Tillväxt på Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Tillväxt på Golden

    Förra hösten startade jag upp ett malawiakvarium på 500 liter. Golden, Röd zebra, Flavus samt L. Trewavasae. Samtliga fiskar var ca 4 cm. Idag 10 månader senare har de tre sistnämnda lekt några gånger. Flavusen är fullstor, medans de andra två sorterna kan växa lite till.
    Golden är problemet, dessa sex har inte alls någon bra tillväxt. Men det är ju jag som tycker det. Min undran är:
    Är Golden för "snäll" så att den inte kommer åt maten i tillräcklig omfattning eller har den en långsam tillväxt eller vad?
    Min zoon
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    #2
    Jag hittade sökfunktionen här på NC. Frågan har varit uppe många gånger förr. Svaren som jag läste i två gamla trådar bekraftade min gissning, nämligen att andra mbunas kan vara för tuffa för dem. Mina L. Trewavasae tar ju för sig rejält, liksom flavusarna. Röd zebran därefter och sist Golden, så ser det ut vad gäller deras framfusighet.

    Jag får göra som jag tänkt. Flytta de 6 Golden till ett 430 liters, där jag bara har ett litet gäng Likomapärlor, Melanochromis joanjohnsonae. Det borde väl fungera bättre?
    Min zoon

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • oktober 2004
      • 1133

      #3
      Jo, Goldens är väldans snälla och gulliga fiskar. Så stackarna kan tyna bort ibland.
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • Milano
        Användare
        • maj 2005
        • 23

        #4
        Men inte alltid!Jag köpte tre nya honor (ungfisk),för några månader sedan.Dessa är för tillfället de kaxigaste jag har.Styr och ställer med det mesta(även vuxen fisk) och växer som ogräs!Jag trodde också att de var nästan för snälla,men inte i det här fallet!

        Malin

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #5
          Jag har läst en del gamla trådar samt pratat lite med andra akvarister och det verkar vara precis som både Nyllet90 och Milano beskriver, nämligen:
          att det kan fungera bra att ha Golden med tuffare fiskar, men att det också kan gå mindre bra.
          Jag skriver mindre bra eftersom de flesta beskriver att någon enstaka Golden sakta bestämmer sig för att tyna bort, inte en hel grupp.

          Mina Golden kommer fråm mycket gula och fina föräldrar, dock inte f2 eller så. Generna kan väl vara lite si och så.
          Det som möjligtvis kvarstår i min fråga är om Golden har en betydligt långsammare tillväxt en t.ex Röd zebra. Är det någon som kan göra en jämförelse med någon relativt vanlig mbuna? Om ja, så är jag tacksam för ett svar.
          Min zoon

          Kommentar

          • Milano
            Användare
            • maj 2005
            • 23

            #6
            Vet inte hur det fungerar generellt,men har två rödzebra honor som var lika stora som de tre golden från början.Dessa är i varje fall mycket mindre än golden just nu.Men det kan kanske bero på att mina golden "tagit över" karet.Om de hade vart mer underlägsna kanske det skulle blivit tvärs om.

            Malin

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • oktober 2004
              • 1133

              #7
              Dina goldens kan vara mindre för att dom inte kommer åt lika mycket mat.
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

                Dina goldens kan vara mindre för att dom inte kommer åt lika mycket mat.
                Det är det jag tror också.
                Min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...