RödZebra/Bright Blue

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leon
    Användare
    • juli 2005
    • 13

    RödZebra/Bright Blue

    Hej!
    Det är så att jag har köpt en stor röd zebra hona och är 100% säker på att det är en hona i och med hennes starkt röda färg på kroppen och på ryggfenan. I början jagde hon bort en vanlig rödzebra hanne på ca 4 cm. Då tänkte jag att hon kanske var för stor för honom och kände sig dominant med tanke på hennes längd. Då köpte jag en bright blue hanne på 12 cm i stället och stoppade i 375 karet. Det lustiga är att hon jagar bort honom med. Honan är på ca 14-15 cm. Om jag fattat saken rätt så är väl alla bright blue, hanar? Så varför ska hon jaga bort honom. Vad ska jag göra? Ska jag öka med 2 honor till i mindre strlek.?

    Råd behövs..
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Varför skaffade du en "Bright Blue" hane till Röd Zebra honan? Det är två olika arter...

    Metriaclima callainos "bright blue" och Metriaclima estherae (röd zebra).

    En stor hona kan bli dominant emot hanen om han är mycket mindre. Det har jag varit med om i mitt akvarium. Jag tycker du ska skaffa en hane av röd zebra som kanske är jämn stor och skaffa fler av arten. Det som du gjort nu menas att du har två olika arter som det föreligger stor korsningsrisk mellan. Titta här på de olika arterna.

    Kommentar

    • Leon
      Användare
      • juli 2005
      • 13

      #3
      Ja, det är mycket sant det du säger att det är en art som det är stor chans till korsning. Grejen var den att jag frågade i affären om det är ngn risk att släppa ner en bright blue hanne till en vanlig zebra hona. Ägaren sa att det inte skulle vara några som helst problem och antydde samtigt att det var samma art fast med olika färg. Ynglerna skulle kunna bli oranga som mörk blå. Sen har jag också hört att bright blue hanarna inte alltid lockas till lek med oranga honor?

      Men är det så att den röda zebra honan inte vill para sig med bright blue hannen, och är de verkligen 2 helt olika raser? Måste man köpa en stor ljusgul hanne för att få honan till lek? Och hur vet man då i sådanna fall att honan inte kommer jaga bort den nya hanen?

      Tack för svaren..

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Metriaclima estherae har blå hanar i Malawisjön medans det diskuteras om det förekommer orange hanar också. Enligt vissa rapporter finns de även där och inte enbart i fångenskap (framodlad form).

        Det som butiksägaren sa till dig är förvånande på ett sätt, det är knappast vidare professionellt och ciklidintresserat svar han gav dig utan rätt uppenbart ville han sälja en fisk till dig. Sådant här gör mig väldigt besviken att höra men det är en del klåpare i zoobutiker tyvärr. Handlare som struntar totalt i att ge rätt råd osv...det är inte första gången jag hört det, eller upplevt det själv och tyvärr lär det inte vara sista gången heller.

        Det rör sig inte om samma art, men det är närbesläktade med varandra.

        Metriaclima callainos "bright blue" har både hanar och honor i samma färg. Metriaclima estherae har vanligen blå/orange/gula/rosa/vitaktiga hanar och orange honor.

        Kommentar

        • Leon
          Användare
          • juli 2005
          • 13

          #5
          Okej. Jag ringde upp butiken idag och ägaren sa att det inte var en bright blue hane, utan en hane som var blå, ett annat pigment med andra ord. Dessutom sa han att honan skulle sluta vara dominant när hanen har växt till sig. Det är ofta förekommande att honorna jagar bort mindre hanar i och med deras strlek.
          Jag ska försöka med att skaffa 2 st röda zebra honor till hanen i mindre storlek så att det finns 3 honor till hanen. Det kanske kan lösa problemet. Om nu detta inte skulle funka kommer jag ordna en stor ljus rödzebra henne så att man är på den säkra sidan.

          Den här arten är med andra ord inte en lätt art att handskas med som det oftast ryktas om. Det finns ganska mycket komplikationen mellan könen och arten i sig.

          Tack för råden...

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Inte pejl på hur de två arterna du nämner korsar sig och sådant, men jag har kört lek på trewavasae. Höll honan i eget kar (för få firrar för att låta dem gå tillsammans), och när jag släppte ner en betydligt större hanne så fick han rejält med däng under ett par dagar. Därefter vände det, och honan fick däng tills de lekt och hon gömde sig i ett av rören som var ditlagda som gömsle. Vet inte hur länge du haft firrarna tillsammans, men man kan behöva lite tålamod för att få se det resultat man väntar sig.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Leon
              Användare
              • juli 2005
              • 13

              #7
              Okej, bra att du säger det. Precis det jag hade tänkt mig. Hade tänkt låta hanen växa till sig lite och se vad som händer..

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                Användare
                • april 2002
                • 1338

                #8
                Leon: Sa handlaren först att det var en Bright Blue men ändrade sig sedan när du ringde upp? Om det är så är handlaren inte alls att lita på; antingen är han okunnig eller skrupellös. Korsningar mellan Röd Zebra och Bright Blue är mycket förrädiska hybrider eftersom de är så lika att de är lätt att missta för renartiga fiskar. Sådana hybrider bör under inga omständigheter spridas!

                Är det å andra sidan så att det är en vanlig blå hane av Röd Zebra så är allt lungt.

                Lycka till!
                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

                Kommentar

                • Leon
                  Användare
                  • juli 2005
                  • 13

                  #9
                  Jo, det kom fram tillslut att det var en vanlig blå hanne av röd zebra. Så det är lugnt. Tror inte ägaren luras eller vill vara diffus på ngt sätt med tanke på att jag handlar hos honom regelbundet. Han är kunnig dessutom. Men det är sant, det finns handlare som bara vill sälja och bryr sig inte om konsekvenserna speciellt mycket.

                  Hoppas allt går bra nu..

                  Kommentar

                  • _Varanus_
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 123

                    #10
                    Hur ser man skillnad på en lightblue hane och en rödzebra hane som är blå?
                    Mvh Adam

                    Kommentar

                    • _Varanus_
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 123

                      #11
                      Brightblue hette det visst =)
                      Mvh Adam

                      Kommentar

                      • ciklidaren

                        #12
                        Främst erfarenhet, och Bright blue har färre äggfläckar samt vackrare färg.

                        Kommentar

                        • Nyllet90
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 1133

                          #13
                          Har Bright Blue färre ägg fläckar? http://images.google.com/imgres?imgu...PA:en%26sa%3DN (Kopiera allt och klipp in i browsern!)
                          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                          Kommentar

                          • Kid
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 256

                            #14
                            Om jag inte minns fel så stod det i en av de senare artiklarna i CB att RZ, inte bara hanar, är byggda så att de inte
                            kan stänga munnen helt.
                            Kanske något att gå efter?

                            /Kid

                            Kommentar

                            • ciklidaren

                              #15
                              Det där är ju garanterat en rödzebra-hane. Kan inte rödzebra stänga munnen? om det är så, så borde det ju bero på inavel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...