Viktoriasjön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tseppae
    Användare
    • mars 2005
    • 104

    Viktoriasjön

    hej jag bara undrar om dett är någon som har erfarenhet av viktoria ciklider o tipsa om några fina arter o sidor där man kan kolla.
  • ryghar
    Användare
    • oktober 2002
    • 215

    #2
    Hej jag haft Haplochromis sp 44 red tail tillsammans mbunas. Det är vackra fiskar som jag verkligen gillade. Hittade en länk så du ser vilken fisk jag menar


    Hanen var rätt aggresiv och revirhävdande men han fungerade bra med mbunas.

    MVH Janne
    Janne
    Min Zoon

    Kommentar

    • tseppae
      Användare
      • mars 2005
      • 104

      #3
      ju den var finn dett är inte aktuelt en men jag har sett ett par fiskar från viktoria sjön så man är ju lite sugen. vett du någon sida som man kan kolla på artbeskrivning bara från viktoria sjön?

      Kommentar

      • Pangaea
        Användare
        • februari 2004
        • 390

        #4
        Varsågod...



        "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

        Min zoon

        /Magnus

        Kommentar

        • tseppae
          Användare
          • mars 2005
          • 104

          #5
          pangea: tack det var en jäkligt bra sida jag får ta en bätre titt imorgon.

          Kommentar

          • malplacerad
            Användare
            • maj 2005
            • 877

            #6
            Jag har haft Haplochromis sp. "thick skin" samt Astatotilapia nubila
            i c:a 3 månader. Av dessa 2 arter så är de förstnämnda mest agro.

            Eftersom det varit problem att få tag på fler viktorianer så har jag de senaste 3 veckorna fyllt på mitt 350Liters med 2 mbuna arter, detta har livat upp akvariet mer och tagit bort stora delar av skyggheten som fanns hos fiskarna innan.

            Hoppas du hittar och framför allt får tag på den eller de arter du finner intressanta.

            ||||

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Vill du ha lugna lr lite tuffare arter. Bland dom lugna är min absoluta favorit Haplochromis sp "Ruby Green". Den är lite som viktoriasjöns svar på golden alltså en snygg fisk som sällan ställer till problem. En annan är Haplochomis sp "Piebald Redfin" lite mer aggresiv men ändå en lugnare art. Haplochmis sp. "All Red" snygg å lugn.

              Bland dom lite tuffare är ju Haplochromis sp. "thick skin" snygg. Även Pundamilia Nyererei är fin och hyffsatt vanlig.

              Sedan finns dom halvtuffa som Haplochromis Limax, Astototilapia Nubila, Astototilapia Latifasciata. Som är snygga och inte allt för svåra att få tag på.

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Jag har skrivit en artikel om viktoriaciklider i Ciklidbladet 4/04. Där står det lite om hur viktorior är i allmänhet.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag har ratt stor erfarenhet av Haplochromis "Thick skin" (dvs. sp. 44) samt alla Pundamilia. Jag skrev en del om viktorior i forskningsrapporten i samma nummer som Robin hanvisar till (ett riktigt viktorianummer alltsa).
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #10
                    Vilket inte är alltför ofta sånt händer.. Väntar på ett till.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    Arbetssätt...