Hästigel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    Hästigel


    Jag upptäckte just en hästigel (tror jag) som simmade i akvariet!

    Det enda jag kan tänka mig är att den kommit med gruset på något sätt. Jag tog det ju trotts allt i en sjö här i krokarna.

    Ska jag oroa mig? Den var inte så stor så jag misstänker att den snart är påfågelciklidmat.
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    dom parasiterar väll på fisk? ja skulle tycka de va skitäckligt med iglar i karet iallafall ... blä!
    fish r friend

    Kommentar

    • daniel60
      Användare
      • mars 2003
      • 527

      #3
      Är det en hästigel (Haemopis sanguisuga) kan du vara lugn, den lever på små vattendjur. Läste nånstans att den käkar snäckor - ett alternativ till botior kanske? Bild finns här:

      mvh Daniel
      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
      Mina fiskar & burkar

      Kommentar

      • MickeA
        Användare
        • juni 2003
        • 456

        #4
        Jo, ajg är ganska säker på att det var en hästigel. Det är i princip den enda igel vi har här som faktiskt simmar runt i vattnet. Annars finns det fiskiglar och broskiglar och när jag var liten såg jag en blodigel en gång, men jag ahr aldrig hört talas om att någon annan (som vet vad han/hon sett) har sett en blodigel här.

        Den försvann dock ner i gruset igen innan jag hann få tag på den.. Nåja, vi får se hur det utvecklar sig. Som det känns nu håller jag med Daniel. Blä!

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          micke ja har mailat dig, kolla din mail ffs
          fish r friend

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Hej

            Hastiglar ar balla och alla stora feta iglar utan tydliga roda linjer ar hastiglar. De ska vara bra akvarieinvanare. Har de roda linjer sa ar det blodiglar och dessa ar nog ofarliga for fiskar. Sla i en bok och se om de ar rovdjur eller satter sig pa fisk.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • MickeA
              Användare
              • juni 2003
              • 456

              #7
              Ola: Jag är 99 på att det var en vanlig hästigel. Som liten knodd var jag otroligt fascinerad av alla möjliga iglar och samlade på dem. :-D Lyckligtvis tycker jag att dom är ganska äckliga nuförtiden. Igel-intresset övergick i ett fiskintresse som tur var.

              Men hur som helst låter det som att jag inte behöver oroa mig i alla fall. Tack.

              Daniel: Jag har kollat min mail.. Och jag tror jag har svarat också.

              Kommentar

              Arbetssätt...