mbunas är tåliga !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • maj 2004
    • 497

    mbunas är tåliga !

    ja jag vet att jag skrivit i andra trådar att jag inte har några kar längre, det har jag inte heller, utan ett 375 (med cirka 40 mbunas)står nu i vardagsrummet.
    Jag vill bara säga att d där med "Nej 60% vatten kan man inte byta", "Man måste ha pumphuvud som pumpar 3x volymen" e såååååååå överdrivet.
    Vid flytten av karet så blev det ett vattenbyte på cirka 95% för att allt vatten ja sparat i badkaret rann ut av misstag. Fiskarna visa inga som helst tecken på "skador"
    Sen vattenbytet veckan efter...ja då glömde jag bort att jag höll på tömma ut vatten så jag råka gå ner å handla...kommer tillbaka å i princip allt vatten va borta (bara nåra små pölar kvar)...inte heller då nått tecken på dåliga fiskar.
    Sen pajade mitt pumphuvud så i 375an pumpade ett 200 l/h pump i 2-3 veckor..ingen fisk död elr sjuka fiskar...

    Tack för mig!
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    jasså. Så du har fsk ändå?
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • Chicke
      Användare
      • maj 2004
      • 497

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

      jasså. Så du har fsk ändå?
      Nja..morsan ville inte att jag skulle göra mig av me dom så hon sa att hon tar dom i vardagsrummet. För jag ville inte ha dom här för vill kunna ta in folk här.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Chicke: Det är verkligen inte överdrivet utan flera års studier som gjorts av otal akvarister. Att byta så mycket som du gjort innebär att du dels måste ha bra vattenvärden och temperatur redan från början.

        De råd som ges är vad som anses vara bäst för fiskarna och vad som fungerar bäst generellt sett. Visst kan det fungera som du skriver att ditt nu gjorde och det är ju väldigt skönt...inte minst för fiskarna.

        Kommentar

        • Chicke
          Användare
          • maj 2004
          • 497

          #5
          Jo det e såklart men jag har ganska svårt att tro att fiskar dött bara för att man råkat byta 60% vatten en gång..
          Är det NÅN här på forumet som vart med om fiskdöd efter vattenbyte? Förklara för mig då hur det gick till...För isåfall borde ju 2st 100%-iga vattenbyten inom en vecka ta kol på d mesta...

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Det är väll ingen som sagt att ett 60% vattenbyte skulle döda fiskarna?
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Jodå, jag har varit med om att fiskar dött vid vattenbyte. Handlar om flera faktorer som kan gå fel. För egen del så är det mest yngel, Corydoras och en del sorters räkor som strukit med. Har vänt upp och ner på några halvvuxna Jullar också, men det såg jag i tid vart det barkade så de överlevde.

              Har man inte bytt vatten på länge kan pH-värdet ha droppat. Byter man med basiskt vatten kan ammonium gå över till ammoniak. Med stor fiskbelastning i karet är risken stor att en del fisk stryker med. Klor samt tungmetaller i kranvattnet är andra orsaker (räkorna som strukit med har gjort det pga hög kopparhalt i vattnet). När Malmö sänkte hårdheten i det kommunala vattnet var det många vars ciklider dog också. Byte av rörledningar kan också påverka (ffa koppar).

              Sedan ser jag inte själva vattencirkulationen som så avgörande egentligen. Tänker mer på filtervolymen. För största möjliga utbyte av Mbunas så ger dock bra fart på vattnet livligare firrar, har jag märkt. Ett kar med ett gäng stora ciklider behöver en schysst filtervolym i vart fall, men så himla stor snurr på vattnet måste det inte vara.

              Men, men. En del firrar byter jag minst 50 procent av vattnet till (med kallvatten) och de stortrivs. Andra firrar och en del andra djur får jag ta det lugnare med. Trevligt att det gick bra denna gången för din del i vart fall.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Jag byter alltid 50-60% av vattnet, så jag fattar inte var det kommer från att det inte skulle funka, så har jag gjort i 10 år hah..

