Colisa vs. Trichogaster

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Colisa vs. Trichogaster

    Har ni sett att www.FishBase.se endast har en art i Colisa numera - Colisa lalia (dvarggurami)! Colisa chuna (honungsgurami) och Colisa labiosa (lappgurami) har gatt tillbaka till Trichogaster chuna och labiosa medan C. fasciatus (bandgurami) har gatt tillbaka till Polyacanthus labiatus.

    Catalog of Fishes har den gamla (och som jag tycker det kanns, vettiga) indelningen dar alla klassiska Colisa fortfarande ar Colisa https://www.calacademy.org/research/...ishcatmain.asp

    Nagon som vet vad som ar orsaken? Jag antar att det beror pa att nagon kommit fram till att Colisa endast ska galla lalia, och att de andra darmed har blivit namnlosa (jamfor med Cichlasoma). For inte kan val honungsguramin vara mer slakt med de sydostasiatiska Trichogaster-na (bla-brun-guld-marmor, mossaik, manskens, ormskinn), an med dvargguramin?

    Colisa, med de arterna som fanns i slaktet innan, fanns i Indien och osterut, med Trichogaster ar sydostasiatiskt.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Ingen pejl på varför de gjort så, men är enig i dina slutsatser. Känns något långsökt med både Trichogaster chuna och labiosa. Släktskap mellan olika arter har dock förvånat mig förut, och jag är absolut ingen expert på sådant. För min del behöver jag inte veta namnet på en fisk för att gilla dess beteende och utseende. Men oki. De som reviderar firrar ska också ha något att göra, trots förtretet för oss akvarister som gärna ville att ett namn gällde ett bra tag...

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Fast akvarister andrar faktiskt oftare namn an vetenskapen, titta bara pa Metriaclima och Cryptoheros som inte ar accepterat inom vetenskapen (fiskarna har inte bytt namn, bara foreslagits att gora det) medan akvarister som vanligt svaljer allt med hull och har och hyllar snabb uppdatering.

      Som sagt sa tror jag ju att korrekt namn pa chuna och labiosa snarast ar 'Trichogaster, dvs. "vantar pa revision" pa samma satt som alla dessa mellanamerikanska cichlasoma (Cichlasoma sensu stricto ar ett sydamerikanskt slakte).

      Sedan det dar med att gilla en fisk. Haller helt med om att namnfragan ar ovesantlig dar (men jag vill helst kunna identifiera fisken). Det betyder inte att jag ar extremt intresserad av systematik (slaktskap) (nastan mer an fiskens akvarieegenskaper) och aven ganska intresserad av taxonomi (namnet som SKA folja systematiken - pa sikt forstas, det jobbas mot det).
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      Arbetssätt...