Förslag på malawi mottages tacksamt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Förslag på malawi mottages tacksamt!

    Hejsan!
    Efter att ha kollat runt en del på många av era malawi-bilder så skulle jag vilja ha lite hjälp av alla malawi-freaks.
    Jag funderar på att börja med just malawi i mitt 310-liters, mest av den anledningen att de är så färgranna.
    Efter att haft fisksoppa med relativt färglösa fiskar, så skulle jag vilja ha förslag på några färggranna malawis som passar i ett 310, och gärna förslag på ungefär hur många av varje!!

    Tack på förhand.

  • PowerMerca
    Användare
    • mars 2005
    • 173

    #2
    golden, rödzebra, demasoni, m. auratus, m. johanni, är några färgranna arter.
    I ett 310-literskar så ska du nog ha max 3 arter och max 30 fiskar. Så mitt förslag är att du väljer 3 arter och sedan tar 10 av varje art. 3+7 är en bra könsfördelning men det är inte alltid man kan göra något åt könsfördelningen.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      10 Melanochromis auratus, typ 5+5 brukar fungera bra.
      10 Labeotropheus trewavasae , 5+5 är ett riktigt bra antal
      10 Pseudotropheus socolofi, svårt att avgöra kön men brukar fungera ändå.

      Där har du ett skitsnyggt akarium. Men det är väl mest vad jag tycker
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden



        Där har du ett skitsnyggt akarium. Men det är väl mest vad jag tycker
        Det var just det jag ville med denna tråd! Alla tycker vi ju olika, som tur är!!!

        Jag tackar för förslagen, det kanske finns fler som har något förslag??

        Kommentar

        • shcolsson
          NCS Medlem
          • januari 2005
          • 256

          #5
          Copadichromis Trewavasae är en fantastiskt snygg fisk. Du kan ha den med lite lugnare arter typ Aulonocarer, Protomelas eller kanske Placidochromisar. Du får ha färre men större fiskar då.
          Experience is something you get right after you need it.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Precis, inte bara massa mbunas! Jag säger:

            Copadichromis azureus


            Aulonocara baenschi


            Placidochromis sp. "phenochilus tanzania"


            Vad gäller antal är regeln i princip alltid fler honor än hanar och antingen en eller minst 3 hanar. Så tycker jag iallafall. Så 1+3 eller 3+5 är bra. Två hanar kan i många fall leda till dispyter om olika typer av territorie- och maktfrågor.

            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Wow...jag säger det igen: WOW!!![:0]
              Det finns många oerhört vackra fiskar....kort uttryckt!!!

              Jag är oerhört tacksam för er hjälp, jag har nog utvecklat min kunskap om malawisar med ungefär 100% på dessa inlägg!

              Keep it coming guys!!

              Kommentar

              • Pettson
                Användare
                • oktober 2003
                • 86

                #8
                Labeotropheus trewavasae
                Ps sp."polit"
                Ps elongatus "mpanga"
                Cyrtocara moorii
                Röd zebra
                Golden

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Mbunas:


                  "Haplisar":


                  Aulonocara:


                  Ta dig tid när du väljer att sätta ihop ett akvarium med arter som skall fungera ihop. Oftast så vill man ha specifika arter, men det händer att de fungerar sämre tillsammans än vad man trott.
                  Det är också lätt att "förköpa" sig på Malawi då de flesta är riktigt vackra och svåremotståndliga.

                  Jag vet inte hur pass insatt du är angående Malawi, men många av arterna har oerhört vackra hanar, speciellt i "Haplis"-gruppen och Aulonocara-gruppen, medans honorna ofta är daskigt gråbruna eller silverfärgade. Det glömmer man lätt när man tittar på de kanonfärger hanarna har...det är också sällan man ser foton på honor (av förklarliga skäl).

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson
                    Ta dig tid när du väljer att sätta ihop ett akvarium med arter som skall fungera ihop. Oftast så vill man ha specifika arter, men det händer att de fungerar sämre tillsammans än vad man trott.
                    Det är också lätt att "förköpa" sig på Malawi då de flesta är riktigt vackra och svåremotståndliga.
                    Som du/ni kanske redan har gissat så är jag HELT grön när det gäller malawi. Jag är inte, så här långt, ute efter någon specifik art. Av den anledningen ville jag ha förslag på några arter som funkar på ett bra sätt tillsammans i ett 310.
                    Vill dock inte ha för många arter, utan MAX 3-4 arter, samt åsikter angående könsfördelning: 1+3, 3+5 osv....

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      just de , glömde alla vackra haplisar (och jag som precis fyllt mitt 720 med såna)

                      I ett 310 kan du ha lite lugnare haplisar, exempevis protomes steveni taiwan, Aulonocaror och de mindre copadichromisarterna. Den mest populäre copadichromisen, borleyi, är inte att rekommendera. Cop. trewavasae vet jag inte men den är inte fullt så stor och är en mycket vacker fisk!

                      När det gäller könsfördelning så är 3+3 en bra fördelning, hannarna mobbar inte ut varandra och honorna kan ändå a det lugnt eftersom hannarna är upptagna med varann. Har man 3+3 Protomelas steveni taiwan, 3+3 Aulonocara stuartgranti och kanske samma antal trewavasae har du ett akvarie med mycket vacker och intressant fisk.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 540

                        #12
                        En art till som inte får glömmas:


                        När jag köpte första Malawina förra året, köpte jag ca 4 av varje (4 sorter). Blev till en fisksoppa till slut. Då kommer man till det svåra beslutet... finns det ngn grupp jag kan göra av med? Inte helt lätt!

                        De coolaste karen jag sett live, är avelkaren. Där har man ca 10-20 av en sort!

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Det skall ju inte heller glömmas att en del arter är lätta att hålla, andra svåra.

                          Labidochromis caeruleus (Golden), Metriaclima estherae (Röd Zebra) och t ex Pseudotropheus socolofi (fd Pindani) är lätta medans t ex Pseudotropheus demasoni upplevs som svår (känslig och aggressiv) i mbuna-gruppen.

                          Kommentar

                          • mek
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 540

                            #14
                            Stefan.... vi bör väl även tilägga att Golden är en Malawiart som är lite för snäll. Stor risk att den tynar bort i ett tuffare sällskap.

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              på den här sidan kan du se många fina malawiciklider
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...