dyrt levandefoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fs7210
    Användare
    • juni 2004
    • 183

    dyrt levandefoder

    Idag köpte jag 4st Puntius denisonii (torpedbarb) á 95kr. Glad i hågen släpptes de i mitt sällskapakvarie tillsammans med bla en fengädda som är ca dubbelt så lång. Det går nog bra tänkte jag, den kan aldrig ta så stora fiskar och de små pansarmalarna lämnar den ju ifred... Oj vad fel jag hade!
    Att man aldrig lär sig[]
    Det var kul att se gäddan tryffla i sig men det gjorde ont i plånboken[V]
    Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Välkommen i klubben "Vi som tror att det funkar"... Undar om inte de flesta akvarister har åkt på den niten en gång i sin historia.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Christer T

      #3
      Jag försökte sätta i ett litet stim Neontetror hos mina malar och Crenicichla men det gick inte heller. [V]

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Har oxå råkat ut för detta.

        Köpte två små skovelnosmalar på 8 cm vardera. Kostade mig 300:- stycket...då var trimacsen omkring 6 cm och nästan nyköpta. Trodde att det skulle funka, men icke!!
        Alla mina då 10 trimac´s tog tag i båda som pommes frites och slet dem i stycken.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          Man får tänka både på art och storlek när man skall slå ihop två grupper. När jag flyttade en grupp hongiyngel till större tank (med större Hongi och Rödzebror), fick jag mig en läxa. Efter 2 dagar var 99% döda.
          "You woun't gain without pain!"

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Fengäddor är grymma jägare, jag tappade för inte så länge sedan 4st mosaikgurami på runt decimetern till mina fengäddor, väldigt oväntat, de måste nästan ha rullat ihop guramisarna innan de slukade dem... :/

            Men har man rovfiskar så hör det här till vardagen, och det är väl egentligen bra att fiskarna får bete sig som de rovfiskar de trots allt är, de har det nog rätt tråkigt i vanliga fall om de bara får dött foder.

            Hur som helst, nu i sommar råkade jag ut för en liknande incident. I jakt på mat till jaggorna så hittade jag en liten abborre på ca 4cm bland alla upphåvade småmörtar och tänkte "Lite ballt! Den här borde man ju föda upp!". Efter tre dagars försiktig inkoppning i ett plastkar hastigt inrett med pump och allt så skulle abborren flytta till ett lite större kar med små kräftor.
            *Plums!* Och titta så fint den simmar!
            Men!... Bara sekunder efter nedsläppet plockar givetvis den största kräftan på 6-7cm den lille abborren. Efter några tafatta försök att få kräftan att släppa abborren ur sitt järngrepp gav jag upp och tvingades sedan se kräftan sitta där i lugn och ro och kalasa på abborren jag hade pysslat om så noga de senaste dagarna. Irriterande. :/
            Konstigt nog går det i samma kar en guppy på 2cm, ett jaguarciklidyngel på 1cm och två spinkiga siameser på 4cm. Det är tydligen inte bara jag som tycker abborre är extra gott. ;P
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • januari 2005
              • 540

              #7
              En kille i mitt område har en liten damm med just Abborrar i. När han startade upp den, var det med Abborre och spigg..... efter ett tag var spiggen borta!

              Kommentar

              Arbetssätt...