Hjälp sökes...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaddeB

    Hjälp sökes...

    Vi har detta som grundförutsättning.

    PH 7.8
    KH ca 1
    DH ca 1
    Konduktiviteten är 100.

    Om vi skulle vilja prova på att odla ciklider också, vad skall vi satsa på om grundförutsättningarna är dessa och vi inte vill hålla på och ändra för mycket på vårt vatten?

    Tänker först och främst på dvärgciklider.

    En fråga till, finns det munruvande dvärgciklider?


  • daniel60
    Användare
    • mars 2003
    • 527

    #2
    I ett så mjukt vatten kommer pH-värdet att sjunka. Perfekt för många SA-ciklider, alltså.
    De minsta munruvande cikliderna från Sydamerika jag kommer på är Bujurquina-arterna och (håll i dig) Tahuantinsuyoa macantzatza. De lägger rommen på ett löv, och skyddar sedan de nykläckta ynglen i munnen.
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • Linda A
      Användare
      • juli 2002
      • 404

      #3
      Hej!

      Det finns en munruvande apistogramma med. Men frågan är väl hur lätt det blir att få tag på den. Carl Weinberger berättar om den i CB 2-02. Då när han skrev texten fanns det väl inget artnamn om jag förstår det hela rätt utan den kallades av "tyskarna" för maulbru(tysk u)ter-apistogramma eller ev apistogramma sp "red face".
      Denna apistogramma ska vara en larvofil munruvare.

      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Lurig fråga egentligen när du skriver dvärgciklider enbart. Går vi över till Afrika finns många munruvande dvärgciklider, ex Egyptisk munruvare. Beroende på hur man resonerar så kan en hel del firrar från Malawi/Tanganyika kanske också räknas till dvärgcikliderna när det gäller storlek på fisken. Får dock anta att det är sydamerika du syftar på när posten ligger i den tråden.

        Vattnet hade jag annars inte ändra på i första taget. Beroende på art/svårighetsgrad så kan du få sänka pH, men annars tycker jag vattenvärdena låter ok för att prova enklare arter på studs. Mångsidig kost, mata lite men ofta och byt mycket vatten - borde bli lek rätt snabbt. Är ynglen svåra att dra upp eller om rommen inte kläcks kan du börja trixa lite med vattnet - torde räcka med torvfiltrering för att sura vattnet.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • MaddeB

          #5
          Hejsan på er

          Jag tackar så mycket för svaren, och skall Sätta mig och grundligt kolla upp dessa små raringar.

          Vad roligt att det finns små munruvare också jag har letat och letat men tydligen inte länge nog och hade nästan gett upp hoppet, jag tycker att det verkar otroligt facinerande att få följa deras lek och romvård- och yngelvård.

          Ja det finns både fördelar och nackdelar med så mjukt vatten som vi har, men jag har mätt och mätt och mätt PH värdet *pust* och det verkar faktiskt hålla sig i shack, men i karet med Malawiciklider så har vi lagt i ordentligt med kalksten.
          Men vid större nederbörd så gäller det att ha koll på kranvattnet så att värdet inte har förändrat sig för mycket.

          Och vi verkar ha vatten där våra discus och L-malar trivs, och både discus och malar har lekt.
          Ett discuspar lekte efter bara ca 3 veckor hos oss, men det är unga exemplar så de "tränar på".
          Malarna lägger rom och får bebisar och det är så otroligt roligt, då jag trodde att vårt vatten skulle ställa till med mycket problem.

          Och speciellt Corydoras Sterbai verkar ha en aldrig sinande lust att få avkommor.

          Just nu så ligger en helikoptermal och har stängt in sin hona i en grotta, och han är som en dörrpropp, inte ens chans att det smiter ut en hona från honom.

          Då blir det till att lusläsa om små munruvare, men jag antar att jag har en massiv letning framför mig, men det är ju i letandet som jag hittar de små guldkornen.

          Tackar båda två för svaren.

          Kommentar

          • MaddeB

            #6
            Hejsan Patrik

            Ja det kanske var lite väl globalt till att börja med... man man måste ju börja någonstans.

            Men det med Afrikanska ciklider låter mycket intressant, väldigt intressant till och med.

            Måste nog sätta mig och läsa på riktigt ordentligt[:p]

            Har du några tips?

            Kvällen är räddad och jag skall gå igenom alla tips jag fått, och det är då alla frågorna kommer


            MVH

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Egyptisk munruvare är en trevlig krabat, som jag minns det från när jag hade den. Finns flera andra som kommer från mer regnskogsförhållanden. Spana i artbeskrivningar på Zoopet och andra ställen, sök på släktnamn på Google, med mera - lovar du hittar flera skojsiga saker där om det gäller Afrika.

              Malawi och Tanganyika har som jag nämnde ovan flera dvärgciklider som är munruvare, om man ser till storleken på fisken (max 10 cm). Däremot kan de kräva rätt annorlunda vatten samt betydligt mer plats än vad du kör med i ditt kar.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #8
                Vill man ha Malawi så är det superenkelt. 1 matsked bikarbonat per 100 liter nytt vatten så har du ett ph på 8,3 som håller till nästa byte utan problem.

                De är ju också Afrikanska ciklider!
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                Arbetssätt...