jagad hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ake
    Användare
    • december 2002
    • 99

    jagad hona

    Släppte tillbaka en lab Trewavasae hona som släppt sina yngel i stora akvariet, 380 l hörn akvarie. Hon fick omedelbart de tre andra honorna och hannen efter sig. Nu gömmer hon sig och är rejält fenbiten. Ska jag flytta på henne till ett separat akvarie?? Är det risk för parasitangrepp på de skadade fenorna. Och i såna fall vad gör man då??
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det är inte fel att salta i vattnet när de får sådana problem med fenor, sår etc. Det kan även vara smart att flytta henne tills det läkt och prova igen. Inte alls säkert att hanen fortsätter då.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • ake
      Användare
      • december 2002
      • 99

      #3
      vilken typ av salt? Det är en väldigt vacker hona desutom VF så jag vill gärna jobba för att hålla henne kvar...

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Du kan köpa i en livsmedelsaffär. Det skall väl inte innehålla jod eller andra konstiga medel (även om många använder med jod med). Är du skeptiskt kan du ju alltid köpa ektozonsalt i en zooaffär. Jag använder grovt havssalt som jag köper på coop. 2kg kostar väl 14kr eller så.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • ake
          Användare
          • december 2002
          • 99

          #5
          vad är överlevnadsprognosen för den här typen av skador??

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Stora,bara hon inte fortsätts att stressas.Kanske läge att ha henne i en sk "åleds flytkasse" så de andra vänjer sig med hennes lukt/närvaro.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            Arbetssätt...