Massdöd av malawisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • arnold 10
    Användare
    • juli 2005
    • 31

    Massdöd av malawisar

    Hej! Detta är mitt första ämne i forumet och ett tråkigt sådant. Jag och min familj har precis kommit hem från en 3 veckors semester resa i Frankrike skulle igentligen vara 4 veckor. Hade förberätt mig noga innan hur våra akvarier skulle passas. Jag anlitade en kompis och vi gick igenom vad som skulle göras. Det skulle vara så lite jobb som möjligt för han. Vi planerade in att 1 vatten byte skulle göras under dessa veckor. Han som skulle sköta fiskarna hade inga större erfarenheter av fisk skötsel men han har i varje fall ett 50 liters kar. Efter 2 veckor av semestern skulle vatten bytet ske och det var då allt gick fel. Dagen efter bytet vara alla fiskarna döda i 375 liters karet förutom några yngel. Man var ganska knäck efter det samtalet. Den enda orsaken jag kom på var att han spolat i för varmt vatten. Men han sa att dom så pigga ut när han gick. Nu har man fått börja om från början, hade som tur var ett 100 liters med en massa yngel men jag var mest ledsen över en mal som jag haft i 30 år.
    Nu undrar jag om man kan påskynda yngelns tillväxt med mat. Vilken mat är bäst för yngel och hur ofta kan man mata dom?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    För det första så får jag beklaga det som skett. Jag skulle också tippa på att han fyllt med varmt vatten istället för kallt och de har troligen dött av värmen/syrebrist. Något annat skulle vara underligt så tillvida att han inte tömt hela karet och fyllt på med iskallt vatten så det dött av chock.

    Men men...oerhört tråkigt att läsa om och jag förstår att det var jobbigt att komma hem till det efter utlandsresan.

    Över till din fråga om yngel (har du mbunas eller haplisar?).

    *Mata med räkmix och nykläckt artemia.
    *Gör ofta vattenbyten (oerhört viktigt då du kan få dåliga vattenvärden vid hög belastning).

    Det är nog det enda jag kan komma på nu. Det är inte bra att ge fiskarna en för hög proteinhalt i förhållande till andra värden då det finns risk att fiskens inre organ inte klarar av det. Mata normalt med en 50/50 astaxanthinberikad räkmix och om du har möjlighet så prova på att ge dom nykläckt artemia.

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Lät inte roligt det där! Lider med dig!
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • arnold 10
        Användare
        • juli 2005
        • 31

        #4
        Hej! Jag har yngel av Röd zebra,Johanni,Trewavasae,Otopharnyx Litobates och Lombardi. Dom är ca 2-3 cm just nu matar jag med Tetra min flingfoder som jag smular lite. Jag matar 3-4 gånger om dagen är det lagom? Dom är 10-15 st av varje sort. Jag kommer att göra 1 vatten byte i veckan. Man vill ju att dom ska växa fort men jag räknar ett halvår innan dom är lekmogna ( är jag för optimistisk?).

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • mars 2003
          • 527

          #5
          Trist, trist, trist - lycka till med småfiskarna!
          Utan att vet så mycket om Malawiciklider skulle jag också rekommendera skräddarsydd räkmix och så många vattenbyten du orkar.
          Förresten, vad var det för mal som blev 30 år?
          mvh Daniel
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          • arnold 10
            Användare
            • juli 2005
            • 31

            #6
            Jag vet ej exakt vad det var för mal har försökt att hitta den i någon malbok men ej hittat den men det var en sorts synodontis. Hade varit roligt att se hur gammal den hade blivit. Är det någon som vet hur gammal en mal blir? Får försöka hitta en ny liknande mal.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Hej

              Ingen har skrivit att man ska ha sa fa fiskar som mojligt per volym vatten om de ska vaxa fort sa da gor jag det. Overbefolka alltsa inte.

              Jag tror inte pa hett vatten eftersom att det skulle vara sa ohyggligt klantigt och man hade markt det (varm slang + dod fisk). Samma galler kallt vatten ocksa. Har ni kopparror i huset? Malawis ar kansliga mot koppar och halterna kan bli rejalt hoga om det star vatten i ledningarna (ni var inte hemma). Inte for att jag har hort att nagon dodat fisk pa det sattet, men jag har hort talas om kopparforgiftade barn i sommarstugor.

              Mina Synodontis (Vandmal) ar 25 ar.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Belgarath
                Användare
                • februari 2005
                • 584

                #8
                Det var inte doppvärmaren som fick frispel ?? I en tråd på vårt Danska systerforum igår var det en stackars tjej som köpt en ny doppvärmare, stoppat den i baljan, ställt in temperaturen på 26 grader och glatt gått och lagt sig, på morgonen låg där 53 döda fiskar och tempen var 38 grader..fy fasen vad surt .

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Sedan kan annan skit finnas i stillastaende vatten. Ar ledningarna gamla sa lar vattnet vara syrgasfritt och sakert giftigt nar det kommer ut. Det ar ett klassiskt satt att doda fisk pa de marina faltstationerna dar jag har jobbat (stillastaende saltvatten blir fullt av svavelvate redan efter ett par dagar om det statt still i ledningen).

                  Ang. varmare sa ska man alltid stalla in termostaten i en hink innan man kor i den i ett akvarium, men det ar ju alltid latt att vara efterklok. Jag har helt slutat med varmare (inte pa jobbet, malawi och viktoria vill ha varmt).
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 1133

                    #10
                    HUr länge Ola?
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Jag antar att du menar hur lange det kan sta i ledningarna. Man bor ju spola ur ordentligt om man inte varit hemma ett tag, men det galler ju dricksvatten ocksa. Att duscha och kora en tvattmaskin forst ar sakert klippskt, dvs. att inte borja med vattenbyte nar man kommer hem.

                      Hur stort problem det har ar i verkligheten har jag ingen aning om.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • arnold 10
                        Användare
                        • juli 2005
                        • 31

                        #12
                        Jag vet ej om det är kopparrör i huset, bor i lägenhet. Han som bytte vatten tog det från badrummet och koppla till slangen i duschslangen. Dom andra akvariena (3st) klarade sig men där fyllde han i vatten i spannar från kökskranen. Jag funderade på att det tar alltid lite tid när man såtter på duschen innan det blir rätt temperatur, att det kändes bra i början men att det sen blev varmare. Jag använder ingen termostat. Hur hög tmperatur klarar malawisar?

                        Kommentar

                        • Havs
                          Användare
                          • december 2004
                          • 607

                          #13
                          Jag har läst någonstans att fiskarna dör vid 32 grader p.g.a. syrebrist.
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Hej

                            Eftersom att du bor i lagenhet sa ar min gissning inte fullt lika trolig som om du bott i villa.

                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Nyllet90
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 1133

                              #15
                              Bor man i en riktigt gammal lägenhet så är det väl ganska troligt. Eller?
                              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...