. Övrigt så verkar Nyassae-malarna (4-5cm) vara ena riktiga slagsbultar som tidvis går långa kamper sinsemellan. Dessa verkar även sällan komma åt maten som jag bjuder dem iom att cikliderna tar deras pellets men de borde väl klara sig på matrester.
    Vem har ätit öga?? Den enögde kamraten är väldigt pigg och kom rappt till matbordet nyss. Tror ni den lider? Borde jag sätta den under hammaren eller får den gå kvar?

    Mvh. Johan
    Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.
  • jullen
    Användare
    • mars 2005
    • 628

    #2
    Tror att det var demasonin,mbunas är ena rackare på att bita av ögon(iaf på L-malar)
    kan va synodontisen också.

    Kolla om den klarar sig närmsta veckan,simmar den dåligt osv?

    hoppas den klarar sig!
    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Det är vanligt att en fisk mister ett öga då den blivit angripen av en rovgirig fisk där den varit ett potentiellt offer men klarat livhanken genom att den inte passar i munnen på anfallaren. Fiskar klarar sig ofta alldeles utmärkt med ett öga. Mer förvånansvärt ibland med inga ögon.

      Det finns även en hel del undrat och tänkt över detta tidigare. En del låter nästan som skrönor.

      Här är en sansad diskussion:

      Kommentar

      Arbetssätt...