Ahli och/eller fryeri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Taco
    Användare
    • oktober 2004
    • 64

    Ahli och/eller fryeri

    Jag har testat det mesta inom akvariehobbyn - malawi, tanganyika, discus, CA och saltvatten. Hade mina första malawi-ciklider som 10-åring 1974. Har säkert haft 25 akvarium sedan dess och minst 15 olika malawi-sammansättningar. Hur det än är så klarar jag mig aldrig mer än något år UTAN malawi. Jag kommer alltid tillbaka till dessa underbara fiskar.

    Nu har jag varit utan i nästan 2 år (personbästa), men under hösten skall ett 720 startas upp och det ska husera malawi. Det finns en (nåja, det finns fler) fisk jag aldrig testat - S. ahli (och/eller S. fryeri). Jag skulle uppskatta om någon med erfarenhet av dessa arter skulle vilja delge lite erfarenheter.

    Först, är det någon skillnad mellan dessa arter bortsett från de små utseendemässiga skillnaderna?

    Sedan, jag tänkte inreda med BTN-moduler och sten, men lämna halva bottenytan fri. Hur tror ni då dessa fiskar fungerar med en eller två grupper Mbuna?

    Något annat? Hur lyckas man bäst?
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    #2
    Det är inga problem att ha dom med Mbuna.
    Har dom själva tillsammans med Röd Zebra och Maingano och det fungerar utmärkt.
    Du ska dock inte räkna med att du kommer att få några yngel kvar i akvariet för dom är mästare på att käka upp Mbuna yngeln.
    /Roger

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Taco

      Först, är det någon skillnad mellan dessa arter bortsett från de små utseendemässiga skillnaderna?
      I Ciklidårboken vol. 3 finns beskrivning av dessa arter.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #4
        Fryeri är mina favoriter, fina firrar =)
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • malplacerad
          Användare
          • maj 2005
          • 877

          #5
          Identitetsproblem.

          Eftersom jag köpt 1+1 fryeri eller ahli idag så tänkte jag höra hur man ser skillnader på de 2 arterna, för det är väl 2 olika arter?

          På bilden i zooaffären så stog det ahli, dock var exemplaret jag köpte inte lik den på bilden, när säljaren knappade in köpet stod det fryiri? på kvittot.

          Det verkar vara svårt att hålla isär de 2 arterna, jag har ingen bild på min hane än, håller på att koppa in dem nu. Är det någon på forumet som vet hur man säkert ser skillnad på ahli och fryeri, en sak till finns ahli bara i en variant/fångstplats?

          Fryeri finns vad jag vet på många olika platser i malawisjön.
          ||||

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            det är nog väldigt sällan man ser ahlin till salu i zooaffärer, men om man ska skilja fryerin från ahlin, så är ahlin mycket ljusare och har mindre blått i sig.
            sedan så var det så att fryerin såldes som ahli i många år, så det är säkert vissa zoohandlare som fortfarande säljer fryeri som ahli,mvh janne

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              Det är väl inte två olika arter, eller? Jag tror iaf att det är samma art.
              Jag gjorde en snabbcheck på fishbase och det verkar som om det är samma art. De anger iaf varandra som synonymer. Men knepigt blir det , när man samtidigt ser att de anger olika maxstorlek.
              Enligt zoopet är det samma art.
              Senast redigerad av Havs; 28 januari 2006, 18:54.
              Min zoon

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Fryeri och ahli är två olika fiskar. Ahli är ganska ovanlig, den varianten som florerar i zoobutikerna är till 99% fryeri... dom behåller namnet Ahli i många butiker därför att många frågar efter Ahli men menar fryeri och butiken orkar oftast inte ta diskussionen =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  fryerin såldes som ahli i många år, så det är säkert vissa zoohandlare som fortfarande säljer fryeri som ahli,mvh janne
                  Jag skulle nog vilja säga att de flesta fortfarande säljer den som ahli.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • malplacerad
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 877

                    #10
                    Jag stoppade ner 1 litet yngel i karet och fryerin reagerade först lite slött när han fick syn på den. Efter att ha fokuserat in sig så gick det däremot ruskigt snabbt.

