Packa fiskar inför transport, Vilka och hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • koskivaara

    #16
    Lite råd som jag fått av en professionell öring/röding odlare.
    Öring/röding kan packas i stora plastsäckar. ungefär hälften vatten
    och resten syrgas. Det är viktigt att hålla temperaturen låg då
    kallt vatten binder mera syre än varmt. Under resans gång om den är lång bör man skaka/vända på säckarna ibland så att syret i gasen blandas i vattnet.
    Vi har ju i regel väldigt tåliga fiskar då det går utmärkt med luft/utandningsluft istället för syrgas. Men råden om temp och vändning kan nog tillämpas även av oss akvarister.

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Fungerar nog på röding mm.

      Skulle inte vända på påsarna varför stressa fisken fisk som stressar förbrukar mer syre/andas fortare gällande temp så skall den hållas så jämn som möjligt hellre någon grad kallare än varmare dock inte för stor skillnad skapar problem vid framkomsten då det i så fall blir ytterligare en omställning.

      Kommentar

      • emotional
        Användare
        • augusti 2004
        • 25

        #18
        Nu är det inte längre kvar...
        Det som jag fortfarande undrar över är: ska jag byta luft på vägen eller ej? Vilka är för och vilka emot. *kan inte bestämma mig*.
        Vet att det skulle stressa fisken,men samtidigt vill jag såklart att syret ska räcka. :s Hur skulle ni ha gjort?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Det beror pa hur mycket mickel det blir. Jag brukar byta luft, men vet inte om det ar onodigt. Det verkar ju ga lika bra utan.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • koskivaara

            #20
            Jag skulle inte byta luft men däremot skaka/vända på påsarna ett par
            gånger under resan. dessutom inte mata 2 dagar före transport.
            Dessutom vara obs på temperaturer så att den inte stiger, helst omkring 20 grader.

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Det var ju inte så lång resa 8-9 timmar? Jag skulle inte byta luft eller någonting om allt verkar fungera. Men jag skulle kolla allt efter halva tiden om läckage eller något annnat inträffat så åtgärda.

              Lycka till

              Kommentar

              • emotional
                Användare
                • augusti 2004
                • 25

                #22
                Jag kommer inte vända på några påsar,det skulle stressa ihjäl de stackars fiskarna. Och sen spelar det ju ingen roll,är det brist på syre i påsen så kvittar det ju om man skakar på den!

                Tror jag ska byta luft,för säkerhets skull. Känner att det blir bäst så, OM någon fisk skulle strycka med och jag inte gjort allt jag kunnat,så får jag så dåligt samvete.

                Tack för alla råd!

                Nu får vi se hur det går...
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

                Kommentar

                Arbetssätt...