Tanganyika-375

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fildur
    Användare
    • april 2005
    • 68

    Tanganyika-375

    Hej

    Har precis tänkt sätta upp ett Tanganyika kar. Akvariet är på 375l och inrett med diverse stenar för håligheter/revirgränser etc + 2 högar med snäckor.

    Jag tänkte i karet ha följande:

    ca 10st Tropheus "Murago"
    ca 4 st hästnosar
    ca 4st prinsessor
    ca 4st av ngn snäcklekare
    ca 4 st Calvus/comprescipeps

    dessutom ett gäng på 5 gökmalar

    Är det någon som har praktisk erfarenhet av att starta med så pass få tropheusar? Eller någon som har råd om annat i besättningen? Eller annat jag bör tänka på? vattenvärdena är naturligtvis redan klara + god cirkulation åt hästnosarna.

    Kommentera gärna och kom med förslag! :-)

    /Peter
    Troffar, centralamerika och sydamerika.
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    10st tropheus är lite för få, vill du ha tropheus så köp 20, annars kan jag nog säga att det är slöseri med pengar och framförallt fin fisk.

    Antalet hästnosar kommer nog att bli 2 till slut om du inte har riktigt mycket sten, vilket jag nog skulle råda dig att ha i ett akvarie med alla dessa olika arter.

    Sen om det kommer att fungera optimalt är en annan sak jag inte kan svara på...det varierar från akvarie till akvarie, men ska du ha tropheus köp 20 stycken från början.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Pejan
      Användare
      • maj 2005
      • 204

      #3
      Har själv ett 375 liters tangakar, där jag huserar prinsessor (Olivaceus) och snäcklekare (multisar). Till för några dagar sedan hade jag även några ocellatus, som jag nu har satt i en mindre balja. Anledningen till att jag flyttade ocellatusen var att de ej funkade lika bra med prinsessorna som multisarna. De tar upp ett större revir och prinsessorna var på dem ganska ofta. Med prinsessor och multisar har jag dock inga problem, båda har lekt nyligen och lever bra ihop. Så mitt råd blir alltså: Om du ska ha prinsessor och snäcklekare, satsa på multisar.

      Hälsar Peter

      Kommentar

      • Alexander Wiberg
        Användare
        • februari 2005
        • 445

        #4
        Jag har erfarenhet av liknande antal troffar. Hade 9 st golden kachense med 4 prinsessor, 5 compressiceps, 20 multisar, 5 leleupi och 10 leptosoma i ett 912-liters. De som bestämde i akvariet var helt klart prinsessorna. Det var inte slagsmål på något sätt, men de hävdade sina revir hela tiden. Troffarna brydde sig inte om något annat än att jaga varandra, och de slogs ihjäl en efter en. Gruppen var helt enkelt för liten. Då skall det sägas att mitt kar är 40 cm längre, 30 cm djupare och 10 cm högre än ditt. Det fanns hyfsat med gömställen, men en troffe mår inte särskilt bra när den hela tiden måste trycka i ett hörn.

        Mitt råd till dig blir därför: Antingen slopar du prinsessorna och utökar med 10 troffar till, eller så slopar du troffarna och utökar med 10 snäcklekare till (ska du ha similis eller multifasciatus borde du absolut ha ett lite större antal i vilket fall som helst då de är starka i nummer)

        mvh Alexander
        A.Wiberg (alex83)

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

        Kommentar

        • Uffeman
          Användare
          • februari 2004
          • 234

          #5
          Jag råder också till att du slopar prinsessorna, det kommer sluta med problem när dom börja yngla av sig.

          I min 375a har jag 2 daffodil med yngel, 2st l. ocellatus samt 4st Calvus. Prinsessorna dominerar karet helt och jagar in calvusarna i grottorna varje dag. Arga som bin.

          Kommentar

          • Fildur
            Användare
            • april 2005
            • 68

            #6
            Tackar för ideerna. Känns roligt att fundera och tänka till litet innan man kör igång (fast man är ju sugen som den på att dra iväg och köpa fisken direkt!)

            Kanske blir mer så här:

            15-20 Murago
            4 Calvus
            6-8 av ngn snäcklekare (beroende på art)
            1 par hästnos eller en grupp på 4 om ej vet könet
            5 synodontisar

            Min favoritart som gjort jag skall sätta upp tanganyika karet är helt klart Calvus, gillar dem skarpt! De kanske för en tynande tillvaro tillsammans med stressande Tropheusar? Finns det någon annan trevlig Tanganyika ciklid som simmar runt så öppet som Tropheusarna gör som ej kräver galet stora akvarier? Egentligen vill jag att det är Calvusen som har den framträdande rollen i akvariet, men med ett så pass stort gäng fina tropheusar blir det per automatik de som tar uppmärksamheten.

            Snäcklekare, hästnosar och Calvus + något snällt som simmar runt en del skulle vara perfekt (som trivs i ett mindre stim på kanske 5-8 individer).

            /Peter
            Troffar, centralamerika och sydamerika.

            Kommentar

            • Alexander Wiberg
              Användare
              • februari 2005
              • 445

              #7
              Paracyprichromis nigripinnis
              http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=552

              Cyprichromis leptosoma (ej jumbo-varianterna)
              http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=562

              Har haft leptosoma själv. Underbara fiskar. Dock bör du skaffa fler än 6 st. 10 är lagom till ditt akvarie. En fin och väldigt snäll fisk där du tillåts ha många hanar då de inte är så aggressiva mot varandra. Hanarna har också vackrare färger än honorna. 4+6 skulle sitta fint i ditt kar! En populär och vacker variant heter Utinta flourescent. http://www.malawicichlidhomepage.com/other/utinta3.JPG

              Tillsammans med arterna calvus, hästnosar och snäcklekare skulle det bli ett underbart kar!

              Du har också rätt i att troffarna tar mycket uppmärksamhet. Tycker de gör sig klart bäst när de får gå själva.
              A.Wiberg (alex83)

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

              Kommentar

              • Fildur
                Användare
                • april 2005
                • 68

                #8
                Tackar för tipset! Jag testar detta helt klart, nu jedrar skall planerna omsättas :-)

                Himla gott få upp tankar på fiskar jag inte alls tänkt på innan, tack för alla inlägg!

                /Peter

                Troffar, centralamerika och sydamerika.

                Kommentar

                Arbetssätt...