1800 l/h för mycket för ett 222 l malawi kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    1800 l/h för mycket för ett 222 l malawi kar?

    hej är 1800 l/h för mycket för ett 222L malawi kar? har just nu Fluval 304 ca 1000 l/h (ytterfilter) och en cirkulations pump på ca 650 l/h. 1000+659= 1650 l/h
    1800+1000= 2800 l/h ??
    MVh Ola

    ola lindeberg
    ola lindeberg
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Jag tycker att detta är väl tilltaget, ett av alternativen tycker jag skulle vara fullt tillräckligt.

    David
    David

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #3
      En välkänd akvariebutik på Lövåsvägen i Bromma rekommenderar en omsättning på "minst 8-10ggr akvarievolymen per timme". Då skulle du alltså ha minst 1998 l/h, och utan någon direkt övre gräns definierad. Motsvarande siffra för ett 720 l-kar blir alltså 5760 l/h. Sedan får väl var och en själv bedöma vad den uppgiften är värd.

      /Fredrik

      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        David jag menar så klart itne att jag skulle ha alla pumparna i.
        Grejen är att jag har en cirkulations pump på 1800l/h å en på 650 L/H
        såfall tar jag ut 650 å sätter in 1800?

        ola lindeberg
        ola lindeberg

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • april 2002
          • 581

          #5
          Jag menade att vilken av de tre pumparna skulle enskild vara tillräcklig. Jag ser inget skäl att öka på kapaciteten ytterligare genom att byta ut 659:an mot en med 1000l/h.

          Den välkända butikens yuttalande tycker jag är helt förkastligt och enda orsaken jag kan komma på är att de vill sälja pumpar.

          David
          David

          Kommentar

          • Reily
            Användare
            • maj 2002
            • 28

            #6
            Jag tror inte butiken gav det svaret, snarare en anställd i butiken...
            Med den personalstyrkan kan man få en massa olika svar, man måste se till att fråga rätt person.

            Mvh Rickard
            /R

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • oktober 2002
              • 985

              #7
              Uppgiften är hämtad från ett informationsblad i butiken, ett A4 med en sammanfattning av vad Malawiciklider är och hur man sköter om dem. Ett motsvarande blad sitter anslaget, väl synligt, vid varje avdelning i butiken i fråga. Jag kan förstås inte vara säker, men det verkar rimligt att det är en eller flera anställda som skrivit bladen.

              Om det hade stått att Malawisjön är ett dyhål strax utanför Arvika tror jag att någon kunnig anställd hade sett till så att uppgiften ändrades. Följaktligen antar jag att ingen anställd på butiken tycker att uppgiften om pumpkapacitet är tillräckligt fel för att motivera en ändring. Då kan man kanske sträcka sig till att säga att "butiken rekommenderar"?

              Mvh,

              /Fredrik


              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • Daniel
                Användare
                • april 2002
                • 156

                #8
                Jag har alldrig räknat på så sätt att man räknar
                antal litet i timman o plussar på literantalet etc....

                Till Malawi o Tanganyika rekommenderas minst 3-4ggr pumpkapcitet
                utav akvariets volym ! Ex. Om du har ett 300 Liter akvarie med Malawifiskar så bör det minst vara en pump som pumpar/har en kapacitet på 900 L/Timman.


                MVH
                Daniel


                Kommentar

                Arbetssätt...