Synodontis, svullen mage

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnny 99
    Användare
    • december 2004
    • 80

    Synodontis, svullen mage

    Har en synodontis i mitt tanganyikaakvarium, har tyvärr inte koll på vilken art det är men den är helt brun, lite ljusare på magen och ca 15 cm lång. Enligt den tidigare ägaren ska den komma från malawisjön.

    Förut gick den i ett sällskapsakvarium med neutralt pH värde och sjösten som bottenmtrl och käkade mest flingfoder.
    Nu går den i ett tanganyikahårt vatten, blästersand på botten och käkar mest räkmix.

    Under de senaste månaderna har magen gradvis växt sig större och större och är nu rejält stor, nästan så att den blivit dubbelt så hög. Den har också fått ett lite annorlunda beteende, förut låg den mest och tryckte på dan, även vid matdags. Nu är den framme så fort jag slänger i något ätbart, mitt på dan eller inte spelar ingen roll.

    Den ger inget sjukt intryck för övrigt som jag kan se.

    Någon som vet varför magen kan tänkas se ut som den gör.

    Erik
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Om du har matat bra och skött akvariet i övrigt kan det vara en hona som är romstinn. Har en polare som odlar Corys, och romstinna honor kan nästan se groteska ut i jämförelse med hur jag uppfattar att Corys "normalt" ska se ut. Byte av foder och mängden foder kan göra en hel del. När det gäller många malar så brukar de vara lite piggare vid lekperioden, simma runt mer och både äta och leta partner. Trist att du bara har en i så fall - kanske läge att skaffa en till?

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Midas_Tom
      Användare
      • mars 2005
      • 809

      #3
      min synodontis eupterus (fjäderfenssynodontis) Äter mångder med frysfoder som faller ner på botten!!

      //tom
      //tom

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

      Kommentar

      • jullen
        Användare
        • mars 2005
        • 628

        #4
        Mina tre synodontis eupterus (fjäderfenssynodontis)
        ser superfeta ut efter matning(räkmix),men deras magar går ner väldigt fort sedan.Mina är också väldigt dagaktiva,gör man något med karet är dem direkt framme och kollar läget.

        jag tror att räkmix ger fetare magar(iaf på mina mbunas,när man ger dem pellets märks det knappt skillnad,räkmix ser dem överviktiga ut)

        mvh ville
        mvh ville.

        375 L Malawi
        585 L Malawi
        54 L Johanniyngel
        25 L OB rödzebrayngel

        Kommentar

        • johnny 99
          Användare
          • december 2004
          • 80

          #5
          Tack för svaren. Får väl hoppas att den är romstinn och att det inte är ngt fel på den.
          Kanske borde försöka artbestämma och fixa en lekkamrat åt den

          e

          Kommentar

          Arbetssätt...