Tuggande hona i eget kar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milano
    Användare
    • maj 2005
    • 23

    Tuggande hona i eget kar..

    Hej igen!
    Slängde ut en fråga tidigare om hur lång tid det tar innan honorna lär sig tugga färdigt.Då min rostciklid hona envisas med att hela tiden spotta i förtid!

    Men nu har jag funderat lite på vad någon sa om att hon kanske inte ser "vara i fred" på samma sätt som jag gör(jag tycker ju hon får vara det...men,men..).Så min fråga är: kan jag släppa över henne i ett yngelkar när de lekt färdigt,eller spottar hon rommen direkt då?Tänkte bara att hon kanske tuggar klart om hon är ensam,men det kanske inte går?!!

    Malin
  • stiffe
    Användare
    • april 2002
    • 953

    #2
    Se denna tråd http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12594
    mvh Stefan

    Kommentar

    • Milano
      Användare
      • maj 2005
      • 23

      #3
      Tac för tipset!Men den tråden ger inte svar på om man kan flytta honan så pass tidigt!

      Malin

      Kommentar

      • stiffe
        Användare
        • april 2002
        • 953

        #4
        Problemet med att honorna spottar,äter upp äggen eller annat beror oftast på att många odlare "tömmer" sina honor.Ynglen av dom tömmda honorna blir då inte präglade och som vuxna så är dom mycket dåliga på att själv gå tiden ut.Nu vet jag visserligen inte hur många ggr din hona tuggat innan men oftast tar det många tuggningar innan hon klarar av gå tiden ut.Sen kan det även bero på att någon av hanen eller honan är infertila(sterila)och att därför spottar eller äter upp dom obefruktade äggen.
        Tillbaka då till frågan:jag tycker att du ska prova med att flytta honan kort efter det att dom lekt,men som du själv skriver det är mycket stor risk att hon spottar i håven.Då kan du ju försöka med att samla upp äggen och sätta dom i en the-sil som du sen placerar vid ytan i karet.
        Lycka till
        mvh Stefan

        Kommentar

        • Milano
          Användare
          • maj 2005
          • 23

          #5
          Tack!
          Var just det jag undrade!
          Vi har gått igenom allt det här med mat och tömmningar osv. på en tråd innan.Men tänkte bara att det kanske var värt ett försök (om det nu går) att flytta på henne,då hannen är väldans dominant.Och hon är väl inne på kanske...sjätte gången hon spottar nu.Börjar bli lite lätt tråkigt tycker jag!

          Förresten,menar du att det kan bli yngel i en tesil?

          Malin

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • april 2002
            • 953

            #6
            Om man har äggen i en the-sil uppe vid ytan så att äggen hela tiden får nytt och syrerikt vatten så funkar detta.Det är just så odlarna som tömmer sina honor gör, dom öppnar helt enkelt munnen på honan, med lite lätt våld och tömmer ner äggen i en the-sil(eller liknande), så som jag beskrivit.
            mvh Stefan

            Kommentar

            • Milano
              Användare
              • maj 2005
              • 23

              #7
              Tack för tipsen!
              Är bara att testa...får se vad som händer när jag flyttar henne!

              Malin

              Kommentar

              • Nyllet90
                Användare
                • oktober 2004
                • 1133

                #8
                Jag har för mig att folk som har flyttat tuggandehonor har råkat göra så att honan spottat i den nya karet av stressen, och sedan plockat upp äggen efteråt. Kan jag minnas rätt?
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                Kommentar

                • Milano
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 23

                  #9
                  Tänkte mest att hon spottar ju ändå,så det kanske var större chans att hon inte gjorde det i ett eget kar.Men jag vet inte...är kanske inte så bra om hon blir stressad heller!

                  Malin

                  Kommentar

                  Arbetssätt...