Typ av cement?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WaterBoy
    Användare
    • november 2004
    • 39

    Typ av cement?

    Vilken typ av cement använder ni för att pensla yta på er frigolitinredning? Är det helt vanligt murbruk eller vanlig cement som man gjuter betonggolv av? Duger den massa som man använder då man lägger kakel/klinkers? Vad är Husfix?
    Här yras det väldigt mycket om att det är ett måste att använda sig av det superdyra Sika Top Seal 107 men jag tycker mig ha hört storyn där man använt andra produkter som kostar en bråkdel!

    Tacksam för svar, Johan.
    Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Husfix görs av casco om jag inte har helt fel. kolla i färghandeln så hittar du det. Jag vet däremot ingeting mer om det eftersom jag rivit ut alla frigolitbakgrunder jag fått med akvarium.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • WaterBoy
      Användare
      • november 2004
      • 39

      #3
      Problemet är att jag bor i finland. Jag tvivlar på att produkten heter husfix här Ska surfa cascos sidor lite, kanske jag hittar svar där. Stort tack!
      Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

      Kommentar

      • WaterBoy
        Användare
        • november 2004
        • 39

        #4
        Tror jag har det... om det är husfix 3676 som du tänker på så heter det här i Finland "Kotikitti 3676" . Skall höra mig för vad det kostar.
        Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Waterboy,
          stämmer nog med Kotikitti - tycker mig minnas det från min tid med husfix. Förpackningen är ljusblå med lite bilder på i Sverige. Annars har jag gjutit mina modulfrigolitbitar med "vanlig" cement, ju finare korn desto bättre. Vill du ha tid att jobba lite med bakgrunden också (dutta på färg, forma osv) så ska du helt klart ta något som inte stelnar så fort. En av modulerna gjorde jag av snabbtorkande lagningscement, och den torkade innan jag hann måla klart den. Låt dessutom bakgrunden härda färdigt på torra land.

          Använder du något cementbaserat utan att lacka det så ska du helt klart köra akvariet i minst en vecka med bakgrunden i och med lyset på. Gör sedan några fullständiga vattenbyten. Lyset genererar lite biomassa som täpper igen cementen lite. Vattenbytena avlägsnar den största delen av alla OH-joner som betongen läckt. Kör några billiga överskottsfirrar som testpiloter, om du är osäker - samt för att få igång karet lite.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • reecord
            Användare
            • februari 2004
            • 341

            #6
            kotikkiti stämmer. jag kommer ihåg det för jag och grabbarna skoja om det när vi gjorde min bakgrund
            Sydamerika

            Kommentar

            • WaterBoy
              Användare
              • november 2004
              • 39

              #7
              Tack ännu en gång! Har tänkt att göra enligt följande: http://www.aqua-web.org/docs/Valukivet_akvaarioon.pdf Ni kan ju titta på bilderna iaf
              Har tidigare gjort i glasfiber men hade nu tänkt gå ut och gjuta av en bergsvägg med hjälp av mjölk-lim(?) enligt guiden ovan. Skulle vara trevligt att även försöka sig på ett stort stenblock.
              Husfixen borde väl ha ungefär samma egenskaper som Sika Top Seal 107:an men kostar inte lika mycket. Ska gå till Clas Ohlsson och kolla om dom har Kotikitti. Vad betalar ni för en 2,5kg påse och hur mycket behöver man för en bakgrund som är 120*50?

              mvh, Johan
              Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

              Kommentar

              Arbetssätt...