Konstig fisk. "Eriotus picta"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    Konstig fisk. "Eriotus picta"?

    Jag var på jakt efter antingen en rocka eller en arowana idag, men hittade ingetdera. Dom enda rockor jag hittade kostade 5000.- och det var mer än jag kunde uppbringa. Dock var dom grymt snygga. STORA och helt svarta med stora vita fläckar och orsakade enormt mycket dreglande.

    Men det var inte dom jag skulle skriva om. Som substitut köpte jag en märklig fisk som jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera. Jag har tyvärr ingen bild, men killen sa att den heter "Eriotus picta", men jag hittar ingenting när jag googlar egter det, så han har säkert skrivit fel på lappen.

    Den ser ut som något mitt emellan en ormhuvudsfisk, en lungfisk och en smörbult. Väldigt ljus på ryggen och mörkare på sidorna. En stor sur mun och stora väldigt runda bröstfenor och en likadan stjärtfena. Två ryggfenor som sitter långt bak.

    Den har flyttat in under en rot och ligger bara med huvudet framme och biter alla andra fiskar som vill komma in.
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2


    Nu kan du inte ha nått som går in i munnen på det här 45 cm's monstret.

    PS du borde köpt en leopoldi
    fish r friend

    Kommentar

    • MickeA
      Användare
      • juni 2003
      • 456

      #3
      Ah, där är den ju! Tack så mycket. Jag tycker faktiskt att den passar perfekt där den bor under sin rot. Det behövdes en lite mystisk sur fisk där. Som man kan skrämma små barn med. hehe. Jag är i alla fall helnöjd med köpet. Jag har aldrig förr sett en räka finnas och sedan i nästa ögonblick vara helt borta. Jättecool elak firre!

      Leopoldi? Var det rockorna det? Hade jag haft råd och finare grus på botten hade jag köpt en utan att tveka. Jag vill gärna ha en rocka på botten och en arowana på ytan innan jag är nöjd. Men det verkar som att jag får prioritera bort rockan.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        mmm de va rockan, leo's e dyra "fina" rockor. Du får vanliga motoros mycke billigare.
        fish r friend

        Kommentar

        • reecord
          Användare
          • februari 2004
          • 341

          #5
          det där är en smak sak själv tycker jag motoro är finare.

          vill inte verka petig men det kan ha varit en hysterix med. man blandar offta ihop dom. kanske är oviktig information men jag bara tänkte om du skulle få för dig att du skulle skicka efter en eller så.
          Sydamerika

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            vill inte heller vara petig men hur i allsin dar skulle man lyckas blanda ihop leo med hystrix?

            Du menade Henlei va? ja, båda är svarta, båda har vita prickar/fläckar, båda kommer från Xingufloden.... Samma fisk två namn? Ja vet inte men det verkar lite lurt.

            Notera "fin" inom situationstecken. Det jag ville mena var att Leo's har annan status, är dyrare och ovanligare och anses som en finare rocka att äga. Sen om du tycker att motoro är en snyggare fisk än leo, det är ju en helt annan femma. (hur man nu kan göra de

            fish r friend

            Kommentar

            • MickeA
              Användare
              • juni 2003
              • 456

              #7
              Efter lite googlande har jag kommit fram till att helt klart var det leopoldi som fanns där jag var. Han hade tre stycken och dom var rent ut sagt döläckra! Jag ångrar lite nu att jag inredde akvariet som jag gjorde. Men men.. Man kan väl fixa ett kar till. En sån där rocka vore ju en given "petfish".

              Hur finkornigt grus måste man ha för att ha en rocka? Och finns det någon sydamerikansk som inte blir så stor? Rockor är inte riktigt mitt område mer än att dom har väckt ett enormt habegär.

              Nu har den här tråden blivit ganska off topic märker jag.

              Fisken det handlade om från början, Eleotris picta, verkar nästan omöjligt att hitta någon lite mera matnyttig information om. Det jag har hittat är bara det simplaste.. Iofs räcker ju det, men man skulle vilja läsa lite mer. Jag har i alla fall aldrig sett den förut. Den påminner lite om en muräna där den ligger och tittar fram under roten. Jag ska åka och fånga ett gäng med Phoxinus phoxinus (elritsa) och släppa i som den och påfåglarna får kalasa på senare idag.

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #8
                MickeA: det viktiga med bottensubstrat för rockor är att det inte är vasst. fin sand är bara nödvändigt om man vill ge rockorna möjlighet att gräva ner sig. Många som håller rockor gör det i barebottom-kar, de brukar trivas mycket bra ändå.

                Det är möjligt att få lek på Leo's, kombon 1 hane 2 honor brukar vara lyckat, så du får köpa trion, hålla tummarna å se det som en investering

                Eleotris Picta kallas för "water cow" over there, så kolla runt lite på webben/amerikanska forum å se va du hittar på water cow.
                fish r friend

                Kommentar

                • MickeA
                  Användare
                  • juni 2003
                  • 456

                  #9
                  Hehe, 15000.- är lite i mastigaste laget för mig. Det lär ju inte vara världens enklaste sak att sälja eventuella yngel heller gissar jag. Dessutom måste jag nog bygga om i karet i så fall, för den fria bottenytan är inte riktigt tillräckligt stor känns det som. Minst en stor rot måste väck. Men man vet aldrig, jag kanske blir så sugen att det inte finns någon annan lösning.



                  Jo, jag såg att det var en vattenkossa.. eller "spotted sleeper". Men en verkar inte vara särskilt vanlig. Vilket ju egentligen gör den ännu roligare. Det måste vara den fulaste fisk jag nånsin ägt, men än så länge även en av dom häftigaste. Jag torkade just av rutan med en gul trasa och då blev den som tokig och kom fram och anföll mot rutan. Ungefär som påfågelcikliderna brukar göra mot algmagneten. Nåja, nu ska jag åka och fånga elritsor. Sist jag matade påfågelcikliderna med såna blev det BLÖTT i hela rummet, men nu när dom har större svängrum borde det gå bättre.

                  Kommentar

                  • reecord
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 341

                    #10
                    sorry klart jag menade Henlei.
                    Sydamerika

                    Kommentar

                    Arbetssätt...