Hej, lysrör? W.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Hej, lysrör? W.

    Tjenare alla akvarister,

    Jag har fått fatt i en lampa med lysrör i som man brukar "hänga" i taket i stora lokaler te.x Idrottshallar, lysrören är på 40W dom är 2 st alltså 40*40W är det för starkt?
    Dom är också lite tjockare än "vanliga" akvarie lysrör.

    Kan någon svara kanske?
    Mvh Ola.

    ola lindeberg
    ola lindeberg
  • mariaa
    Användare
    • maj 2002
    • 97

    #2
    Hej!
    Är det inte 40+40W du menar och inte 40*40W??????
    Om det är lagom beror väl till stor del på hur stort akvarium du har och om du har växter och i så fall hur mycket.
    Mvh Maria

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Förutsatt att ditt akvarium kräver 2x40 W (beror på det Maria säger) så bör du byta ut rören som med största sannolikhet är sk varmvita eller kallvita rör som inte är speciellt lämpliga för akvarium.

      Du kan ju välja att bara ha ett rör isatt om det skulle bli i överkant med 2 st.

      Gamla kontors- eller industribelysningar är för övrigt kanonbra akvariebelysningar! Jag har köpt flera sådana genom åren på återvinningen och aldrig gett mer än mellan 25-50:-/st för 120 cm belysningar (1x36W). Just nu har jag en sådan hängande i kedjor från taket över mina 50 och 105 liters kar som då får dela på detta lysrör. Fungerar bra och är i mitt tycke lika snyggt som dyra akvariebelysningar. Kan dock vara problem att hitta kortare armaturer. 120 och 150 cm verkar vara nån standard.

      /Hasse

      - http://och.nu/ciklid -

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        Hej,
        Jo ursäkta det är 40+40W.
        Akvariet är 325L
        130-50-50 cm L B H.

        Mvh Ola

        ola lindeberg
        ola lindeberg

        Kommentar

        • mariaa
          Användare
          • maj 2002
          • 97

          #5
          Hej!
          Ja, precis som Hasse säger så bör du byta ut rören mot "akvarielysrör". Har du inte så mycket växter så kan det nog räcka med 2*40W i ditt akvarium. Men har du ganska mycket växter så behöver du nog fler lysrör.
          Jag har ganska mycket växter i mitt 540 liters akvarium (150*60*60 cm) och över det så har jag 4*38W (tror jag, kan hända att det är 4*40W). Men jag skulle gärna vilja ha något till lysrör i det.

          Men det är ju lite en smaksak också. Även fast man inte har så mycket växter kanske man vill ha många lysrör. Man kan ju också experimentera lite med olika färger på lysrören. T.ex. ha något lysrör som nattbelysning/månljus. Hörde av en kille som jobbar på djuraffären där jag brukar handla att det finns ett lysrör som inte ger så mycket synligt ljus utan bara gör vattnet/fiskarna blåa. Lät lite spännande tycker jag.

          Mvh Maria

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • augusti 2002
            • 1232

            #6
            hej hopp maria=)
            Jo jag får väl byta ut lysrören till akvarie lysrör om det inte blir bra med dom som sitter i nu.

            Jag har ett vanligt "vitt" och ett "rött" i mitt 222L häftigt med bara det röda tänt på kvällen och morgonen.
            Men vad kan hände om det inte är akvarielysrör? blir fiskarna skadande?
            Kan det vara för mycket lyse i ett akvarie?

