Ruvar hon???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HerbieMcflurry
    Användare
    • maj 2005
    • 17

    Ruvar hon???

    Efter att ha läst lite om yngel å fiskar som tuggar här på forumet så kom jag på att jag aldrig kollat om mina egna fiskar ruvat eller tuggar.
    Satte mig ner framför mitt 200L akvarium med 9 Demasoni å 7 Golden å spanade. Märkte då att en av mina demasoni har som en liten säck under hakan. Den har också som en lite mörkare färg där. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men hon ser ut ungefär som när man var liten å fick godis, å man skulle få in allt godis i munnen samtidigt..
    Har en bild på henne, men har ingenstans att lägga upp den.

    Undrar nu några saker: Kan de vara så att hon ruvar??
    Finns de några sätt att se hur länge hon ruvat isåfall?? jag menar, eftersom jag såg de för första gången nu så kan hon ju gått så länge.
    (för man ska väl lägga över en ruvande hona i ett yngelakvarium innan hon släpper ynglen??)
    (De kan ju ha gått 20dagar eller 2 dagar)

    Bör väl kanske tillägga att jag är nybörjare å de är mina första malawi.

    Är väldigt tacksam för lite hjälp.

    MVH Jon


  • Loket65
    Användare
    • september 2003
    • 176

    #2


    Har inte själv haft Demasoni, men så här ser det ut på några bilder jag hittat.



    Den som äter lever får sej
    *Magnus*

    http://www.orumsnygard.se

    Kommentar

    • Klas A
      Användare
      • december 2004
      • 104

      #3
      Ja har hon en påse under hakan, gällarna står ut lite och hon inget äter så är hon nog med barn...
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        Angående att ladda upp bilder så är nog www.imageshack.net den smidigaste sidan. Självklart helt gratis.

        Kommentar

        • badboy
          Användare
          • maj 2005
          • 137

          #5
          Här är en suddig bild på min tuggande demasoni http://dvdr.mine.nu/demasoni.jpg hon hade 5st yngel där.
          I denna tråd har jag frågat och fått mycke svar på hur yngelvård går till http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12594
          Jag har även fotat mycke över hur jag har gjort.

          Kommentar

          • HerbieMcflurry
            Användare
            • maj 2005
            • 17

            #6
            Här är honan. dock lite dålig bild. men är hon ruvande, vad tror ni??

            Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


            Jon

            Kommentar

            • badboy
              Användare
              • maj 2005
              • 137

              #7
              ja

              Kommentar

              • HerbieMcflurry
                Användare
                • maj 2005
                • 17

                #8
                ok, bör jag nu direkt flytta över henne till ett yngelakvarium?

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  Om du har ett yngelkar ledigt och vill spara ynglena så bör du flytta över henne nu..

                  Kommentar

                  • Midas_Tom
                    Användare
                    • mars 2005
                    • 809

                    #10
                    ibland överlever ävem yngel om man har kvar henne jag har fått en del L.glden yngel på det sättet!

                    //tom
                    //tom

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                    Kommentar

                    • HerbieMcflurry
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 17

                      #11
                      SHIT!! vilken jäkla sport de var att bara fånga henne.. 2 timmar tog de.. inredningen åkte ur.. nu ligger honan (tror jag) i yngelkaret.. hoppas verkligen de är rätt fisk nu. Hittade ingen påse på någon av fiskarna när jag väl fångat in dom..

                      Kommentar

                      • HerbieMcflurry
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 17

                        #12
                        Efter 5 minuter i yngelakvariet så spottade hon sina yngel. de var 3 st som jag såg iallafall. Honan åkte tillbaka i de stora akvariet nu ikväll igen.
                        Nu är de bara att hoppas att dom små trivs å växer.
                        Tack för all hjälp

                        mvh
                        Jon

                        Kommentar

                        • HerbieMcflurry
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 17

                          #13
                          Såg idag att de var en till honade som ruvade. Tog upp henne å efter ca 1 timme så spottade hon också 4 st demasoni yngel (har sett en 5e också men den tar hon in igen hela tiden)

                          Är de vanligt att de går så fort för honan att spotta så fort hon kommer till ett "eget" akvarium?? jag menar, från de jag sett honorna ruva till dom spottat så har de gått 24 timmar.
                          Eller har jag bara haft tur som råkat se honorna precis samma dag som dom är redo att spotta...??

                          mvh
                          Jon

                          Kommentar

                          • badboy
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 137

                            #14
                            Min första tuggande demasoni spottade nästan direkt hon fick komma ner i yngelakvariumet. Men min golden och den andra demasonin har ännu inte spottat och gått i det akvariumet i 2veckor. Beror väl på hur länge dom har ruvat dom och säkert beror det väl oxå på honan hur hon känner sig. Får hon komma ner i ett bra yngelakvarium som har mycke gömställen så kanske hon känner sig mer avslappnad och kan då spotta direkt istället för det stressiga stora akvariumet då hon kanske hade väntat längre med att spotta.

                            Och det där med att fånga upp dom kan vara en lite sport. Dock så brukar mina 2 honor gillat att gömma sig bakompumpen och eftersom den är uppe vid ytan så går det lättare. Men tömma akvariet på stenar har man fått göra varje gång.

                            Kommentar

                            • HerbieMcflurry
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 17

                              #15
                              ALLA yngel har dött... fattar verkligen inte varför.. dom får mat 3 ggr per dag å nytt vatten varje dag.
                              Har dock en hona kvar nu som kommer att spotta snart. men vore ju skoj om några kunde klara sig iallafall... gör jag något fel?

                              #Jon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...