Vilka passar till Demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans-Bålsta

    Vilka passar till Demasoni

    Har just skaffat 40st Demasoni och har dem i ett 400l kar.
    Vilken art är lämplig att ha med dem.
    Det ska var vackert och de ska överleva.
    Jag antar att en grupp av någon art med liknade temperament och ursprungsmiljö borde funka. Rödzebra sa någon, men det tycker jag är en "nödlösning" (med all respekt för de som tycker Zebra är vacker.)

  • Kjell K
    Användare
    • april 2002
    • 128

    #2
    Demasoni är tuffa mot varandra, men enligt min erfarenhet är de helt fredliga vad gäller alla andra fiskar. Du kan nog välja fritt bland åtminstonde alla mbunas. Naturligtvis skall du inte välja fisk som har nära nog identisk färgdräkt och kroppsform.
    Jag har t.ex. haft Golden och Demasoni ihop, och det gick hur bra som helst. Gult och blått blir snyggt ihop.

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #3
      Jag har hört från två olika källor att demasoni kan utvecklas till riktiga slaktare, som avrättar hela akvariets befolkning, oberoende av art. Den ena källan är en akvariehandlare, den andra en akvarist vars kamrat lär ha råkat ut för detta.

      Har också på flera olika ställen läst åsikten att de är helt fredliga mot andra arter. Kanske är det vissa individer som är problem, eller kanske några speciella betingelser i akvariet.

      Mvh,

      Fredrik

      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • demasoni
        Användare
        • april 2002
        • 163

        #4
        Hej!
        Jag tycker att du ska ha Ps. saulosi med dem även om hanarna är väldigt lika demasoni. det funkar bra för mig och de har inte korsat sig.
        MVH Filip

        tropheus chimba
        Fuelleborni Katale

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • augusti 2002
          • 330

          #5
          varför saulosi? rätt så meningslöst att inhandla 40st demasoni o sen köpa saulosi till dom,hanarna ser väldigt lika ut,sen är ju korsnings risken överhängande.Om möjligt,skulle jag sätta in ett par hanar alunocara tex,"röd rubin" med tillhörande honor,tror jag skulle bli effektfullt,eller en annan kombi:1+5 melanochromis auratus skulle också va snyggt,o andra sidan så verkar 400l lite klent för så mycket fisk eller?

          Kommentar

          Arbetssätt...