Röd zebra bebisar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carola79
    Användare
    • januari 2005
    • 22

    Röd zebra bebisar.

    Har en tjugotsl röd zebra bebisar och nu har jag en liten fundering....vid födseln var ca 8-10 st brun/gråa trodde att detta var "blå" hanar, ju längre tiden har gått nu så har de blivit mer oranga men med svarta fläckar, har inga för övrigt fläckiga zebror, vad kan detta bero på?
  • Taco
    Användare
    • oktober 2004
    • 64

    #2
    Du har säkert fått OB (Orange Blotch)-ungar (dvs brun-blå-fläckiga på orange bakgrund). Det händer ganska ofta att helt orange honor får OB-ungar. De har det i generna, särskilt om de är hobbyodlade sedan några generationer. Har du tur blir de riktigt fina! Även om jag personligen gillar zebror som är så rena som möjligt i färgen.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Lustigt att du säger det för jag har aldrig fått ett enda ob yngel på en renorange hona, någonsin. Och då har jag ändå fått en del yngel.

      Är fläckarna stora och få eller är det mer som att de är "sotiga", för det händer ibland att man kan få fiskar med sotiga pannor etc. Ett tredje alternativ kan vara att du matar med spirulina och de har fått pigmentfläckar..
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Carola79
        Användare
        • januari 2005
        • 22

        #4
        Tack för svar!

        NEj fläckarna är stora och jag kan inte tänka mig att det är pigmentfläckar, matar med vanligt flingfoder och pellets till de stora.
        Har i och för sig venustusar också i karet...kan det ha blivit en blandning..*dumt kanske*
        Förövrigt har jag inga OB-färgade honor.

        /C.

        Kommentar

        Arbetssätt...