Tips på lätta växter från Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ryghar
    Användare
    • oktober 2002
    • 215

    Tips på lätta växter från Sydamerika

    Hej jag skulle gärna vilja ha tips på lättskötta växter från sydamerika. Jag har en förmåga att döda alla växter utom anubias...men den är ju inte sydamerikansk. Bilder vore kul!

    //Janne
    Janne
    Min Zoon
  • Helenai
    Användare
    • oktober 2004
    • 269

    #2



    Heteranthera zosterifolila, stjärngräs, är sydamerikan och lättskött. Tycker jag.
    Hela Echinodorus-paketet finns ju oxå att välja bland. Jag gillar E. tenellus, t ex.
    Några ur Sagittaria-gruppen är från SA, samt Ludwigiorna som är lite svårare som växter betraktat. Bland de röda finns papegojbladen, Alternanthera reineckii. Den behöver dock mer ljus och hårdare vatten än man kan tro för att må gott.

    Sedan finns ju flytväxterna. Pistia stratoides, musselblomman, är kosmopolit men tydligen vanlig. Den är lätt.
    Och så finns ju Limnobium leavigatum som lär vara från mellanamerika, men som jag använder i mina kar som är tänkta att härma delar av två nordliga floder i SA, Rio Meta, resp. Rio Orinoco.

    Bland stängselväxterna finns även Micranthemum umbrosum, Hydrocotyle leucocephala och Myriophyllum-arterna samt Cabomborna. Kolla detaljer på Tropicas hemsida, www.tropica.com eller på www.akvarieguiden.nu.

    Vesicularia dubyana "Christmas moss" är oxå sydamerikan, varpå jag helt fräckt använder Vesicularia dubyana "Java moss" istället. Den är lätt att få tag i och växer så det knakar bara den får tillgång på näringen i strömmande vatten. Jag har satt på filterskummet där ju förhoppningsvis flödet är bra... [:p]
    Varde ljus... och det vart mörker.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel i mitt sydamerikaakvarium men jag har snart lyckats ta död på två stora svärdsplantor (de lever fortfarande, dock ser det mörkt ut) och en röd-bladig sak jag också köpte. Dock har den rödbladiga överlevt längst, ända tills min l-mal fick för sig att bita av den vid roten...
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • ryghar
        Användare
        • oktober 2002
        • 215

        #4
        Tack så mycket för svaren och bilderna. Två riktigt fina kar det där

        Jag får väl testa och se vad som överlever. Jag vet att jag har haft ihjäl ett par svärdsplantor för länge sedan, men jag har en nu som klarar sig rätt bra ser det ut som. Den blir bara lite äten av mina plecorsar.
        Janne
        Min Zoon

        Kommentar

        • Helenai
          Användare
          • oktober 2004
          • 269

          #5
          Tack! Just nu är de dock ingen skön syn eftersom de är helt förväxta med stjärngräs. Jag är ändå lite smånöjd eftersom de stora fiskarna lekt igen och nu har yngel i en grop i sanden (andra gången vi kommer så långt). Dessutom har Serpatetrorna som flyttades nyligen ynglat av sig med åtminstone nio yngel från till synes två kullar. Förvånande, men roligt.

          Jag har hört från flera håll att att en del plecos betraktar svärdplantor med större blad som sallad. Har inga själv, vare sig plecos eller vanliga svärdsplantor. Det är dock betydligt mer humus i Rio Meta-karet där det helt oplanerat går två ancistrus-hanar och gnager på alstubbarna än i Rio Orinioco-lådan. De kommer nog att få flytta...

          Det kan ju vara värt att testa den gräsliknande dvärgsvärdplantan, E. tenellus, som komplement. Den kanske inte är lika attraktiv?
          Varde ljus... och det vart mörker.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Hmm. Jag har inte upplevt varken Heternanthera eller E. tenellus som några direkt lätta växter. Bägge kräver en hel del ljus för att funka bra, och gärna CO2 (ffa Heternanthera). Räknar bägge arterna som medelsvåra växter, och har fått dem att funka flera gånger - men det har alltid krävts en liten extra insats från min sida.

            Många andra Echinodorus har jag dock upplevt som enkla, ffa E. bleheri. Trist nog verkar den vara en av de arter som många malar uppfattar som sallad. Flytväxter är däremot en annan femma, många arter funkar i de flesta kar, men kanske inte uppnår fullsize. Pistia rekommenderas, likaså Limnobium. Salvinia har funkat i alla mina kar, likaså Ceratopteris (alla tre arterna). Stor andmat är också en extrem nyttoväxt. Hade däremot inte kört den vanliga andmaten, då den är näst intill omöjlig att bli av med om man vill göra något annat med akvariet. Som nyttoväxt är den dock nästan oslagbar. Hornsärv är en annan bra växt, likaså Vallisneria. Bägge de sistnämnda arterna är kosmopoliter så det finns ingen domare i hempristävlan som kan slå ner på dem, nästan oavsett vilket kar man har. Rekommenderar båda som enkla växter, men gör ett tillägg:

            Hornsärv kan vara svår att flytta mellan olika kar - ta därmed enbart toppar (ca 10 cm) när ni flyttar den. Går den ner sig så behålls ändå det mesta av växtmassan, och tar den sig så har du en lättskött snabbväxare som både tål att flyta i ytan samt planteras. Vallisneria kan ta ett tag för att etablera sig den också - men väl etablerad är den oftast ett ogräs.

