Är min fuelleborni sjuk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi Alex

    Är min fuelleborni sjuk??


    Jag har en L fuelleborni "orange" som inte värkar må så bra den står bara vid sitt revir och det ser ut som den står och hämtar sig efter att ha simmat 1000 meter i 100 km/h den står och "flämtar" med andra ord. I akvariumet har jag lite röd zebror, P sp "tropheops red fin och några honor till min L fuelleborni hane men ingen av dom beter sig konstigt. Vatten värden är som dom ska. Vad kan detta bero på och vad kan han ha fått för sjukdom??

    Mvh Alex

    .:Alex:.
  • patrik_k
    Användare
    • april 2002
    • 125

    #2
    Hej !
    citat: står och hämtar sig efter att ha simmat 1000 meter i 100 km/h den står och "flämtar" med andra ord.
    Vad menar du med detta?

    Om din fulleborni hanne inte har varigt mobbad eller uppsträssad kan det vara bukvattennsot.
    Om hannaen har varigt mobbad av dina röd zebror är det en chock. Eller sträss.

    P.K
    MVH Patrik K

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Något är helt klart på tok. Vad det kan vara är svårt att säga men Labeotropheusarna tillhör de mer känsliga mbunaarterna och även om vattnet är bra så kan det röra sig om för mycket eller felaktig mat. De värdesätter också en god syresättning av vattnet.

      Mitt råd är något som får anses som ett standardråd om något inte står rätt till. Upphör med matning helt ett antal dagar och smyg sedan igån den igen. Byt vatten, först 30% sedan 10-20% dagligen i några dagar. Tillsätt även salt i vattnet som du byter ut, totalt 3 msk per 100 liter.

      Förhoppningsvis återhämtar sig din fuelleborni, i värsta fall gör den det inte och avlider. Det är sällan denna typ av symtom är pga felaktiga vattenvärden (de vi vanligen mäter) bortsett från nitrit.

      David
      David

      Kommentar

      • Malawi Alex

        #4
        Tack för hjälpen men jag tror inte han är sjuk på grund av övermatning eller fel mat. Jag matar dom med räkmix en gång om dagen och hoppar över matningen lite då och då. Desvere har jag nu upptäckt att fiskens avföring ser ut som en vit sytråd. Jag har därför flyttat fisken så den får gå ensam i ett mindre akvarium i mån om att det skulle röra sig om att fisken är smittad av bukvattenssot. Jag har också byt ut 30% av vattnet i akvariumet som han befann sig i.

        Är det någon idé att medicinera fisken eller är det redan ute med den om de nu rör sig om bukvattenssot?? Kan dom andra fiskarna i akvariumet redan vara smittade i så fall??

        Mvh Alex

        .:Alex:.

        Kommentar

        • kilova
          Användare
          • april 2002
          • 327

          #5
          Tycker ändå att du ska göra som micke skriver i det karet fisken är i nu.Det brukar fixa sig då ,Medicin är bara sista utvägen.
          mvh kim



          Tropheus moori golden kazumba F1
          Tropheus dubosi F1
          Tropheus Chaitica F1
          Tropheus red chimba F1
          Tropheus black pemba F1
          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
          Tropheus moori bärnsten F1
          Tropheus moori kejsare
          Mvh Kim

          Kommentar

          Arbetssätt...