Akvariefiskar i utomhus damm!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Akvariefiskar i utomhus damm!

    Jag har lite funderingar på hurvida det skulle gå att bygga en utomhus damm och ha sina Malawi (eller andra ciklider) i på sommar månaderna. Givetvis krävs det uppvärming, men det borde ju gå att fixa rätt lätt med en kraftig doppvärmare, eller flera om det behövs.

    ÄR DET NÅGON SOM TESTAT ATT TA UT SINA CIKLIDER UNDER SOMMAREN?
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    ja. jag hade Geophagus Brasiliensis i min damm under sommaren. Funkade bra, såg läckert ut när de gled runt och skimmrade i solljuset.
    Uppvärming med värmare blir dyrt, tror mer på en lång svart slang i slinga på garagetaket och en cirkulationspump. Skall eventuellt testa det nästa år. Vill så gärna att min stora arowana skall få ta sig ett sommardopp! Skulle vara cool å hänga en räka i ett snöre å fånga "hoppet" på bild, underhållning till midsommarsnapsen

    Lite bilder som visar hur en damm grönskar igen på 3 år:
    Anders L

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Hmm, nu är jag här och klabbar igen utan att ha testat - MEN. Projekt Malawiciklider utomhus i damm finns utförligt beskrivet i ett DATZ-nummer, minns dock inte årgång (någonstans mellan 2003-2004 tippar jag). Känner även flera akvarister som har provat lite vanligare arter, och de har ALLA utan undantag blivit så otroligt mycket grannare än de firrar man ser i akvarium.

      Jag har personligen aldrig gillat Praktbarben såvärst så jag velat ha den, men en kille i föreningen har kört flera generationer utomhus under sommaren - när jag såg de firrarna under vinterförvaringen blev jag stum. Färg, beteende, form, storlek... you name it. Ynglar dessutom av sig som ogräs i dammen.

      Har själv en murarbalja på balkongen som är tänkt att köras vanlig Makropod i. Den har ju blivit urvattnad i färgerna med åren, så jag vill testa och se om det funkar lika med den som med praktbarberna. Dessutom tål den rätt varierande temperaturer. Andra firrar som borde funka fint är ju kardinalfiskar. Misstänker att många ytvattenfiskar skulle funka perfekt utan uppvärmning också.

      Hilsen och lycka till!!

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • juni 2004
        • 1314

        #4
        Ni har alltså inte värmt upp eller? Skulle dock inte våga köra i mina Malawi utan att värma upp!

        Börjar hur som helst bli grymt sugen på att testa det!

        Men hur dyrt kan det egentligen vara att ha en doppvärmare (okej, rätt stor kanske) igång under några månader? Förhoppningsvis blir det varmt och det behövs inte,
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • Martin Johnsson

          #5
          Hur stora dammar snackar ni om? Och Ungefär hur länge har ni demi vattnet?

          Jag och en polare har skämtat om att plantera in Malawi i hans damm, iofs är den skrämmande stort, och just nu går de 30 guldfiskar som inte ens märks, och även vi inser att det är helt orealistiskt.

          Och sen när de e dags å plocka in dom? Hur gör ni då? Och sen matning?

          Dessutom tänkar jag på onda, elaka fjäderfän som kan tänkas smaska på firrarna, så mycket skepsis där, men är endå sugen på att kanske prova någon gång, fast då knappast i en jättestor damm...

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            Bra frågor! Kan inte någon med erfarenhet svara!

            Dammen jag ev. tänkt bygga kanske kan bli mellan 1000-2000 liter. Men lite svårt att uppskatta så är.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • Gwendly
              Användare
              • december 2003
              • 374

              #7
              Jag har kort ciklider utomhus (utan uppvarmning) i flera ar. Nagra arter jag provat ar:

              Neolamprologus pulcher
              Neolamprologus brichardi
              Paratilapia polleni
              Astatilapia nubila
              Julidochromis regani

              I ar, om det blir lite varmare igen sa kommer jag kora Labeotropheus trewavassae utomhus.