            Om det behövs så har jag hornsärv (tropisk variant), Ceratopteris pterioides (rätt ovanlig), Salvinia samt stor andmat som jag kan skicka mot en billig penning samt frakt. Maila mig direkt om intresse finns.

            Något som underlättar är att även ge växterna mat - i kar utan CO2 räcker det oftast attans bra med att ha ner lite micro-gödning (typ Tropica Master Grow) vid varje vattenbyte. Ger du även växterna mat så har du betydligt större chans att lyckas med växterna.

            För övrigt har jag frågat Kasselmann direkt om hon någonsin har sett Vesicularia-arter på sina resor i Sydamerika - svaret var ett kraftfullt NEJ. Minsann. För egen del hade jag därmed aldrig godkänt någon form av Javamossa i ett Sydamerika-kar - om det ska anses biotopriktigt.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Helenai
              Användare
              • oktober 2004
              • 269

              #7
              Kul att höra att vi har olika erfarenheter
              Jag har aldrig haft så mycket problem som när jag hade Ceraopteris-arten thalicroides... *skratt*
              Undrar om mitt mjuka vatten i Trollhättan får stjärngräset att trivas medan Malmö sannolikt har lite hårdare vatten?

              Stjärngräset kan jag nämligen gödsla med. Helt utan några insatser (nåja, lite TMG har de fått med mycket ojämna mellanrum) från min sida. Just nu tynar både Limnobium och Pistia medan Heterantheran tar för sig så det räcker som yngelkammare á la Javamossa... [:O]

              Aja, det är bara att prova vad som fungerar. Erkänner villigt att det funnits perioder när stjärngräset stått tvärstilla oxå. Men för mig har den, totalt sett, varit en busenkel och pålitlig parhäst större delen av de tre år som jag haft den.

              Hornsärven är säkert enkel, den har jag inte själv haft.

              Biotopriktighet: Oki. Trist för mig. Men enligt info på Tropicas hemsida är ursprungslokalen för Vesicularia sp. "Christmas moss" Brasilien i Sydamerika. Komprommissen är min egen. Tyvärr utgör mossan en väsentlig del av mina filterarrangemang så den kommer inte bort i brådrasket.
              Varde ljus... och det vart mörker.

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Jupp, man kan alltid testa och så länge man inte har CO2 i karet så kan samma växtart bete sig rätt olika beroende på hårdhet och pH. Får de dock alla näringsämnen så växer de allra flesta något litet i allafall...

                Jag har Christmas moss i växtkaret, men den växer himla mycket långsammare än Javamossan tycker jag. Annars svårt att veta om jag ska tro på Tropica eller Kasselmann. Lurigt.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • salar
                  Användare
                  • juni 2002
                  • 227

                  #9
                  Fan nu låter man som en veteran igen. Men Ehinodorus bleheri har en fantastisk förmåga att återhämta sig. Från stor och ståtlig till liten och ynklig men nu är den på gång igen. Börjar utveckla stora blad igen. Samma planta i minst fem år.
                  SALAR

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #10
                    Av Ryghar: "Hej jag skulle gärna vilja ha tips på lättskötta växter från sydamerika." -Varför måste de just komma ifrån S.Am.??
                    Min gemenskap med akvariefiskar (aldrig som växtodlare)
                    har iaf. givit mej en insikt i vilka akv.växter, som är härdiga och
                    brukar överleva även "han med gråa händer". Vill du ha grönt o skönt , men endå med firrarnas behov i förrummet, så tycker jag att
                    du byter Världsdel till Asien och Cryptocoryne....

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Hej!

                      På sistonde har alla växter misslyckats för mig utom de allra lättaste flytväxterna: andmat och flytormbunke.

                      Ett återstående exemplar av echinodorus blehri har långsamt blivit mindre och mindre under två års tid. Valiisnerian försvan snabbt i stora akvariet och för en närmast tynande tillvaro i mitt 250 liters. Mina tidigare erfarenheter av flera "lätta" växter som Sagittaria subulata, Ceratophyllum demersum, Egeria densa, Hygrophila polysperma och Echinodorus Quadricostatus var. "magdalensis" alla med mer eller mindre nedslående resultat

                      För ett par månader sedan fick jag en bukett Limnophila sessiliflora och den växer oerhört bra i alla mina akvarium, den är oxå nästan lika snygg som cabomban (som jag till skilnad från de flesta andra har goda erfarenheter av).
                      Biotopriktigheten i mina akvarium har fått stryka på foten (inte minst sedan jag också fått > 0,5 kvm javaormbunke (Microsorum pteropus) av en klubbkamrat). Snyggt är det iallefall med växter som trivs.

                      Mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...