Växter i kruka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reefen

    Växter i kruka

    Hej ! Såg någonstans där man hade planterat växterna i en lerkruka o ställt ned i akvariet. Lätt att lyfta på o göra rent osv.
    Har ni några tips på vad man ska plantera växterna i alltså vad bör man ha i krukan räcker det med vanlig akvariesand ? Kan tillägga att växterna är Anubias Barteri var Angustifolia och Crinum Calamistratum. Karet är ett 660l malawi. Dessa växter skall dom tydlig låta bli att tugga sönder.
    Mvh R
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    Jag är ingen växtexpekt men jag skulle skita i o ha växterna i kruka. Jag förstår inte varför man ska ha det! Anubias får ett riktigt stort rotsystem så det är nog bäst i låtea det växa ordentligt istället.
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • shcolsson
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 256

      #3
      Då det gäller Anubias brukar jag surra fast de kring en sten med en bit fiskelina tills de har växt sig fast på stenen.

      Vallisneror i kruka däremot brukar jag plantera med krukan så att endast växterna syns.
      Experience is something you get right after you need it.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Orsaken till att man har vaxter i kruka ar for att man lattare rengor akvarier utan grus. Jag har haft planteringar i glasskartonger staende i akvarier utan grus (grus i glasskartongen). Jag inbillar mig att aven gruset har possitiv inverkan pa vattnet.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Växter i kruka funkar utmärkt. Får dock tänka lite på vad man stoppar ned i krukan samt storlek på den för att få det verkligt bra.

          Anubias hör till de växter jag inte hade kört i kruka. De trivs oftast inte med rötterna i gruset. Sätt den på en rot eller en sten (surra fast som i tipset ovan säger) så har du en lättflyttad växt ändå.

          calamistratumen är en annan femma, den har jag själv kört i godisburk med bra resultat. Till den hade jag valt en rätt stor lerkruka (diameter kring 20 cm - calamistratum kan bli rätt stor). Stoppa i grovt grus/lerskärva längst ned så du "tätar" hålet i botten. Jag har testat med vattenväxtjord (Cryptos och Vallisneria, jord köpes där dammtillbehör säljes) och det verkar funka alldeles utomordentligt. calamistratumen körde jag i en egentillverkad jordslurry. Rekommenderar inte vanlig krukväxtjord (om du inte förbehandlar den). Brukar innehålla kväve i ammoniumform, vilket dels är giftigt för firrarna och dels är största orsaken till algerna i karet. Well - efter det grova gruset kör du vattenväxtjord och passar på att plantera samtidigt. Täck sedan med grus i mindre size (2-5 mm). Klart!

          Ingen av de bägge arterna ovan är någon snabbväxare, så testa en kruka med Vallisneria också, alternativt lite flytväxter på ytan - om du vill suga näring. Vattenväxtjorden innehåller alla microämnen, men inte särdeles mycket kväve/fosfor. Det kommer från firrarna.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • oktober 2004
            • 1133

            #6
            Jaha, jag fattade inte att akvariet skulle vara utan grus! Dumma jag!

            Patrik, Jag har haft Anubias planterad i gruset och skiten växte som ogräs. En enda planta tog över nästan halva karet(med nästan ingen överdrift)!
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • Reefen

              #7
              Låter kanon juh ! Jag ska provet jag fick Patrik !

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Nyllet,
                då har du haft tur - Anubias i bottenlagret brukar ruttna bort. Själv har jag aldrig haft en Anubias som växt som ogräs, de funkar verkligt långsamt till och med i CO2-miljö. Är du helt säker på att det var Anubias? *nyfiken*

                Jepp, Reefen. Funkar alldeles utmärkt allra som oftast. Prova och se.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 1133

                  #9
                  Jaha, Jag planterade till och med om den. Ja, hundra procent. Men jag vet inte vilken Anubias det var. Men den växte väldigt långsamt det gjorde den. Ingen gödning eller CO2.

                  När vi ändå snacka rom växter så har jag en fråga.
                  Andmat blir uppätet av malawiciklider på en secund va?
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    En bekant till mig hade Anubias som vaxte i gruset och de vaxte ut ur akvariet (hon fick dem av mig och det var Anubias). Hon bytte ALDRIG vatten utan fyllde bara pa. Jag har periodvis haft Anubias som vaxt riktigt bra.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Hmm. Jag tror vi har lite olika referenser. Jag har också haft Anubias som växt riktigt bra - för att vara Anubias. Men jag har också haft växtkar med maxade CO2-nivåer och en ljusmängd på 1,5 W/liter. Det är inget skämt att en del snabbväxare drar iväg ca 10 cm på en dag. Innan en Anubias (krukstorlek) växer ur karet så torde det ta ett par månader minst, även med bra "Anubiasfart".

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Med riktigt bra menar jag att de far stora fina blad och att man far halla efter dem nagon gang da och da. Vaxter som vaxer 10 cm per dygn vaxer "daligt" eftersom att de tvingar mig att rensa bort ograset!
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Ah, då var jag rätt på det med olika preferenser!! Efter att ha testat under ca ett halvår är jag faktiskt böjd att hålla med dig - det tar sin tid att rensa "ogräs". Framöver kommer det satsas på växtkar som funkar något långsammare samt växter som inte behöver trimmas så ofta.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Nyllet90
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 1133

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                            En bekant till mig hade Anubias som vaxte i gruset och de vaxte ut ur akvariet (hon fick dem av mig och det var Anubias). Hon bytte ALDRIG vatten utan fyllde bara pa. Jag har periodvis haft Anubias som vaxt riktigt bra.
                            MM, samma här. jag bytte nästan aldrig vatten i det karet.
                            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                            Kommentar

                            • ryghar
                              Användare
                              • oktober 2002
                              • 215

                              #15
                              Anubias är en av de få växter (om inte den ända) som jag lyckats hålla vid liv. Jag köpte en planta för mycket många år sen som har växt sakta men konstant. Den plantan har gett mig växter till 3 akvarier. De har växt i båda sand och grus i varierande storlekar. Jag har inte heller kört med CO2 eller gödning.
                              Janne
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...