Pleco mår dåligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Pleco mår dåligt

    Min stora pleco mår inte bra han försöker desperat få tag i mat släppt massa tabletter till han men delfinerna snor dem för han. kan man slänga ner en sukini eller hur det stavas? Tror ni han får knapra på den i fred för han är helt tom på magen bara skinn o ben o han är ganska stor.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    #2
    Har själv haft samma problem med min 35+ cm pleco. Den är död nu, vet inte om det var pga ålder eller födobrist. Men mina malawis tog all mat som släpptes ner: sjunktabletter, gurkur, zuccini, allt!

    Om du inte vill flytta malen är ett tips att mata när de övriga fiskarna sover, dvs några timmar efter att det är HELT nedsläckt. Då har malen bättre chans.
    Zuccini på en tesked är också rätt bra då den inte försvinner omedelbart.

    Annars tror jag att stora malar som behöver mycket mat har väldigt svårt att konkurrera med malawis.

    mvh
    /Kid

    Kommentar

    • Pangaea
      Användare
      • februari 2004
      • 390

      #3
      Ett tips är att vänta med att släppa ner tabletterna tills alldeles innan man går och lägger sig och akvariebelysningen varit släckt ett tag... Malar är ju nattaktiva av sig och den kommer nog att få äta i fred när de andra fiskarna är lite sömniga...
      "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

      Min zoon

      /Magnus

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        De enda malarna jag haft som klarat sig bras med malawiciklider är ancistrus. gibbiceps och pleco's har aldrig fungerat bra för mig, de har alltid magrat och blivit fenbitna. Skicka tillbaka plecon till butiken och köp några ancistrus istället, de fightas för maten!
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • ryghar
          Användare
          • oktober 2002
          • 215

          #5
          Jag har haft plecos och malawi tillsammans utan några som helst problem. Mina plecor är/var 20-25 cm när jag hade malawi. De tog räkmix som sjönk ner på bottnen samtidigt som de andra åt. Tabletter fick de några gånger då och då som jag släpte ner efter belysningen släckts.

          //Janne
          Janne
          Min Zoon

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #6
            Ja ancistrusarna går det ingen nöd på de är feta o fina =P Stoppade precis i en zuccini får se om den kan komma på att det är mat. kommer nog flytta plecon till 375 karet sen där det bara kommer gå Mbuna i stora karet snor delfinerna varenda Tetra Pleco min =(
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            Arbetssätt...