                    Ett blixtsnabbt anfall sen var ynglet fångat och uppätet, mäkta imponerande, jag släppte ner ytterligare några småttingar och det verkar som han färgat ut bättre efter måltiden, eller är det bara inbillning?

                    Kanske något makabert men dock intressant att se ett rovdjur ta sitt byte med dödlig precision, undrar hur ofta de missar?
                    ||||

                    Kommentar

                    • Havs
                      Användare
                      • december 2004
                      • 607

                      #11
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Fryeri och ahli är två olika fiskar. Ahli är ganska ovanlig, den varianten som florerar i zoobutikerna är till 99% fryeri... dom behåller namnet Ahli i många butiker därför att många frågar efter Ahli men menar fryeri och butiken orkar oftast inte ta diskussionen =)

                      Tittar man i fishbase på ahli och fryeri under synonymer, så anges ahli som en synonym till fryeri. Men läser man lite bättre än vad jag gjorde igår, så står det också "misidentification " "not valid". I den svenska versionen av fishbase, så anges också en skillnad vid räknandet av taggstrålar, men mycket liten och faktiskt också överlappande. Det måste ju iaf tolkas som två olika arter.

                      Det som definitivt lurat mig att tro att det är samma art är zoopets artbeskrivning. Men NCS artbeskrivning är skriven på samma sätt. Läser man om fryerin så anges ahli som ett tidigare vetenskapligt namn. Detta har jag bara tolkat som ett namnbyte på en och samma art.

                      Det är bara Micke som angett någon källa Ciklidårboken vol 3. Den har jag själv inte tillgång till. Där kan jag inte läsa iaf inte just nu.
                      Ni andra som säger två olika arter. Vad grundar ni det på?
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • malplacerad
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 877

                        #12
                        Hittade dem som separata arter på http://www.cichlid-forum.com

                        http://www.cichlid-forum.com/articles/s_fryeri.php



                        ||||

                        Kommentar

                        • Havs
                          Användare
                          • december 2004
                          • 607

                          #13
                          Ja, där står det bl.a.

                          "recently Konings redescribed the Sciaenochromis family, limiting it to four species (S. psammophilius, S. fryeri, S. ahli, S. benthicola)."

                          Recently, får man väl tolka som efter 1989. En uppdelning till fyra arter istället för bara S. ahli, genomförd av Konings.

                          Hursomhelst , det är knepigt att hänga med som hobbyakvarist, när sådant sker.
                          Senast redigerad av Havs; 29 januari 2006, 11:29.
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • malplacerad
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 877

                            #14
                            Ursprungligen postat av HazelCR
                            Ja, där står det bl.a.

                            "recently Konings redescribed the Sciaenochromis family, limiting it to four species (S. psammophilius, S. fryeri, S. ahli, S. benthicola)."

                            Recently, får man väl tolka som efter 1989. En uppdelning till fyra arter istället för bara S. ahli, genomförd av Konings.

                            Hursomhelst , det är knepigt att hänga med som hobbyakvarist, när sådant sker.
                            Jag har för mig att jag läst någonstans att konings gjorde uppdelningen av Sciaenochromis 1993.
                            Kan för tillfället inte hitta var jag läste det.

                            Hazel visst har du eller har haft fryeri?
                            Senast redigerad av malplacerad; 29 januari 2006, 11:39. Anledning: Fel
                            ||||

                            Kommentar

                            • Havs
                              Användare
                              • december 2004
                              • 607

                              #15
                              Ursprungligen postat av malplacerad
                              Jag har för mig att jag läst någonstans att konings gjorde uppdelningen av Sciaenochromis 1993.
                              Kan för tillfället inte hitta var jag läste det.

                              Hazel visst har du eller har haft fryeri?
                              Jag har nyligen låtit en akvarieaffär i Gävle ta hem några fryeri åt mig. Jag har 5 stycken som är ca 5 cm. ( från Akvarieteknik.)
                              Sedan har jag en akvariekompis som är på g att köpa ett beg. akvarium, där det följer med 3 stycken ahli, som han inte tänker behålla.
                              I det läget blir det förbaskat intressant om det bara är en art eller olika eller t.o.m 4 olika.
                              Jag kan säkert blanda de med mina, om man skall tolka inläggen i denna tråd. Att de allra flesta är S. fryeri alltså.
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...