Juwel Rio 400 filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    Juwel Rio 400 filter?

    Vi har bestämt oss för att köpa ett juwel rio 400 om två veckor och jag har lite funderingar kring det inbyggda filtret? Försöte hitta lite info om det men hittade inget på juwels hemsida förutom hur man byter filtermaterial och sånt. Sökte på google och såg att någon skrev att det var på hela 8 liter? Kan någon bekräfta det? Skulle kännas bra för då slipper man köpa sig ett ytterfilter.
  • Centurion
    Användare
    • oktober 2003
    • 210

    #2
    Juwels filter är erkänt bra faktiskt. Jag har kört ett rio i ~två år nu och stabilare system får man leta efter. Rengör väl en av kuddarna i taget med cirka två-tre månaders mellanrum... funkar klockrent! Volymen hittade jag lite info om på denna sida:
    Juwel Internal Filter Bioflow L 6.0,4022573870602,Juwel-Aquarium,87060,,for aquaria up to 400 l content,aquarium,aquaristic,aquaristik,aquaristikshop

    ...alltså sju liter för jumbo-filtret.
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • Klas A
      Användare
      • december 2004
      • 104

      #3
      Varje kudde är 15*15*5 och det är 4 st plus en tunn vit duk som man lägger ovan på dessa fyra. Pumpen är väl på 1000 liter orginal finns en 1500 liters å köpa som man ersätter orginal med. Jag har ett juwel 450 vision och har tagit bort den stora klumpen och ersatt med bottenfilter från Åleds funkar fint men då måste du har engelst grus eller annat liknade material i botten...
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

      Kommentar

      • ovsor
        Användare
        • januari 2005
        • 55

        #4
        Jag har samma kar. Det står inte i bruksanvisningen hur många liter filtret är på men 8 kan nog stämma. Pumpen är på 1000 l/t och räcker väl för ett "vanligt" sällskapsakvarium men jag har även ett Fluval 404 på 1300 l/t då jag har mbunas i mitt. Man kan byta ut pumpen på juwelfiltret till 1500 l/t. Finns som tillbehör, vet ej vad den kostar men såg den på Hornbach i Göteborg. Bör väl finnas på de flesta välsorterade zooaffärer. Filtret är lätt att sköta, långa intervaller. Vad skall du betala för karet? Jag har sett att priserne på Juwels kar skiljer sig krafigt åt i landet. Mitt kostade 5600:- på Herkules Zoo men jag har sett priser uppåt 8000:-.
        Ove

        Kommentar

        • Klas A
          Användare
          • december 2004
          • 104

          #5
          Jag tycker att pumpens utlopp sitter för långt ned på filtret ger allt för dålig ytrörelse. Tror inte att 1500 liters pumpen kostar mer än 500 kr på Herkules Zoo
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

          Kommentar

          • Centurion
            Användare
            • oktober 2003
            • 210

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Klas A

            Jag tycker att pumpens utlopp sitter för långt ned på filtret ger allt för dålig ytrörelse. Tror inte att 1500 liters pumpen kostar mer än 500 kr på Herkules Zoo
            Det medföljer ju plast-rörs-vinklar till filtret/pumpen så att man får upp utsläppet mot ytan... inga problem...
            http://www.adelgren.se/akvarium/

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • januari 2005
              • 1042

              #7
              Vi kommer köpa ett beg för 4000:- 3 mån gammalt. Att ha en fluval 404 utöver standardfiltret tycker jag låter lite overkill =) Nog ska 8 liter filtervolym räcka. Kommer förmodligen köpa ett riktigt starkt powerhead att sätta vid ytan i andra änden av karet. Har 1000l/h i 222 liter idag och jag tycker det är på gränsen till dålig ytrörelse i det så....

              Låter för övrigt som att ni är nöjda med det inbyggda filtret. Kul o höra!

              Kommentar

              • MickeW
                Användare
                • december 2004
                • 113

                #8
                Juvels innerfilter räcker gott och väl för det mesta. Det handlar helt enkelt om vilka sorters ciklider karet ska inhysa. Är det t.ex. stora grisar (påfåglar) så kanske det kan vara en idé med extra ytterfilter. Annars kommer det att räcka. Se till att rikta utblåset mot ytan så blir vattnet rejält syresatt.

                Mvh MickeW
                Då var man medlem....!

                "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 1042

                  #9
                  Stora blir det definitivt inte... Det handlar väl snarare om att jag vill kuna ha typ demasoni och troffar i det utan problem... Men även om jag skulle köpa ett stort ytterfilter till ett annat kar så kommer jag ju knappast upp i mer än 8 liter?

                  Fast ni kanske kör med dubbla ni som har troffar o dyligt?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...