Nyspottad hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ake
    Användare
    • december 2002
    • 99

    Nyspottad hona

    Hur länge ska min VF Lab Trewavasae hona gå kvar hos sina yngel. Hon spottade i natt.
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    hon kan gå kvar några dagar för att återhämta sig efter ruvningen. Var försiktig vid återförande av henne, hannen kan bli ganska aggressiv.

    grattis till ynglena
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • ake
      Användare
      • december 2002
      • 99

      #3
      jag har många grottor. Men hennes medsystrar,de andra honorna, är nästan värre än hannen....

      Kommentar

      • Belgarath
        Användare
        • februari 2005
        • 584

        #4
        Du kan ju skaffa en sådan där flyttande nätkasse att ha i ditt stora kar..allt för att honan ska få rätt "doft" oxå...annars är det väl lätt hänt att dom ser henne som en nykomling som ska sättas på plats direkt och är hon då redan svag efter ruvning......Där kan hon sen gå en vecka eller nått och äta upp sig i lugn och ro + att du riskerar inte att honan ska äta upp sina egna yngel om hon nu går kvar i ditt spottkar (vilket ju kan hända av 7000 olika anledningar).

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • januari 2005
          • 1042

          #5
          Jag har haft enorma problem med att återinföra honor. Om jag ska va ärlig så tror jag det allra bästa för honan är (hoppa på mig bara!) att låta henne gå i tre veckor i stora karet, lyfta upp henne snabbt och tömma henne direkt, och sedan bara släppa ner henne i karet igen. De allra flesta honor jag satt tillbaks har blivit rejält tilltufsade och de har tagit vöer en månad för dom bara att läka fenor osv... Inte kul för dom... Vissa fick soten på kuppen.

          Kommentar

          • ake
            Användare
            • december 2002
            • 99

            #6
            jag har ett nytt 275 l som är obebodd men i gång sen en knapp vecka...kan det vara något att låta honan gå där och äta räkmix i lugn och ro??

            Kommentar

            • Belgarath
              Användare
              • februari 2005
              • 584

              #7
              Klart det är en idé, men till syvende och sist kommer honan att "lukta" fel när du stoppar tillbaka henne i karet så en sådan där flyttande nätkasse är inte fel att ha henne att gå i ett tag i ditt stora kar innan du släpper ut henne till de andra "rovdjuren"

              Du kan ju låna lite vatten och skit (från filtert) från ditt stora kar för att få mer kultur i 275:an..allt för att din hona inte ska åka på någon nitritsmäll. Så kolla henne noga oxå eftersom du säger att det bara varit igång i en vecka.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Mm, har precis trixat med samma art. Honan fick gå i ett eget kar dels för att äta upp sig rejält innan leken, och dels för att spotta naturligt. Vilket hon gjorde - exemplarisk moder får jag säga. Hon fick sedan gå tillsammans med ynglen i 3-4 dagar för att börja äta. Sen åkte hon över till karet med de andra. Funkade inte alls, så nu är det karet delat på två med nät. Honan på en sida och resten på en annan sida. Misstänker att mina problem blir lite extra stora av att de enda övriga Malawis jag har är just tre Marmalade-hannar, samt att karet inte är på mer än 250-liter.

                Har fått lära mig att när jag nu har så få av den arten (och Malawis öht) så verkar det vara bäst att sära på dem konstant. När ynglen är lite större ska jag flytta dem till ett annat kar och låta honan gå ensam och äta upp sig rejält igen. När jag lekte av dem senast så flyttade jag över hannen. Han fick rejält däng i ett dygn, sen lekte de och så fick honan däng tills hon gömde sig i ett av PVC-rören. Då åkte hannen ut.

                Mina erfarenheter, so far.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • ake
                  Användare
                  • december 2002
                  • 99

                  #9
                  i moderakvariet går just nu. 1+ 3 VF Lab Trew. 2+3 VF Röd Zebra. 2+2 Golden och 1 VF hane C afra Mbamba Nkata bay ( hans 2 honor är på BB båda två :=). Det borde ju inte vara för lite fisk i mitt 380 l hörnakvarie.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...