Hur står ditt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Hur står ditt akvarium?

    Skulle vara kul o veta hur ni som har akvarium med aluminiumram har ställt upp era burkar... står dom direkt på ramen mot en bänk/ställning eller har ni lagt en skiva med frigolit på innanför ramen under akvariumet.

    Kan nämligen inte bestämma mig för hur jag själv ska göra med ett kommande akvarium på 860Liter 180x80x60 med aluminiumram.
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • jullen
    Användare
    • mars 2005
    • 628

    #2
    Jag har ställt mitt 585 liters direkt mot ställningen,men mitt 375 står på en träskiva(sen kommer aluställningen).


    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

    Kommentar

    • lotta
      Användare
      • februari 2003
      • 80

      #3
      karen på aluminiumställningarna, gäller samtliga kar
      När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

      Kommentar

      • CyberFish62
        Användare
        • juli 2005
        • 22

        #4
        Jag har ett 720 L på egentillverkad bänk. Det ligger en 1 cm tjock frigolitskiva mellan akvariet och bänken. Skivan är lika stor som akvariets yttermått. Efter ett tag kommer ramen att pressas ner i frigoliten och på så sätt kommer frigoliten också att stödja bottenglaset. Det känns tryggt!

        Kommentar

        • PsyM
          Användare
          • mars 2004
          • 460

          #5
          De alu-kar jag har haft har jag alltid haft stående direkt på ramen.
          Däremot om det är ett helglas akvarium, så har jag användt frigolit eller liggunderlag mellan kar och ställning.
          Min Zoon
          Mitt 900 liters

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            Mitt 600 liters står direkt på ställningen. Som sagt, har du helglas så skall du ha något under. Har du ram (som du har) så behövs inte det.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • Uffeman
              Användare
              • februari 2004
              • 234

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av CyberFish62

              Jag har ett 720 L på egentillverkad bänk. Det ligger en 1 cm tjock frigolitskiva mellan akvariet och bänken. Skivan är lika stor som akvariets yttermått. Efter ett tag kommer ramen att pressas ner i frigoliten och på så sätt kommer frigoliten också att stödja bottenglaset. Det känns tryggt!
              Fast det kan ha motsatt effekt. Alu-kar är ju konstruerade så vikten ska fördelas på ramen. En polare till mig hade ett 720L Alu på bänk med frigolit under där bottenfogen sprack och vattnet läckte ut. Om det berodde på frigoliten eller ej vet jag inte.

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                540-liters standardmått aluram rakt på ställningen.

                Kommentar

                • ryghar
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 215

                  #9
                  jag tror också att det är bästa att ha alu-kar direkt på ställningen. Det är ju tillverkade så
                  Janne
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Belgarath
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 584

                    #10
                    1st en träskiva sen frigolit...varför chansa ???

                    Kommentar

                    • reecord
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 341

                      #11
                      425L på först en 10mm frigolit sedan fyra golv (ihop limmade) spån asså 88m. sedan aliminium ställing.
                      Sydamerika

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        alla alu-ram akvbarium står direkt på ställningen, varför sätta på en frigolitskiva när det inte behövs?

                        citat:Ursprungligen skickat av CyberFish62

                        Jag har ett 720 L på egentillverkad bänk. Det ligger en 1 cm tjock frigolitskiva mellan akvariet och bänken. Skivan är lika stor som akvariets yttermått. Efter ett tag kommer ramen att pressas ner i frigoliten och på så sätt kommer frigoliten också att stödja bottenglaset. Det känns tryggt!
                        ----------------------------------------------------------------------

                        Fast det kan ha motsatt effekt. Alu-kar är ju konstruerade så vikten ska fördelas på ramen. En polare till mig hade ett 720L Alu på bänk med frigolit under där bottenfogen sprack och vattnet läckte ut. Om det berodde på frigoliten eller ej vet jag inte.
                        Detta gjorde att mitt 80-litersakvarium släppte i siliconet. Använd inte frigolit om den på något sätt kan trycka på glaset, det kan gå käpprätt åt skogen. Även om det kan fungera, varför riskera något?

                        man har ju ram på akvariet för att slippa all frigolit som man har när det gäller helglasakvarierna.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Lecablock sedan en 30mm plyfa som skimsas mellan lecablocken o skivan så det blir plant sedan aluminiumramburken rakt på det da om det inte blir en aluminumställning... verkar vara så som det e menat att man ska göra med dom da om jag fattat det rätt, hade en 375LLi för 25år sedan som stog på frigolit innanför ramen så att säga, det började ju läcka efter 1.5 år... vill nog inte va med om det en gång till =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • jullen
                            Användare
                            • mars 2005
                            • 628

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

                            alla alu-ram akvbarium står direkt på ställningen, varför sätta på en frigolitskiva när det inte behövs?
                            Håller med,dem är väll konstruerade så...



                            mvh ville.

                            375 L Malawi
                            585 L Malawi
                            54 L Johanniyngel
                            25 L OB rödzebrayngel

                            Kommentar

                            • Torsten
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 647

                              #15
                              Jag har mitt 1400liters direkt på ramen. Helt enligt tillverkarens rekomenadtioner!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...