powerhead filtermatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • inko
    Användare
    • juli 2005
    • 28

    powerhead filtermatta

    hej har ett 500 liters-kar som jag ska ha cirkulation/filter till, då akvariumet (blivande malawi) står i mitt sovrumm så måste det vara absolut tyst. jag har tänkt mig powerhead med filtermatta då detta värkar som det tystaste alternativet gentimot innerfilter/ytterfilter, värkar som en bra ide att köra två st powerhead då man får mer filter yta, eller ?

    vilket powerhead är TYST och bra? och går bra att "koppla" filtermatta till?

    det står mycket på forumet att man ska sätta huvudet i en filter bit isället för att avvända sugkopparna, hur skulle denna lösning se ut?

    tack på förhand,
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    I båda mina kar har jag den lösning du skall ha. Eftersom filtermattan är så stabil i sig själv så står den fint på botten och behöver inte fästas med några sugproppar. I mina fall så skulle det inte ens vara möjligt att använda några sugproppar.

    I ditt 500 liters så skulle det säkert vara bra med två pumpar som har filtermatta. Jag har dock bara en i mitt 600 liters och en cirkulationspump. Men jag skall inte säga att det kommer förbli så. Antagligen skaffar jag en powerhead med filtermatta istället för cirkulationspumpen framöver. Men fiskarna ser verkligen ut att må prima, så...
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • ryghar
      Användare
      • oktober 2002
      • 215

      #3
      Hej jag har en aquaclear 402 i mit kar med filtermatta och det går helt tyst. Jag sover ca 1 meter från denna pupm och hör inget. Jag använder inte sugproppar då filtret står bra på en sten (så det komer upp frpn sanden).

      Janne
      Janne
      Min Zoon

      Kommentar

      • inko
        Användare
        • juli 2005
        • 28

        #4
        tack för bra svar, vad ska man ha för modell då? vilken är bra ? tack på förhand

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #5
          Jag tittar egentligen bara på hur många liter i timmen den pumpar. Vad skall du ha för fisk? Vad du skall köpa beror på det.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • ebbe_20
            Användare
            • februari 2005
            • 283

            #6
            jag kör med en aquaclear 402 med filtermatta höres inget funkar kanon...
            MVh
            Ebbe

            Kommentar

            • inko
              Användare
              • juli 2005
              • 28

              #7
              vet inte vilka fiskar, då jag bara är intresserad av en vacker biotop framför speciella betenden så lutar det åt rödsebra eller golden och någon Cynotilapia. kanske alla ihop eller många av samma art, får se jag ska inreda akvariumet så det passar in med förgen på möbeln. och sedan får vi se vilka fiskar som skulle bli vacka tillsammans med det.


              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #8
                okej, då snackar vi Malawi och då är det ju lämpligt om det pumpar runt 2000 liter i timmen för din del.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 540

                  #9
                  Om du ändå har ett större kar, så köp en PH820 istället. Kostar inte mycket mer men ger 50% bättre effekt. Själv kör jag med en 10 cm blå filtermatta till en sådan (i ett 63literskar ).
                  Går klockrent. Visst låter den lite grann, men det går att sova ändå eftersom ljudet är regelbundet.

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    jag kör med Eheim 2252 powerheads och filtermatta. Pumpen sitter i filtermattan med ett elrör och hela alltet är lutat mot rutan. Mellan ruta och pump sitter det en filtermattebit för att dämpa ljudet helt. Låter ingenting. Även om man kör med sugkoppar låter det inget. Snacka om kvalitetspumpar.

                    Alternativet är att göra en filterhörna, lägger en 5cm tjock filterbit på botten och sen sätter pumpen på mattan så att den inte kan röra vid akvarieväggarna, absolut ljudlöst + att du får ett bättre filter än den vanliga "powerhead, elrör och filterpatron -lösningen". Då kan du t.o.m. använda de billigare pumparna som vibrerar mer.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • mek
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 540

                      #11
                      Fjärilscikliden: Hur får du fast elröret i en 2252? Finns väl ingen "pip" att fästa det i (som på PH pumphuvuden)?

                      Kommentar

                      • jojjen

                        #12
                        En enkel lösning är att koppla pumpen till elrör, intryckt i filtermatta och sen trycka in detta i dräneringsslang. Billigt och finns på bygg firmor. dräneringsslang har massor av små hål runt om och filtermatta blir jämt belastad. "tuben" kan ställas eller läggas i tanken.

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          mek: Med hjälp av en slangbit på 5cm som övergångsgrej.....samt genom att värma slangen och forma den efter insuget.....håller skitbra men är även lätt att ta loss. Om jag kommer ihåg det nästa gång jag tar upp filtret så ska jag fota det.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Hej,

                            Nån som vet var jag kan finna ett "plaströr" som jag kan sätta på ett pumphuvud och ner i filtermatta.Pumpen är en AM-TOP Powerhead. Himax 2m Qmax 2000 l/h. Är egentligen ett innerfilter, men ett värdelöst sådant. Tänker därför bara använda pumphuvudet.
                            Måttet på röret ska vara 25mm innerdiameter eller 22mm ytterdiameter.
                            Har kollat på diverse butiker och byggfirmor i Linköping utan resultat. Tacksam för svar.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              hej,

                              I mitt "bra att ha lager" hittade jag "VP rörböj 20mm" som passar perfekt.
                              Tänk om jag tittat där först innan jag flängde runt på stan!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...