                Sen är det ju så som Stefan säger. Klart att man kan ge fiskarna taskiga förutsättningar och få dem att överleva, men vi strävar väl ändå efter att ge dem så bra som möjligt? Jag hade inte tyckte det va så kul att leva i en miljö där man knappt kan andas för det va för lite syre i luften tex.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  bytar ca 40% i akvarierna med vuxen fisk, i 40liters akvarium med småyngel (som jag tror är lite känsligare än e vuxna) ha det råkat bli allt mellan 10%-80%-iga vattenbyten. Inte ett yngel som kolat hittills i de akvarierna. Glömmer jag däremot vattenbyten (vilket hänt några gånger i mitt 80liters) dör det ganska lätt fisk om jag inte bytar på två veckor. Det har troligtvis att göra med den mängd mat jag matar med.

                  Dock har jag vid sjukdom i mitt 720liters tanganyika-akvarium bytat 90% av vattnet och ersatt med helt nytt tempererat vatten. Fiskarna som såg hopplösa ut har frisknat till och är nu matglada så in i h-vete. Ett tips är dock att ta ut alla substratruvare eftersom de verkar extremt känsliga för tempererat vatten.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Chicke
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 497

                    #10
                    va nån tråd för ett tag sen när det va flera som skrev att det antagligen va pga hans 60% vatten byte som fiskarna dog..
                    Sen d där angående filtret...I typ 5 års tid hade vi ett 150 liters kar me sydamerikaner där vi ALDRIG gjorde delvattenbyten, utan kanske var tredje månad så bytte vi exakt ALLT vatten inkl renade stenarna i varmvatten, filtret stängdes av på kvällen och sattes på på morgonen (ganska ofta stog det nått dygn avstängt) för att det lät ganska högt i sovrummet. Den här tiden var vi OKUNNIGA om hur fiskar ska skötas...angående fiskarna, ja vi hade samma fiskar i 5 års tid, hur överlevde då dessa fiskar? (dom la även rom och skötte sina yngel bra...)

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Chicke

                      va nån tråd för ett tag sen när det va flera som skrev att det antagligen va pga hans 60% vatten byte som fiskarna dog..
                      Det kan ha berott på att det va för stor skillnad på det vatten han hade i och det han bytte med. Exempelvis kanske pH hoppade från 7 till 9 på 5 minuter eller så kanske han inte hade bytt på så pass länge att det var andra saker som var för annorlunda. Ett vattenbyte på 50%, ja till och med 80%, skall inte vara några problem om man byter vatten varje vecka som gör att det inte blir för stora förändringar vid bytena, vilket man kan lösa med bikarbonat (om man har fiskar som gilalr hårt vatten).

                      citat:Ursprungligen skickat av Chicke
                      Sen d där angående filtret...I typ 5 års tid hade vi ett 150 liters kar me sydamerikaner där vi ALDRIG gjorde delvattenbyten...
                      ...ja vi hade samma fiskar i 5 års tid, hur överlevde då dessa fiskar? (dom la även rom och skötte sina yngel bra...)
                      Sydamerikanska fiskar trivs bättre i lite syrefatigt vatten än Malawiciklider som vill ha fullt ös och mycket syre. Samma sak här egentligen.. Klart att de klarar sig, frågan är hur de mår, men jag tror ju att det är mycket lättare att hålla SA i syrtefattigt och lugnt vatten än Malawi. Lite grovt sagt kan man väl säga att de i princip skall hållas så...
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #12
                        I två omgångar har flera av mina praktbotior dött vid stora vattenbyten där temperaturen diffat bara ett par 3 grader.
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          #13
                          Det var nog inte temperaturen som gjorde att de dog. Något annat tror jag helt klart att det varit. Har själv haft praktbotior i 4 år eller så och de har klarat iallafall runt 5 graders skillnad vid vattenbyte flera gånger.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #14
                            Fast jag är säker på att det var vattenbytet som var den avgörande faktorn. Det var ganska unga praktbotior som dog. De var ganska nya i karet med så det var säkert en kombination av stress.
                            fish r friend

                            Kommentar

                            Arbetssätt...