Material för ev bottenskydd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Material för ev bottenskydd?

    Har börjat fundera kring hur man kan skydda glasbotten i ett Malawikar. Invånarna älskar ju att flytta runt sanden, och på detta vis kommer stenarna ner till glasbotten. Undrar hur stor risk detta medför för akvariet?
    En del har satt fast en frigolitskiva i botten. Är inte så sugen att testa detta, dels för att detta kräver limning (och därmed tömt akvarium) och dels för att jag misstänker att sanden (och ev alger) kan hamna mellan skivan och akvariet.

    Fick tips om att använda en slags tunn, grund "gruslåda" av plast. Denna är tyngre än vatten och behöver därför inte limmas fast. Någon av er som hört ngt motsvarande (kanske provat?).
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    En ganska tunn frigolitskiva är klart det bästa! Du behöver inte limma fast den. Skär ut den efter karetsstorlek och lägg den i botten. Viktigt att botten är ren!
    Sen lägger du de största stenarna direkt på frigoliten. Här kan det även vara kul att bygga grottor som går neråt. ALltså när sanden är på så ser man bara öppningen som sen går ner i sanden. Jag tycker med fördel att man även kan placera ut lite mindre stenar direkt på frigoliten. En del lite högre och en del lite mindre. Man kommer inte se mycket av stenarna, men det ser naturligt ut när man sen fyllt på sand.

    När sanden sedan är ilagd kan du ha i vatten. Gör det lite försiktigt. Men det är ingen risk att frigoliten flyter upp.

    Du kommer sova mycket bättre på nätterna, trust me!
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Det är just det.... akvariet måste då först vara tömt på vatten. Det är bl a det jag drar mig lite för Och är det ingen risk att stenarna åker ner vid sidorna?
      Vet inte exakt hur stora stenar jag har (2-6 mm?), men har skickat en bild där du kan se.

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Sen beror det väl på vad för sorts sand/grus man har. Om några korn brogårdssand eller rådasand kommer mellan frigoliten och glaset är det inte hela världen.

        Däremot kan det gå illa om tunga stenar ligger direkt på glaset med några sandkorn mellan glaset och stenen....brrr....
        Mvh Alex

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • januari 2005
          • 1042

          #5
          Jag kör inte med frigolit över hela botten. Jag skar ut lagom stora bitar av frigolit till varje större sten och tryckte ner mot botten med ena handen och la på stenarna med andra handen. I mitt fall tänkte jag inte efter först utan fyllde upp med sand och vatten innan jag kom på att jag skulle ha frigolit under stenarna. Jag skyfflade bara undan så jag fick en stor ren glasyta att pressa ner frigoliten mot.

          Det fungerar fint att ordna med frigolit utan att tömma ur karet först med andra ord...

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            Precis så gjorde jag i mitt västafrika kar. Men i Malawikaret blev det frigolit över hela botten. Kan vara bra med tanke på all sten som är i karet.

            Lite sand och mindre grus har krupit emellan. Men i mitt fall beror det på att jag inte tänkte och hällde i vatten innan gruset. Gör man som jag skrev tidigare så borde det inte vara mycket sand som kommer emellan. Men som Alex skrev, spelar ingen roll.

            Det var något lite större gruskorn som kom emellan, men det är upptryckt i frigoliten. Det hade varit värre att ha en träskiva i som inte ev. grus som kommit under kan fastna i (bli ett med).
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av mek

              Det är just det.... akvariet måste då först vara tömt på vatten. Det är bl a det jag drar mig lite för Och är det ingen risk att stenarna åker ner vid sidorna?
              Vet inte exakt hur stora stenar jag har (2-6 mm?), men har skickat en bild där du kan se.
              Att plocka ut allting någongång ibland är inte helt fel, och ganska kul att inreda igen. Men du kanske precis har startat? Kör ett tag då och gör det ordentligt sen. Jag har gjort som du många gånger förut, men nu blir det frigolit i fortsättningen, sover bättre! [8D]
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Nästa gång jag flyttar alla mina akvarier skall jag se till att ha 1cm friggo i alla kar större än 200 liter. Det är en jädra fördel när man bygger med stenar. Jag har bara det i ett kar nu och det känns mycket tryggare. I vissa kar drar jag mig för att lägga i för stora stenar.

                Att det kommer lite grus mellan spelar ingen som helst roll...

                Jag ser ingen som helst mening att köra något annat material än frigolit och fattar heller inte varför man skulle limma den, om man nu inte har bara lite grus i så den flyter upp. Du kan täcka bara ena halvan av karet också om det är så, om du vet att du bara skall ha sten på vissa ställen...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • davide
                  Användare
                  • december 2003
                  • 335

                  #9
                  Frigolit är bra. Men jag hade limmat fast den. Tyvärr har jag inte limmat fast frigoliten som jag har i mina kar nu och det ångrar jag. Om någon ciklid gräver fram mycket av ett hörn så lyfter frigoliten lite där och sand åker under, tråkigt.
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                  Kommentar

                  • mek
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 540

                    #10
                    Ringde Lagret och frågade. De sade, dels att bottenskydd främst är till för riktigt stora kar (dvs större än mitt 240)/riktigt stora stenar och dels att det inte slagits fast att frigolit verkligen är ofarligt för fiskarna.
                    Fick rekommendationen att antingen köra med plastskydd (typ botten på en back, hinklock etc) eller låta det vara som det är. Mina stenar är inte större än max 2 knytnävar. Bara den egna beslutsprocessen kvar Skall ta en titt på frigolitproverna från Robert, bara jag får dem ngn gång....

                    Kommentar

                    • Kid
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 256

                      #11
                      När jag startade mitt 576 liters fick jag tipsen frigolit eller vanligt liggunderlag.
                      Var lat och valde liggunderlag då det inte har lika stor flytkraft som friglit.

                      Nu måste jag varna alla som använder liggunderlag. Efter cirka 6 månader krymper underlagets tjocklek från 2cm till några mm! Detta har jag bekräftat 2 gånger.

                      Så använd inte liggunderlag!

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 1314

                        #12
                        Om du nu har lagt dina stenar direkt på glaset så är det inga problem. Det är värre om man lägger i sanden och sen i stenar. Då kan det bli problem när fiskarna gräver och stenarna sjunker ner. I värsta fall kommer en sten kanske vila på något enstaka sandkorn. Det blir en rätt kraftig viktkoncentration på det sandkornet. SÅ om man lägger i stenarna i botten och absolut inte har någon sand under så räcker det väldigt långt. Men, frigolit är ännu bättre!
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Med tanke på hur många som kört frigolit i karen under lång tid utan några problem (har aldrig läst om det någonstans - någon annan som har?), så tror jag frigolit är det bästa. Jag har gjort som i ett tidigare inlägg, tagit mindre frigolitbitar och lagt under de få stenar jag har i Tanganyikakaret. Resten av inredningen är egengjutna "klippor" i frigolit/betong. De visade sig vara så lätta i vatten att jag inte tyckte någon frigolit behövdes under dem. Fast nu har jag vare sig några jättefirrar eller extremgrävare i karet - kanske hade jag tänkt annorlunda om jag haft det.

                          Annars går det väl att lägga en tjock klatt med akvariesilikon på de stenar man vill ha underst i karet. Borde vara garanterat ofarligt, fästa som fan på stenarna samt inte gå att grävas upp.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • arnold 10
                            Användare
                            • juli 2005
                            • 31

                            #14
                            Det beror väl på vilka stenar och hur tunga dom är. Har själv lavasten och konstgjorda grottor dom väger inte så mycket.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...