Räkmix vs. pellets/flingfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Räkmix vs. pellets/flingfoder

    Det var länge sen vi hade en räkmixtråd. [8D]

    Räkmix anses ju av många vara det bästa man kan ge sina fiskar. Vad jag undrar är om vi till viss grad förblindats att tro detta på grund av att vi gör den själva och det känns mer äkta? Är det någon som faktiskt gjort en analys och kommit fram till att detta är det ultimata fodret?

    Hur kommer det sig att käket som nån gubbe från Jonsered knåpat ihop (haha Kjell []) skulle vara bättre än de torrfoder som det lagts ner 100.000-tals kronor i att utveckla till perfektion vad gäller proteiner, mineraler, näring etc?

    Vad tycker/tror ni om detta?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Jag tycker att priset på min räkmix är rätt okej! Sen verkar fiskarna må bra, men jag är helt i händerna på de som säger att de vet. Jag kan en hel del saker, men inget om detta!
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • shcolsson
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 256

      #3
      En stor trygghet med räkmixen är att du vet ingridienserna. Ett pluss är också att mixen inte sväller när den hamnar i vatten.

      Jag har fått mkt bättre resultat vad gäller tillväxt och mindre sjukdomar (soten framför allt) sedan jag gick över till räkmix. Jag använder mixen till alla fiskarna och använder flingfoder som komplement så att inga vitaminer eller spårämnen ska bli en bristvara.
      Experience is something you get right after you need it.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        jag tillhör inte dom entusiastiska räkmix anhängarna!, visst har jag matat med räkmix i omgångar men med tiden har jag blivit allt mer skeptisk på grund av diverse problem som sjukdom, nersmutsning mm..Nu matar jag enbart med torrfoder.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Ah intressant. En som får mindre sjukdomar av räkmix och en som får mer .

          Jag anser ju att man får otroligt mycket bättre tillväxt med pellets är med räkmix. Om det nu är bra eller inte är ju upp till var och en, men jag tycker skillnaden är offantlig. Jag går heller inte runt och oroar mig för att pelletsen skulle innehålla något som inte är bra för fiskarna och jag känner väl inte heller direkt att jag är superstolt över att jag vet vad min räkmix innehåller. Tvärtom, jag är lite orolig för att den innehåller för lite. Jag menar, fiskarna lär få i sig mer än ärtor, räkor och vitaminer för gnagare i det vilda (Sista meningen var lite av ett skämt).

          Jag varvar med räkmix, pellets och flingor. En typisk vecka är väl pellets 4 dagar, räkmix 2 och flingor som komplement då och då. En dag får de ingen mat alls.

          Mina tropheus matar jag dock endast med räkmix och spirulinaflingor. Inte så mycket för att jag inte tror de tål pellets, utan mest för att jag inte vill att de skall behöva vänja sig vid ett nytt foder och förmodligen mycket kraftigare foder.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • shcolsson
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 256

            #6
            Det bästa, tror jag, är att variera maten.
            Men basfodret för mina fiskar är räkmix. Jag håller med dig Viktor att ärter och havsräkor är en bristvara i sjöarna men ändå visar det sig att det fungerar. Grumlar? Javisst men mata lite åt gången och sköt vattenbytena så är det inga problem.

            Pellets för min del har enbart ställt till bekymmer. Vissa fiskar tål det bra andra inte. Troffarna vågar jag inte ens visa burken för.
            Experience is something you get right after you need it.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              pratade nyligen med personal på akvarieleasing om detta och dom påstod att dom har haft problem med allt fryst foder och nu matar dom mer och mer med torrfoder-sen visste dom inte vad som orsakade dessa problem men misstänkte just det frysta fodret..jag har som sagt oxå haft problem-mystiska sjukdomar-och jag vet inte heller om det är fodret som är boven men jag "tror" det...
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #8
                Hm, jag matar typ med Räkmix varje dag och ibland artemia och mysis. Blir rätt mycket fryst. Har så sällan sjukdomar så jag skulle nästan kunna säga att jag aldrig har sjuka fiskar. Även lite tetra phyll får de ibland.

