Callochromis-yngel dör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Callochromis-yngel dör?

    Häpp. Har ett gäng yngel på Callochromis stappersi. Det var 23 st från början (ca tre veckor sedan), och numera är de femton. Dör ett och ett utan någon för mig förklarlig anledning. Pigga, aktiva, äter så de blir runda - inga ohälsotecken alltså.

    Fakta: ynglen går i ett 375-liters kar, tillsammans med en hanne och en hona. Paret är inskärmat så de inte kommer in till ynglen och ynglen inte kommer in till dem. Vattenbyte sker som normalt. Matning normalt. Blå filtermatta, 10 cm tjock, luftdriven, som filter. Temperatur 26 grader.

    Fattar bara inte. Tanganyika kan ju vara temperaturkänsliga, men 26 grader borde de väl klara? Matning sker med torrfoder, frysfoder (bosmider) samt micromask. Något problem med att mata Callochromis-yngel med micro? Erfarenheter?

    Vattenbyten sker regelbundet, och jag har lurat på om det är klor i en eller annan form som tar död på dem. Läste något om det i en tråd här på forumet. Med tanke på hur låg fiskbelastningen är i relation till antalet liter, ska jag skita i vattenbytena, eller?

    Well. Jag blir inte klok på det i allafall och vill gärna rädda arten. Har ytterligare en kull på gång med en annan hona, men i allafall. Tips mottages tacksamt.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    Kan det vara kloramider(stavning?)? Det har varit ganska mycke snack om det på sistonde.

    Men det kanske kan vara någte skit i kran vattnet som dom små rakarna inte klarar. Testa o filtrera aktivtkol. Det kanske funkar.
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Hej Patrik!

      Jag har också förlorat ett antal kullar på samma sätt. De bara dog av en efter en. Jag tror kruxet är för dålig cirkulation helt enkelt. Har för mig att honan släpper ynglen på ganska grunt vatten över sandbotten där det är bra fart på vattnet. Kanske en vatare cirkulationspump kan vara trixet?

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Ja, vattencirkulationen i karet är en femma för sig. Inte så mycket rörelse, det är sant. Borde ju inte skada att klämma i en pump till - ska prova det och se vad som händer. Med tanke på fiskbelastningen (mycket låg) så skiter jag nog i vattenbytena också. Tack för tipsen!!

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          o andra sidan så är de flesta sandciklid-yngel väldigt känsliga, har för mig att vissa sandcikliders yngelkullar har yngeldödlighet på upp till 50%. Dock ha inte jag förlorat ett enda callochromis-yngel hittills, har jag haft tur?
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Vet inte om det handlar om tur eller skicklighet - kanske båda?!

            Har tänkt lite mer på problemet, och jag undrar om det inte uppstod när jag ville vara verkligt skötsam och byta vatten i karet - trots väldigt liten fiskbelastning. Bytte små mängder, ofta, men med kallvatten direkt från kranen. Gjorde det inte igår, och inget yngel har dött under natten. Bytte du vatten som vanligt till ynglen, Carl? Direkt från kranen? Hur gör du, Jonas? Vilket vatten finns i kranen?

            Har också hört om sandciklider + yngel som är känsliga. Kanske bäst att låta det vara som det är och se vad som händer. Satte ändå inte i någon extra pump, klurade på det och fick inte fram något vettigt som det skulle tillföra, mer än just cirkulation. Dessutom så skulle maten fastna i det extra filtret och ynglen få mer motion (snabbare förbränning), och jag tror någonstans att mat är viktigare än cirkulation. Fast jag vet inte.

            And the story continues... har en kull till på gång, och månne en lek till å det snaraste, så jag har lite att experimentera med.

            Tackar för synpunkter!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Jag kör kallvatten rätt från kranen. Bytar ca 50% varjevecka om jag kommer ihåg det i de karet, kanske mer ärlig när jag säger varannan vecka. karet står lite dumt till, är spännande grejer o titta på på båda sidor om det lilla 80-literskaret så det är inte så mycket uppmärksamhet på det
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Okiedokie. Nu har jag drygt 20 yngel till att "experimentera" med, andra honan har spottat under dagen. Har inte bytt vatten i det andra yngelkaret de två senaste dagarna och inte ett yngel har dött. Tror jag fortsätter på den linjen. Ska det bytas så gör jag det från vattentunnan där vi förbereder vatten för känsliga firrar.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                Arbetssätt...