Stående sten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jlj

    Stående sten

    Hej,
    Jag har en ide om att försöka få lite höjdkänsla i mitt nya akvarium utan att bygga ett stenröse. Akvariet är inte så stort, 200liter. Iden är att använda mig av långsmala stenar (har tänkt mig diabas) som ska stå på höjden. Lite som skyskrapor. Någon som byggt något liknande och har tips? Antar att jag måste silikona fast stenen i plexibitar för att de inte ska välta...
  • panna
    Användare
    • december 2004
    • 233

    #2
    Var får man tag på diabas? Det låter intresant. Jouni

    Kommentar

    • ryghar
      Användare
      • oktober 2002
      • 215

      #3
      Ja det låter verkligen intressant. Det vore roligt med bilder på hur det blir. Det låter som en bra ide att silikona fast stenen i plexiglas. Se bara till att ta en tillräckligt stor skiva så det blir stabilt. Jag kan tänka mej vad en sån pelare kan ställa till med om den skulle ramla mot rutan...

      Janne

      Janne
      Min Zoon

      Kommentar

      • panna
        Användare
        • december 2004
        • 233

        #4
        En fråga till, är det svart diabas?

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Utveckla gärna hur du känner. Det ska alltså kännas högre genom att vertikalt vara dominerande former?

          Har bestämt för mig att det där är ett gammalt trick som om inte inte tvärt om, så åtminstone förvånansvärt motverkande. Tänk dig själv om du vore fisk!

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            Hej! Kolla in mina två kar. I båda karen har jag satt stenar på höjden. I 600 liters är det några långa och riktigt smala i högra hörnet.

            I mitt 222 liters är det en lite större sten, men jag har satt den på ett håll man normalt inte skulle göra.

            222 l


            600 l


            Kul med folk som tänker till med sin inredning!
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #7
              Kan tillägga att jag har inte silikonat fast dem Däremot har jag börjat bygget direkt från botten och sett till att de står stadigt.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • jlj

                #8
                Kul att folk svarar!

                Jag har hittat diabasen i blekinge, det finns en ådra som går tvärsöver ön vid vårt sommarställe. Militären har srängt sig i det berget på 40talet och det finns massor av diabasbitar överallt. Mattsvart sten som är väldigt snygg när den blir blöt, tycker jag. Tror att den och rådasand ska stå sig fint mot varandra. Att sen försöka spräcka de stora bitarna på längden var ett projekt i sig...

                Iden kommer från en bild på amerianskt akvarium jag sett på cichlid forum. Men jag kan förstå vad du menar Kalle-Maja. Att bygga med höjd skulle ju kunna få akvariet att se litet ut. I många akvarier finns det ju ändå "pelare" i form av växter. Men jag vill förska!

                Prayerman, lite som i ditt stora akvarium vill jag göra. Men nog mer utstuderat. Och ditt fall tycker jag inte att det gör akvariet mindre. Det funkar fint tycker jag!

                Kommentar

                Arbetssätt...