            Mvh Ola.

            ola lindeberg
            ola lindeberg

            Kommentar

            • mariaa
              Användare
              • maj 2002
              • 97

              #7
              Hej!
              Det som förmodligen händer om du har kvar de lysrör som sitter i nu är att du kommer att få massa otrevliga alger och att växterna inte kommer att må bra.
              Mvh Maria

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • augusti 2002
                • 1232

                #8
                hej,
                hmm...
                det är för att det är för starka lysrör då? 40+40W
                Vad tycker du jag ska ha för lysrör?
                Obs!!
                då kan jag i samma runda lägga in en annan fråga=)
                Vad tycker ni om denna blandnigen:

                6 scalarer
                ca 30 kardinal eller neontetror.
                1+2 palettciklid
                1+2 fjärilsciklid
                Rödciklid är fin oxå men hade den gått bra med dom andra? vill gärna ha någon annan fisk som lixom simmar uppe i akvariet som scalarerna gör.
                vad finns mer? Hantelciklid? vill inte att mina tetror ska bli uppkäkade första vecka, så scalarerna är itne så stora vid inköp=)
                För ett så stort stimm tetror blir förmodligen ganska häftigt till ex, Scalarerna.
                Med dessa fiskarna så kan jag ha flytväxter dom lär ju dämpa ljuset lite iaf.
                Till detta så hade jag villat ha många växter höga i bakrunden så man helst itne ska kunna se bakrutan sen lägre ju längre fram åt rutan man kommer.
                kom med tips=)
                Mvh Ola!


                ola lindeberg
                ola lindeberg

                Kommentar

                • mariaa
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 97

                  #9
                  Hej!
                  Anledningen till att det kommer att bli mycket alger med de gamla lysrören är inte att det är för mycket ljus utan att det är fel sorts ljus. Är inte så jätte insatt på det ämnet, men det är i alla fall så att växter gillar ett speciellt sorts ljus (vissa färger) medan alger gillar alla sorters ljus (alla färger). Därför så ska man köpa ett lysrör som har de färger som växter gillar, i stort sett alla "akvarielysrör". Annars växer inte växterna alls men algerna jättemycket. Hör med din akvarieaffär.

                  Kul att du ska satsa på Sclaare. Själv är jag helt frälst på dem. Tycker att det är härliga fiskar och tuffare än vad man kan tro. Men tror inte att det kommer att gå så bra med Kardinaltetror. Jag hade det med mina Scalare förut, HADE kardinaltetror, HAR mätta och glada Scalare.
                  Vad gäller Palettciklider så ska du bara skaffa en hona och en hane, de lever i par. Tror att samma sak gäller Fjärilsciklider.

                  Om du vill kan du ju kika in på min hemsida. Har där skrivit lite om bl.a. sclaare, palettciklider och växter.

                  Mvh Maria

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 1232

                    #10
                    Hej,
                    Har en fråga om scalarer som jag kom på nyss.
                    Det finns ju svart,guld, å vanlig scalar säkert fler oxå men leker även te.x guldscalar med en svart eller vanlig?
                    Mvh Ola

                    ola lindeberg
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • mariaa
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 97

                      #11
                      Hej!
                      Visst kan de göra det. Det är samma sort, bara olika färg.
                      Mvh Maria

                      Kommentar

                      • thorgil
                        Användare
                        • juni 2002
                        • 64

                        #12
                        citat:
                        Hej!
                        Anledningen till att det kommer att bli mycket alger med de gamla lysrören är inte att det är för mycket ljus utan att det är fel sorts ljus. Är inte så jätte insatt på det ämnet, men det är i alla fall så att växter gillar ett speciellt sorts ljus (vissa färger) medan alger gillar alla sorters ljus (alla färger). Därför så ska man köpa ett lysrör som har de färger som växter gillar, i stort sett alla "akvarielysrör". Annars växer inte växterna alls men algerna jättemycket. Hör med din akvarieaffär.
                        Detta är mest skitsnack....

                        "Billiga" enkla ljusrör (icka akvarielysrör) ger MER ljus eftersom det saknar de Våglängdsfilter som akvarie-växtlysrören innehåller. Mer ljus betyder mer energi som betyder mer "tillväxt".
                        Alger gillar mycket ljus. Det gör de flesta växter också.
                        Visst färgen hos ljuset kan ha viss hormonstyrande effekt i växter men använd bara "special"-lysrör för fiskarnas skull alternativt rent estetiskt. För växterna/algerna är det mest en fråga om effekt och tid.

                        /T



                        tObiAz
                        tObiAz

                        Kommentar

                        Arbetssätt...