krabb%#&!#

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dempa
    Användare
    • april 2005
    • 35

    krabb%#&!#

    vi köpte två små sköna krabbor (inte den stora malawikrabban utan en liten sort som jag inte vet namnet på. kostade ca 50 spänn styck) på trop akvarie import i gbg för ca 2-3 veckor sedan.
    säljaren sa att de inte brukar slåss, annat än om de är 10 eller fler.

    nu efter upptäckte vi att den ena krabban (som e lite större och har mkt större klor än den andra) knipsat av tre ben på varje sida om den mindre krabban!

    har nu lagt den kraftigt invalidiserade krabban i ett krabbfritt akvarium. det jag känner till om krabbor är ju att deras klor kan växa ut igen, gäller detta även benen??

    himla elaka krabba alltså. han har verkligen varit noggrann och knipsat av krabbans ben ända inne vid kroppen, knappt så man ser stumpen!

    men han verkar hyfsat pigg med tanke på omständigheterna den invalidiserade krabban. han äter på sin algtablett som han håller i ena klon. lite svårt att gå har han visserligen - tro jag det eftersom han bara har 1 ben per sida, men han hankar sig fram.

    nå, vad tror ni om hans möjligheter?
  • _Varanus_
    Användare
    • oktober 2004
    • 123

    #2
    Benen växer ut igen! =)
    Mvh Adam

    Kommentar

    • Uffeman
      Användare
      • februari 2004
      • 234

      #3
      Jobbigt när det krabbar...

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        *** Ämnet flyttades eftersom det inte har någon med afrikanska ciklider att göra. Trådar om övriga fiskar och akvariedjur skrivs här. ***
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Tror det växer ut igen, om krabbstackarn får vara ifred. Brukar hända en del när de ömsar skal. Var längesedan jag körde krabbor, men räkor har jag haft attans länge i flera olika varianter. De klarar himla mycket stryk, som brukar räta upp sig när de ömsar skal just.

          Tänk bara på att alla kräftdjur är betydligt känsligare för tungmetaller i vattner än alla andra djur jag känner till. Aldrig något snigel/algmedel med koppar eller liknande. Då dör de som flugor.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Ett tydligt tecken på att man skall kolla upp vad det är man köper innan. Hur kan man sköta ett djur på rätt sätt om man inte ens vet vad djuret heter? Vem kan alldeles säkert säga att benen växer ut utan att veta vad djuret heter? Är det så att alla krabbor kan få benen att växa ut under alla möjliga omständigheter......Knappast.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            Arbetssätt...