ancistrus med mask?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis
    Användare
    • februari 2005
    • 42

    ancistrus med mask?

    hej

    sammanfattning: är noga med vattenbyten, ingen nitrit, har nu även bytt bottensubstrat från engelsk sjösten till sand eftersom jag fick tips att det kunde vara svavelväten som dödat fiskarna (mycket onedbruten mat tydligen) Matar ok, de svälter alltså inte. Bra cirkulation. 100l.

    nåja igår kollade jag in en 5-6cm låg ancistrus och det såg ut som den hade något genomskinligt hängandes ut ur analen - liknade nästan en mask. Kan tillägga att de sjuka fiskarna blir passiva, väligt mörka i färgen och samtidigt gråa - en frisk fisk ser brun och fin ut och en sjuk ser grå och slö ut. Har observerat att magen har varit (ibland kraftigt) utstående på de döda firrarna.

    Kan det vara mask? Nu har jag endast 10 st kvar av en kul på 40+ och skulle gärna se att dessa överlevde..

    Tips någon?!
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    Jag förstår inte riktigt vad du menar. Är jag lite trött eller? Tror du att du ka om formulera dig?
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • lenis
      Användare
      • februari 2005
      • 42

      #3
      jo mina ancistrusyngel har dött en efter en och jag har undersökt de flesta rimliga orsaker och nu undrar jag om det möjligtvis kan vara nån form av mask som är orsaken?

      hur vet mand det i såfall? och hur behandlas den?

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        Mask har jag aldrig hört talas om i akvarium men annars tycker jag det låter som att de får fel käk? Det låter som att de blir förstoppade tycker jag.

        Kommentar

        • lenis
          Användare
          • februari 2005
          • 42

          #5
          jo ev förstoppning - men av vad?

          jag matar med algtabletter (JBL) samt sera vioform och nån algue-wafer (från pwss) samt zuccini. Matar ibland med ärtor. Ev kanske en övermatning av zuccini kan vara problemet? senaste tiden har de alltid haft tillgång till zuccini. Nu har jag blivit paranoid och inte matat med zuccini på några dagar, fast idag fick de en liten bit.

          kanske uttryckte mig fel, inte mask som i daggmask - utan inävlsmask. Har för mig jag läst att man kan ibland se maskar ur analöppningen på t ex ungfödare.

          igår plockade jag upp en död igen, detta var en stor firre på ca 5 cm. Fast i det tidigare massdödsakvariet har jag inte hittat nån död sedan jag bytte bottensubstrat (dvs några dagar sen = gott tecken att inte httat nån död)

          tack!
          Lenis

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Masken du tänker på är Camallanus, om du söker på det på t.ex. www.zoopet.se så hittar du info om hur den ser ut - som tunna rosa trådar som hänger ur analen.

            Som andra har sagt så låter det snarare som om dina fiskar har fisk-motsvarigheten till diarré - trådig vit avföring.

            Maten du ger låter lämplig, så jag vet inte vad anledningen kan vara. Normalt får växtätare kraschad mage av för kraftig mat, t.ex. röda mygglarver, men så verkar det ju inte vara för dig.

            Kan inte egentligen ge några bra råd förutom att göra tätare vattenbyten och ge ännu mer omväxlande foder (inkl. nåt proteinrikt, som t.ex. hackad daggmask eller hackad räka).

            Kommentar

            • lenis
              Användare
              • februari 2005
              • 42

              #7
              tack för svaret.
              ibland matar jag med räkmix kan jag tillägga. Ska börja lägga ner nån räka då och då.

              vattenbytesfrekvensen är det inget fel på kan jag garantera, senaste veckorna har jag bytt var och varannan dag! (något som inte är särskilt kul, 2 x 30% vattenbyte + bra filter borde ju räcka

              Kommentar

              Arbetssätt...