Filterlösning i flerdelat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Me
    Användare
    • juni 2004
    • 79

    Filterlösning i flerdelat akvarium

    Hejsan!
    Ska bygga mig ett kar på ca 120*40*25. detta kar ska delas in i 8st fack. Så långt har jag alltså kommit
    Hur löser jag enklast filterfrågan i ett sådant här kar. Jag vill ju hellst inte att det ska ta alltför mkt plats, bottenfilter? Invånarna ska bestå av en kamphane i varje fack. Idéer?

    Mvh/Anna Karlsson, Braås
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...
  • shcolsson
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 256

    #2
    Det ger en botten yta på 15x40 cm/ fack.
    Jag hade struntat i filtret och kört med täta vattenbyten och syresten, (syret är kanske inte så nödvändigt för kampfiskar men det påstås att det hjälper till att rena vattnet) i varje fack.

    Om du tvunget vill ha filter i hade jag använt de minsta luftdrivna skumgummi filter du hittar.
    Experience is something you get right after you need it.

    Kommentar

    • robin_bockman
      Användare
      • januari 2005
      • 90

      #3
      Om du sätter ventiler i mellanväggarna så kan du ha en extern pump med utlopp och inlopp i varsin sida på karet, allternativt sluttande höjd på mellanväggarna så du får en vattenfallslösning...

      Kommentar

      • davide
        Användare
        • december 2003
        • 335

        #4
        Jag hade kört på alternativ 1. Med någon form av ventiler i mellanväggarna.
        Vattenfallslösningen kanske saboterar eventuella skumbon.
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          Det smidigaste jag sett, är ventiler i mellanväggarna, ett internfilter på ena kortsidan med en påkopplad slang som lett utloppet till andra kortsidan (iofs till Ciklider).
          Lycka till!

          Kommentar

          • Me
            Användare
            • juni 2004
            • 79

            #6
            tack för alla förslag! Hör av mig när jag vet hur det blir, ska kolla upp glaset idag.

            Mvh/ Anna Karlsson, Braås
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

            Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

            Kommentar

            Arbetssätt...