Segelfenspleco L165 ständigt döende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Benke

    Segelfenspleco L165 ständigt döende?

    Hej, vi har en segelfenspleco L165 som dog idag... vi har haft koll på den varje dag och den var aktiv och allt men som sagt var död idag. Vi har haft 3 segelfenspleco tidigare (inte samtidigt) och alla har dött på samma sätt. Vi har även andra malar i karet samtidigt och dessa har levt över 1 år så jag vet absolut inte vad som är fel! Har någon råkat ut för samma problem? Har någon något tips på vad det kan bero på, är jag jätta glad om ni kan förtälja det =)
    Tack på förhand!
    /Benke
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Svält är en vanlig orsak, kan det ha varit det?
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Benke

      #3
      Ja du, jag har ju givit dem malpellets och jag hade dem i mitt 312liter akvarium och den sista var ihop med 2 antennmalar och 6 st siameser, malen var cirka 15 cm... Det kan ju vara så men man tycker ju att de andra borde svälta med då? eller jag vet inte...skumt är det iallafall...

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • februari 2003
        • 1686

        #4
        har du sett att den har ätit? dom behöver även animalisk mat för att överleva.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • april 2002
          • 897

          #5
          Jag har märkt att för något eller möjligen några år sedan slutade många grossister och exportörer att sälja den "vanliga" 165an och istället skicka L001 under samma namn som förut. Dessa har jag upplevt varit av otroligt dålig kvalitet, och överlevnadsprognosen har inte varit så god.
          Varför man har "bytt" art och varför G. joselimaianus så ofta varit i dåligt skick vet jag dock inte..
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            Jag har också haft problem med nyinskaffade L-malar med varierande nr.
            Många är väldigt känsliga för sitt nya hem. Givetvis borde det inte vara så,med tanke på deras skitiga liv i bushen, och att "malen är sista firren , som brukar dö i ett illa slött akv...
            - men jag har misstankar om att många dödsfall beror på
            1/ Illa medförda av transport o tidigare kaptivitet.
            2/ att de får ett lugnande medel som de inte tål.
            3/ Att många är smittade av invärtes parasiter, som de genom p.1,2,
            inte klarar av genom dålig hälsa.
            4/ Att de genom p.1-3 till slut svälter ihjäl pga sviktande hälsa.
            5/ Hur kan man undvika att dyra L-malar dör då?
            Jag gör så här nu mer : Håll dem i ett "kliniskt rent" akv.(dvs utan inredning) i några veckor. Mata så att allt blir uppätet samt byt vatten ofta. Ett rent Akv.+ Bra cirkulation + genomluftning+ vattenbyten är A-Ö -Mr.Fish-

            Kommentar

            • stiffe
              Användare
              • april 2002
              • 953

              #7
              Alla seriösa butiker som importerar malar har dom i karatän först så mitt råd är att handla från dom.
              mvh Stefan

              Kommentar

              Arbetssätt...