Funderingar kring tanganyikahabitat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • februari 2005
    • 445

    Funderingar kring tanganyikahabitat

    Hej på er!

    Har senaste dagarna (det går fort i den här branschen) blivit mycket frestad att sätta upp ett nytt kar, denna gången med tangayikaciklider. Har ett malawi- och SA-akvarie så tanganyika känns rätt. P.g.a. platsbrist kommer det bli ett mindre kar, max 112 liter, men kanske så litet som 43 liter. Grunden i karet är redan bestämd, det blir Lamprologus similis (evntuellt multifasciatus). Vad jag har förstått från de tidigare trådarna på forumet så kan man ha dem i ett akvarie på 43 liter (50x27x32). Denna storlek bör väl inte tillåta sällskap, utan det lär bli aktuellt vid en storlek på 70 liter och uppåt.

    Min fråga till er är helt enkelt vad jag kan ha för typ av sällskap till snäcklekarna i de ovan nämnda akvariestorlekarna? Leleupi, julidochromis, prinsessor? Eller tycker ni jag skall satsa på ett habitat/artakvarie och bara ha snäcklekare?
    A.Wiberg (alex83)

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Jag tycker du ska satsa på julidichromis. Leleupi och prinsessor är ju vackra och roliga men några snäcklekare och kanske J transcriptus blir inte fel. Det brukar ta lång tid att få balans med dom övriga. Mycket aggressioner både mellan och inom arterna.

    Kommentar

    • Alexander Wiberg
      Användare
      • februari 2005
      • 445

      #3
      Vilken storlek på karet behövs för exempelvis 6 similis och ett par transcriptus tror du? (Kan man hålla en ensam transcriptus?)
      A.Wiberg (alex83)

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag haller pa Jullar. Prinsessor ar lite val aggressiva men funkar om du inte later det bli for manga. Leleupi ser jag knappt som en akvariefisk, atminstone inte om man vill ha fler an en (sa ohyggligt aggressiva mot varandra). Om du staplar sten till ytan i ena hornet och fyller resten av botten med snackskal sa funkar det nog med jullar och kollonisnackskalslekare i ett ratt litet akvarium. Ett mindre rose i andra hornet kan vara bra for att ge gomstalle at utstotta jullar (samma galler for prinsessor och ar helt nodvandigt till leleupi (om du har mer an en)).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Jag tror nog att du kan hålla både similis och transcriptus tillsammans även i den minsta storleken du nämner. Varför ska du bara ha en transcriptus? Har ingen aning om det skulle bli bättre av det men det låter tråkigt. Jag har en trio transcriptus som hålls på plats av ett buesheriprinsesspar. Jullarna lämnar aldrig sitt röse som motsvarar 10-20 liter vatten och leker varje vecka.

          Kommentar

          • shcolsson
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 256

            #6
            Jag hade gått på antingen J.Transcriptus, J.Ornatus eller J.Dickfeldi.

            Väljer du större kar (112 liter) kan du prova med t.ex. Neolamprologus Falcicula som är en Prinsses variant men den bildar inte kolonier.
            Experience is something you get right after you need it.

            Kommentar

            • Alexander Wiberg
              Användare
              • februari 2005
              • 445

              #7
              Vill naturligtvis ha mer än bara 1 transcriptus, men trodde att det kanske skulle för många med 2 om man skulle testa att ha dem i ett 43-liters. Har läst att jullarna trvis bäst om man inte byter för stora mängder vatten på en gång, utan tycker mer om tätare byten med mindre vatten. Detta borde ju passa ett mindre kar, eftersom täta vattenbytten är ett måste då.
              A.Wiberg (alex83)

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

              Kommentar

              • davide
                Användare
                • december 2003
                • 335

                #8
                Jo. Jullar gillar inte förändringar.
                Personligen låter 43 liter lite litet tycker jag.
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Mm, i ett 43-liters hade jag enbart hållt snäcklekare. Jullar kan vara lite trixiga att få att funka ihop, även om du köper ett lekpar (flytten kan få dem att börja bråka). Köper du en 4-5 st tror jag ändå det slutar med att du bara har ett par kvar. Mellan 70 och 100 liter hade jag kört ett par Jullar och snäcklekare i. Kör just nu ett par J. regani Kipili samt en trio L. stappersi i ett 200-liters. Funkar ok, men det är inte optimalt inrett (platsbrist...). Stenröse i ena halvan av karet och sandbotten med snäckor i andra halvan - blir ett schysst kar av det!!

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Alexander Wiberg
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 445

                    #10
                    Efter att ha utvärderat era svar och besökt några lokala affärer har jag nu bestämt mig för att det blir ett kar som är minst 60 cm långt. Akvariet på 43 liter är bara 50 cm långt och 28 cm brett vilket gör att det blir nästan omöjligt att inreda för båda julidochromis och similis. Dessa arter är i vilket fall som helst spikade!

                    Har några frågor när det gäller jullarna. Det står att de bildar par, och ett fungerande par vill man ju gärna ha. Men om man bara köper 2 st, en hane och en hona, är det säkert att de parar ut? Problemet är ju platsbrist i mitt lilla kar, så en grupp på 5 som senare parar ut är ju nästan omöjligt att ha. Ska jag köpa 1+2, eller blir en hona utstött då? Vad tror ni?
                    A.Wiberg (alex83)

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Jag gissar att du snarare ska tanka tvart om. Hona och hane i stort kar kan para ut men de sliter varnadra i stycken i ett litet. Skaffa ett gang (6 st) sa att du enkelt kan salja de fyra som blir over pa en auktion eller liknande. Sa skulle jag gora atminstone. Alt. annonsera efter ett litet par.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • december 2004
                        • 1324

                        #12
                        Ett stort problem är könsbestämningen. Många jullar är i princip omöjliga att könsbestämma. Jag har en trio transcriptus där jag inte är säker på vem som är hane respektive hona, hursomhelst har dom inget problem med att vara en trio. Har även haft kvar vissa ungfiskar så pass länge att dom är könsmogna och dom får fortfarande vara kvar i röset utan att totalmobbas.

                        Jag tror inte att dom är så kräsna med partnervalet men för att öka chanserna till att få båda könen skulle jag köpa tre eller kanske någon till av samma generation men av olika storlek. Gör sedan iordning ett ordentligt skifferkomplex med många olika våningar och gångar så kanske alla hittar sin plats. Gör även en del riktigt smala våningsplan där inte de största kommer in.

                        Kommentar

                        • Alexander Wiberg
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 445

                          #13
                          OK, då vet jag lite bättre hur jag skall gå tillväga. Glömde fråga en annan sak innan som är intressant. Vilka kommer "dominera" karet, jullarna eller snäcklekarna (förmodligen runt 6 similis)?
                          A.Wiberg (alex83)

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • december 2004
                            • 1324

                            #14
                            Båda är väldigt "hemmakära" så de kommer nog att bevaka varsin del av akvariet.

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Mitt prinsesspar går inte ha med andra fiskar, hanen biter allt som inte står uppe i högra hörnet. Stora j.maleri blir oxå stabila par som på sikt mobbar ut allt annat. Fick göra mig av med alla jullar i mitt 240 för dom tog i princip hela karet som revir från mina calvus och stappersi. Båda två blir problemfisk när dom parar ut men jullar växer inte fort så går väl ett bra tag.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...