Mina guppisar är roligare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NY
    Användare
    • januari 2005
    • 27

    Mina guppisar är roligare!

    Hmm,

    jag lät mig övertalas av en bekant att starta ett malawikar..Ett par gäng med Golden och Hongi simmar fram och tbax...

    Okey det ser bra ut...Men, de fångar inte mitt intresse..Likt en dum blondin verkar de inte ha ngn personlighet!

    Har jag missat ngt?
  • medion
    Användare
    • augusti 2003
    • 243

    #2
    Ja det har du tydligen gjort. Du har bara inte tittat tillräckligt länge....

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      beror på vem du frågar ..... antagligen är inte du typen som gillar det specialla flängandet som mbunas visar upp.
      fish r friend

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • juni 2004
        • 1314

        #4
        Hur stort kar har du?
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • medion
          Användare
          • augusti 2003
          • 243

          #5
          som prayerman skriver..

          Hur stort kar har du?
          Hur länge har du haft fiskarna i det?

          Jag tycker ju givetvis att när man får bra balans i ett malavikar så finns det "personlighet" iaf hos dom dominanta hanarna.
          Men som daniel odell säger... du kanske inte hör till skaran som gillar mbunas.

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Jag kan hålla med om att Golden kan kännas lite tråkig. Det är dock få malawis som är så mesiga. Skaffa lite tuffare malawis, så får du allt något att titta på.
            Min zoon

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              ja tycker oxå att de mer milda mbunas är ganska trista så därför har jag i princip bara melanochromis arter och enligt min uppfattning blir det betydligt mer fart och även beteendet uppvisar ett snarlikt socialt spel liknande den som tropheus har när man har dom i stora grupper. (Jag kan hålla med om att guppi kan vara roliga i synnerhet tillsammans med mina auratusar-oj vad dom simmar..)
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • ljuslycktans
                Användare
                • september 2004
                • 36

                #8
                guppisar är väldigt roliga tillsammans med min fina Marmoratus =)
                A catfish is a plenty good fish for anyone

                Kommentar

                • panna
                  Användare
                  • december 2004
                  • 233

                  #9
                  Specmats, den var klockren "oj vad de simmar". Snabba guppisar? Jouni

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Nu måste jag faktiskt säga att det är inte direkt rättvist mot Malawiciklider att göra en bedömning av denna fiskgrupp baserat på Golden och Hongi.

                    Båda arterna tillhör det milda släktet Labidochromis och Golden är en icke territoriell art...dvs den har inga revir alls. Golden är nog den art som jag tyckt varit mest lugn och det har knappt varit bråk mellan hanar av samma storlek.

                    Hongi däremot är territoriell och kan även gräva en del. Den arten har väldigt vackra hanar, medans honorna är ganska gråa och trista.

                    Nej, att trycka ned gruppen Malawi pga en upplevelse man fått av dessa arter är ungefär lika rättvist som att säga att alla hundar är farliga pga att man råkat träffa på en Pitbull.
                    Självklart kan jag också förstå din reaktion över dessa arter då de knappast ger speciell spänning om man vill se beteende.

                    Kommentar

                    • fs7210
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 183

                      #11
                      du har helt rätt för dig!
                      Lämna afrika-träsket, för SA och CA ger så mycket mer!
                      Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Ja fs7210...Discus rockar ju fett i karen...hmm.

                        Kommentar

                        • _Varanus_
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 123

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                          lika rättvist som att säga att alla hundar är farliga pga att man råkat träffa på en Pitbull.
                          Och hur rättvist va det?

                          Stefan har du nånsin träffat en pitbull, amstaff ?

                          Alla hundar blir argsinta om dom hettsas till det, det är bara det att just pitbulls har massa dumhuvuden hettsas pga deras muskulösa kropp och kvicka rörelser

                          Du vet väl att Golden retriver biter mest folk i sverige per år?

                          Aja över till fiskarna
                          Mvh Adam

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Mbunas dras alltid ner i smutsen. Men kanske helt obefogat. Testa köra ner två hanar och fyra honor i ett stort kar och hanarna visar upp samma typ av revirstrider och uppvaktning av honor som centralare, slår med fenorna och spänner upp sig och kör liplocking osv.

                            Varför håller ingen mbunas på det sättet? Varför har det blivit praxis att överbefolka för att få ner aggressiviteten och pga detta även göra fiskarna tråkigare?

                            Jag har testat samma modell vid uppdrivning av centralare och det funkar det med, det blir mindre bråk om man överbefolkar. Praktiskt om man vill vänta ett tag med att välja vilken art man ska fortsätta med. Men sedan vill man se revirbeteendena. Och då ger man fiskarna mer plats.
                            Varför gör man aldrig så med malawiciklider? Ger dem plats att visa upp sina revirbeteenden? Beteendena finns ju där, jag har själv sett det då vi hade malawikar hemma då jag växte upp. Men dessa beteenden försöker man pressa bort genom att överbefolka. Så gjorde vi även hemma. Vi läste i någon bok att så skulle man göra. Men varför? Är det roligare att kunna ha flera arter i samma kar än att en art visar upp ett riktigt intressant beteende?
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Chicke
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 497

                              #15
                              Jag har haft en del mbunas (15-20st) i ett 375 i 1,5 år...aldrig sett nåra som helst fighter elr likande, dom bara simmar fram å tbx å väntar på mat dygnet runt, så vill man iaf ha lite action nångång per år så kör inte med mbunas!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...