Bottenstenar till Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Bottenstenar till Malawi?

    Jag har börjat fundera på att byta några av mina stenar till några som jag hittat på stranden. Är dock osäker på detta med tanke på de råd man fått fån akvariebutiker.
    Lämpar sig en strandsten lika bra till Malawina som en köpt sten?
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • februari 2005
    • 445

    #2
    I mina två kar, ett med malawiciklider och ett med sydamerikaner, har jag enbart sten från Vättern och dess strand. Jag tog hem dem, spolade dem i så varmt vatten som möjligt (ca 50 grader) samtidigt som jag skrubbade dem med en nyköpt och orörd diskborste. Detta har fungerat alldeles utmärkt, och det var många på forumet som trodde att denna procedur var fullt tillräcklig.

    Tllhör stranden en insjö eller havet?
    A.Wiberg (alex83)

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

    Kommentar

    • Leon
      Användare
      • juli 2005
      • 13

      #3
      Stenar från en strand fungerar utmärkt till Malawi. Det är dessutom biotopiskt om man gemför med t.ex. lavasten. Jag har själv sten från stränder, dock har jag kokat dem för att slippa onödiga bakterier som kan komma till skada för fiskarna.

      Lycka till..

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • januari 2005
        • 540

        #4
        Havet. Södra Sverige. Utan någon algsoppa vid tillfället

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          Oki Leon.... då vet jag skall göra när jag kommit hem idag!

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            bara att koka lite om man orkar....jag har inte kokat någon men då har det varit torra stenar som legat längre upp. Jag brukar bara skrubba dem omn de kommer från havet. Kommer de från sötvatten skulle jag definitivt koka dem.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            Arbetssätt...