              Jag kor mina i ett akvarie pa ungefar 400 liter, med en Hagen 802 powerhead som cirkulation. Funkar mkt bra, stora fina fiskar som ynglar av sig som darar. Vi har visserligen vanligtvis varmare vader har an vad som ar i Sverige. I ar har det varit valdigt kallt daremot, igar natt var det bara 12 grader :/

              Kommentar

              • Martin Johnsson

                #8
                Jag kan lungt säga att jag blev hyfsat intresserad när jag läste detta, och har en liten plan på hur jag hade gjort. Men till att börja med vet jag inte om jag egentligen vill ha en damm i min trädgård, så därför hade jag köpt en formpressad damm, typ den på 1500liter på länken nedan.



                Tyvärr var den lite dyr, normalpris på 6000 på den återförsäljaren jag hittade på nätet, men det finns säkert billigare alternativ.

                Till denna damm hade jag byggt en ställning i trä som jag "sänker ner" dammen i, så att hela paketet är ovan mark, och om jag vill ha bort det så blir det inte allt för stora ärr i trädgården.

                Och det finns sedan ytterliggare en anledning till att jag vill ha en färdig damm, jag tror att det kan vara enklare att få upp fisken till hösten där. Och i värsta fall får man väl tömma dammen när de blir dags.

                Detta kombinerat med mina fantasier om ett akvarium modell stort(2500l) ger mig rysningar, och det värsta av allt är att platsen finns. Synd bara att pengarna saknas..!

                Och med uppvärmningen tror jag nog att man skulle kunna testa att köra med tjcok svart slang som ligger på garagetaket och drar åt sig solvärme, och koppla in en liten drivande pump till det hela kalaset... Borde funka ganska bra(och jag har för mig att nån skrev nått om nått sånt tidigare här).

                Men varför ger ni mig sådana här ideér?? Har ju varken tid eller råd!!

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #9
                  Hehe, man skulle kunna ha någon typ av damm inomhus om man hade en källare! Det har jag funderat mycket på. Har dock ingen källare! [V]

                  Jag har lite slänt i min trädgård och skulle önska placera dammen i slänten på någonvis. Så att man får upp den lite. Leker även med tanken att i slänten ha en glasskiva så att det blir lite akvariekänsla. Vet inte om ni fattade det där men...
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Prayerman,
                    nog fattade jag det alltid. Turligt nog har jag varken hus eller trädgård, annars hade det kunnat bli dyrt - har länge umgåtts med planer på en damm i trädgården och så glasruta in i gillestugan... eventuellt också en bäck som rinner genom källaren till huset... drömmar är gratis!!

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 1314

                      #11
                      [:p] Någon som har servetter!!!
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Såja, såja... andas djupt, ta det lugnt... en liten drink kanske kan hjälpa...
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • wracker
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 295

                          #13
                          vad hände sen då ? Prayerman tog en drink å tappade bort tråden?
                          blev det någon förverkligad dröm?

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Jag har ingen egen erfarenhet av fisk i trädgårdsdammar, men det känns ändå som om jag inte skulle ha fisk jag var rädd om i en trädgårdsdamm, det är för mycket som kan gå snett. En häger, en mink, kråkor, eller bara grannens ohängda ungar - och adjöss med fisken.

                            Kommentar

                            • Cissi
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 357

                              #15
                              Ahh, först nu inser jag att det var en gammal tråd. Läste bara första inlägget på andra sidan för att sedan läsa första sidan.

                              Jag har en damm på ca 5000l och hade aldrig vågat stoppa i Malawisar där. Under sommaren pågår det full aktivitet i luftrummet ovanför den och på vår gräsmatta. Dammen är iofs djup och bottenfryser aldrig så fiskarna har stor chans att gömma sig.

                              Hade jag nu stoppat ner ett par fiskar där i måste jag räkna med att aldrig få upp dem igen. Idén är ju rolig. Hade jag anlagt en damm för akvariefiskar hade jag lagt den så att jag fick med en bit av ett berg, dels för att det är naturligt, men också för att berg håller värmen otroligt bra om man är orolig för att tempen ska sjunka under natten.
                              Tror också på svart slang över ett tak. En kompis till farsan värmer upp sin pool på ett liknande sätt fast han har solceller på taket som värmer vattnet på nåt vänster...
                              Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...