                Sen är det ju så att räkmix är något som ser väldigt olika ut, beroende på vem som gjort den. Har läst recept som innehåller hur mycket som helst. Säkert bra, men den räkmix jag kör med är standard receptet + astaxantin.

                Tycker inte det skitar ner heller!
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #9
                  Jag har kört räkmix till mina diskus men har det sista mer o mer gått över till pellets. Många gånger har "Hole in the head" som oftast drabbar diskus skylts på näringsbrist och oxhjärtat och därför har man instället matat med olika former av räkmixer. Oftast bestående av olika mängder räkor,fisk,samt en stor del spenat eller ärtor. En nyligen publicerad studie av bla. Alexander Chong National University Singapore "Partial characterization and activities of proteases from digestive tract of discus fish (Symphysodon aequifasciata). Aquaculture 203"
                  Denna visar att diskus har en enzymprofil som närmast liknar bäcköringens. De enzymer som man fann hos diskusen (Serine,trypsin, kemotrypsin samt mettaloproteas), dess lokalisation och bl.a den höga halten av enzymet kemotrypsin pekar istället på att diskus har mycket svårt att tillgodogöra sig av det som tillförs genom frukt o grönsaker.
                  Säkerligen gäller detta fler arter som inte är utpräglade vegeterianer.

                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Klas A
                    Användare
                    • december 2004
                    • 104

                    #10
                    Mycket bra tråd vem kan man lita på? jag tycker att räkmixen har funkat men skitar ner så förbannat, har aldrig provat pellets så min fråga är skitar det ned lika mycket och skall man blöta pellets innan man matar med den, för att det inte ska svälla i fiskens mage...
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Räkmix skitar ner otroligt mycket mer eftersom det grumlar och sugs in i pumpen. På så sätt är ju räkmix rena pesten. Vissa påstår att de har grummelfri räkmix, men det tror jag inte på, den grumlar alltid i viss mån och är därför självklart sämre på det sättet än torrfoder.

                      Jag blötlägger aldrig mina pellets. Min teori är att om de sväller beror det på att de fylls med vätska, vätska som ju måste tas från fiskens mage, vilket borde neutralisera hur mycket som finns i magen. Jag kan dock ha fel, det finns ju faktiskt saker som i princip självsväller. Jag skulle kunna säga att jag aldrig haft problem med det, men det vet man ju inte heller, eller hur? Jag tror dock inte jag har haft det.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Klas A
                        Användare
                        • december 2004
                        • 104

                        #12
                        Nästa fråga då vilken typ av pellets är att föredra för Mbunas-gruppen...
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Räkmix är inget alternativ till pellets för min del, en näve direkt i karet och snabbt igen med locket. Ingen blötläggning. Har rätt extrem tillväxt och noll sjukdomar.
                          Andvänder stora pellets, eventuella småfiskar/Malar käkar ju upp det som kommer ur gälarna på di stora.
                          Lite frysta räkor och torskblock till de som vägrar torrfoder (räkmix vill ju ingen ha?).
                          Anders L

                          Kommentar

                          • jan olof
                            Användare
                            • december 2002
                            • 254

                            #14
                            Ja jag har skrivit det förr, räkmix är kanon, sällan eller aldrig problem med sjukdomar på grund utav räkmixen.
                            Jag har väl ungefär 60% räkor och 40% ärtor, jag matar alla mina fiskar med det. VF tropheus, mbuna, auloncara, haplis, sandlekare jullar, snäcklekare,discus,viktoriaciklider,ancistrus, alla får samma foder yngel som vuxna mvh Janne
                            malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #15
                              Jag kör räkmix och levande (oftast) till mina fiskar och jag tycker det funkar bra...
                              Sen tycker jag att det är en fråga om vilka filter man har med..
                              Visst har man bara en blåfiltermatta och inget mekaniskt filter som byts varje eller varann dag så är kanske inte foder som skitar ner mycket så jätte bra..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...