Borra i BTN som sitter i karet redan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fred fish

    Borra i BTN som sitter i karet redan?

    Jag har en BTN Rocky som sitter i mitt 375-liters kar. Jag köpte hela karet begagnat, och har således bara tagit över ett jobb som någon annan har gjort. Jag har mer och mer blivit irriterad över att hålet för utblåset från mitt filter sitter för högt, det skvalar rätt friskt i det rum akvariet står i.

    Jag funderar därför om det är ok att borra ett nytt hål i bakgrunden, under tiden jag har vatten och fisk i akvariet? Jag tänkte göra det i samband med vattenbyte, så det kommer ju vara tomt till en tredjedel, men jag är ändå orolig för de spänningar som jag kan tänka mig uppkommer när man maskinborrar...

    Någon som har erfarenheter kring detta, vågar man borra utan att riskera 250 liter vatten på golvet?
  • robin_bockman
    Användare
    • januari 2005
    • 90

    #2
    Klart man kan, se bara till att borren inte når fram till glasen på baksidan eller sätt en träbit bakom som skydd, du kan be nån att hålla en damsugare under borren så du slipper få ned så mycket skit i karet....

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #3
      sätt ett rör i hålet istället, så kan du rikta utblåset! Mycket enklare och funkar super!

      Mvh Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        citat:sätt ett rör i hålet istället, så kan du rikta utblåset! Mycket enklare och funkar super!
        Precis, det räcker med en liten "snedskuren" slangstump som fungera som en "keps". (genomskinlig slang syns inte så väl )
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • guineapig
          Användare
          • september 2003
          • 72

          #5
          Om du skall borra så använd en damsugare när du borrar så slipper du få hela karet fullt med små skumbitar. Håll den NÄRA, det är bättre med lite vatten i påsen än skit i karet.

          Daniel

          Kommentar

          • Per T
            Användare
            • juni 2002
            • 42

            #6
            Jag borrade i en av mina moduler idag. Inga problem alls. Är ju inget hårt material direkt så det är bara att köra.

            Mvh Per
            Per T

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Jag borrade upp en modul som satt i karet och satte raster i den för ett tag sedan. Det var inte det lättaste och resultatet blev inget vidare. Bättre att göra allt sådant innan man drar i vattnet för första gången.
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              Arbetssätt...