Identifiera fiskarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crillo
    Användare
    • september 2002
    • 31

    Identifiera fiskarna

    Hejsan, jag har 2 fiskar jag är osäker på om jag har rätt namn på. Den första såldes som Ps. Tropheops Gracilor men jag hittar ingen info om den på nätet, det närmaste jag kommit är: http://www.akwafoto.pl/alfabet/p/pse...pseud_grac.htm
    kroppsformen är den samma fast mina är helt gula (båda hanar och honor) så jag undrar om någon vet om denna fisk går under något annat namn?

    Den andra är en Aulonocara "Röd", frågade i butiken där jag köpt dem men de som var där visste inget annat namn på den.

    Här är några bilder på dem:



  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    Hej!

    Jag tror nog att någon av dina kommer att färga ut så småningom, Tropheops kan vara lite sega på det ibland. Är du säker på att du har både honor och hannar?

    don´t drink water-fish`s ..... in it!
    Mvh
    Peter
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Crillo
      Användare
      • september 2002
      • 31

      #3
      Det är dom gula som är tropheops så nog är dom utfärgade alltid De med nästan ingen färg förutom högst upp på ryggfenan är Aulonocarorna, jag vet inte om det är både honor och hannar, alla ser ut sådär.

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        Hej!

        Den gula färgen på dina tropheos är grundfärgen för även hannar de föds i denna färg och färgar inte om förrän de har "lust", vilken storlek är det på dem? Hur många har du? Är det någon av dem som har tendens till att ha något mörkt i kanten på fenorna?

        Hannarna kommer så småningom att färga ut till ännu mer färg än vad du ser på den nedre bilden på den första länken du skickade.

        Dina auloncara ser heller inte ut som de är nåt utfärgade, men ha tålamod det kommer säkert. Jag kan inte svara på vad det kan vara för sort heller då jag inte kan auloncara så bra.

        don´t drink water-fish`s ..... in it!
        Mvh
        Peter
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Crillo
          Användare
          • september 2002
          • 31

          #5
          Hmm, jag trodde de skulle vara gula som utfärgade, ibland tex på morgonen när ljuset tänds ser man en del som är "gråare", då träder de mörka vertikala ränderna fram en del. Storleken varierar nog mellan 7-9 cm och jag har 6st, de 2 största har en liten svart kant på analfenan.

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            Hej!

            Att färgen varierar på mbunas är väldigt vanligt, de kamoflerar sig för att antingen skydda sig mot annan av samma kön eller av motsatt kön se gör de så oxå ibland av rena "humörsvängningar".

            Om du kan titta på de som har mörka band i analfenan så kan det mycket väl vara hannar kolla om de har fler äggfläckar än de andra. Kolla oxå om du inte kan se mörkt i ryggfenas överkant i vissa tillfällen.

            don´t drink water-fish`s ..... in it!
            Mvh
            Peter
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Crillo
              Användare
              • september 2002
              • 31

              #7
              Ja att de kan skifta färg pga humörsvängningar och liknande vet jag
              De 2 med mörk kant på analfenan har även äggfläckar ja och den ena verkar en aning utmobbad så det stämmer nog att de är hanar, ingen av dem har någon svart kant på ryggfenan dock har alla en lite mörkare gul kant överst.

              Jag tror verkligen inte att dom kommer färga om och få den färg som var på första länken, tror fortfarande att den vanligtvis går under något annat namn som jag gärna vill ha tag på.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Måste väl först säga att jag på inget sätt är någon expert på Malawi ciklider men mig veterligen så finns det inte många mbunas med gula hanar, är det inte bara lombardoi där hanen behåller den gula yngelfärgen?



                //NJ

                Kommentar

                Arbetssätt...